صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۱
کد خبر: 10592
گزارشگر: 213
۳۹۰
۰
۰
۳
نظرات متفاوت درباره کارشناسان اجرای طرح صیانت

مرگ کسب و کارهای آنلاین

مرگ کسب و کارهای آنلاین
به عقیده کارشناسان و صاحبان کسب و کارها اجرای این طرح باعث متضرر شدن و تعطیلی صاحبان کسب و کار آنلاین خواه شد.

به گزارش آسیانیوز، مطرح شدن طرح صیانت و مساله اینترنت ملی، موجب شد که بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به ویژه استارتاپ‌ها نگران آینده خود باشند. چرا که به عقیده کارشناسان و صاحبان کسب و کارها اجرای این طرح باعث متضرر شدن آن‌ها خواهد شد.

-------------

بیشتر بخوانید

کارزار قطع تدریجی اینترنت در ایران

-----------------------------------------------

اما در کنار سیل مخالفان، برخی موافق اجرای این طرح هستند. از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها که بگذریم، برخی از مدیران کسب و کارها معتقدند که هرچند طرح صیانت از فضای مجازی به‌ضرر مردم خواهد بود، اما کسب‌وکارها آسیبی نخواهند دید! یکی از این موافقان؛ رضا فرخی، مدیرعامل بیمه بازار است.


او به تجارت‌نیوز گفته است:«من عقیده دارم که اجرای طرح صیانت می‌تواند آسیب زیادی به حق دسترسی آزاد عموم مردم به اطلاعات بزند.

او در این باره ادامه می‌دهد:«اما فکر می‌کنم که با توجه به تمهیداتی که در طرح صیانت و اینترنت ملی که برای کسب‌وکارهای آنلاین انجام شده، آسیبی فراوانی به کسب‌وکارها وارد نمی‌شود. اما این تمهیدات از دغدغه ما درباره حق دسترسی آزاد به اطلاعات کم نمی‌کند.»

مدیرعامل بیمه بازار، اشاره‌ای به روند و رفتار رگولاتوری که موجب مشکلات جدی برای استارتاپ‌ها شده‌است، کرد و می‌گوید:« با این حال در ابتدای پیاده‌سازی طرح ممکن است که مشکلات فراوانی برای کسب‌وکارهای آنلاین به وجود بیاید و شش ماه یا یک سال طول بکشد. اما به دلیل جلب رضایت مردم، پس از آن مشکلات برای کسب‌وکارها کمتر خواهد شد. گرچه کسب‌وکارهای کشور، کسب‌وکارهایی نیستند که بتوانند شش ماه دوام بیاورند.»

تعطیلی بازار کوچک کسب‌وکارها با طرح صیانت

اما در فضای کسب و کارهای آنلاین، همه مشابه فرخی فکر نمی‌کنند. حامد ولی‌پور، مدیرعامل ازکی بیمه با اظهارات او کاملا مخالف است.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، می‌گوید: «ابعاد این طرح هنوز خیلی نامشخص است و همین موضوع، ناامیدی زیادی به جامعه تزریق می‌کند. یکی از نتایج آن مهاجرت نخبگان است که امروزه به یکی از مشکلات جدی استارتاپ‌ها تبدیل شده‌است.»

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر با اجرای این طرح ممکن است استفاده از برخی از سرویس‌ها برای کسب‌وکارهای آنلاین محدود شود. ما بیشتر از آن که تمرکزمان بر روی مشکلات درونی کسب و کار باشد، دائم باید نگران این موضوع باشیم که از بیرون چه مشکلی برای ما ایجاد می‌شود.»

ولی‌پور در این باره توضیح می‌دهد: «کسب‌وکار ما در حال حاضر از سرویس‌های بین‌المللی مانند گوگل استفاده می‌کند. حال اگر با اجرای طرح صیانت قرار باشد که به مشکل بخوریم و جایگزین مناسبی برای این سرویس‌ها وجود نداشته باشد، کسب‌و‌کار نیز متضرر خواهدشد. چرا که سرویس‌های بین‌المللی به شدت هزینه‌های بالایی دارند و کشور ما از نظر اقتصادی نمی‌تواند سرویسی شبیه به گوگل طراحی کند یا توسعه بدهد. چرا که هزینه‌های نگهداری و توسعه این سروریس‌ها اساسا بزرگ‌تر از ابعاد اقتصاد ایران است.»

فضای کشور برای رشد استارتاپ‌ها فراهم نیست
مدیرعامل ازکی بیمه با اشاره به اینکه فضای کشور برای رشد استارتاپ‌ها فراهم نیست، می‌گوید: « یک استارتاپ کوچک در ارمنستان با ۷۰ نفر نیروی انسانی ارزشی بالاتر از یک میلیارد دلار دارند. در حالی که کل اکوسیستم استارتاپی ایران یک تا دو میلیارد ارزش دارند. این نشان می‌دهد که اگر استارتاپ‌ها محدود به یک بازار و فضای کوچک شوند، توسعه‌شان دیگر به‌صرفه نیست. همان‌طور که ما محدود به بازار ایران شدیم و با اجرای طرح صیانت شرایط بازار استارتاپی وخیم‌تر خواهد شد.»

به نظر می‌رسد که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت برای بار دوم، در دستور کار مجلس قرار گرفته است. مشخص نیست که این طرح چه تغییراتی با نسخه‌های قبلی خود می‌کند. اما آنچه که مشخص است، ایجاد مشکلات زیاد دربرابر افرادی است که از طریق وب یا شبکه‌های مجازی درآمدزایی می‌کنند. در صورت ایجاد محدودیت در این فضا، اقتصاد کشور ظرفیتی برای جبران منابع درآمدی میلیون‌ها ایرانی ندارد و شرایط اقتصادی وخیم‌تر از گذشته خواهد شد.

این در حالی است که زمزمه قطع اینترنت در ایران افکار عمومی را نگران کرده است، برقراری سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در شرایط جنگی اوکراین و پیش از آن هنگام وقوع آتشفشان در تونگا نشان می دهد این فناوری می تواند برای دسترسی به اطلاعات آزاد در ایران موثر باشد.

این در حالی است اگر مسیرهای قانونی در ایالات متحده منجر به درخواست از استارلینک برای ارایه اینترنت ماهواره‌ای در ایران شود، این موضوع امکان‌پذیر است.

برقراری سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در شرایط جنگی اوکراین و پیش از آن هنگام وقوع آتشفشان در تونگا که کابل‌های زیر اقیانوس آرام قطع شدند، نشان داد که سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند در هنگام بحران‌ها، کمک بسیار موثری برای مردم باشند.

 

استارلینک در روند توسعه خود، تنها مناطق محدودی را برای سرویس‌دهی در شروع کار انتخاب کرده‌بود. هم‌اکنون این سرویس در مرحله بتا در ۲۹ کشور ارایه می‌شود. اما ماهواره‌های آن از فراز بخش زیادی از دنیا عبور می‌کند. فعلا کمتر از دو هزار ماهواره در مدار قرار دارند که در آینده این تعداد به ۱۲هزار ماهواره و در فاز بعدی توسعه، به ۶۰هزار ماهواره خواهد رسید./

https://www.asianews.ir/u/77v
اخبار مرتبط
طبق مقررات تازه شرکت گمرک ایران، کاربرانی که قصد دریافت کد رجیستری (ثبت) گوشی همراه دارند، باید پیام‌رسان داخلی «وی» (WE) را نصب کنند.
کُند شدن بی‌سابقه سرعت اینترنت در ماه‌های اخیر در کشور، واکنش‌های منفی زیادی به دنبال داشته و بسیاری بر این باورند که کُندی و محدودیت اینترنت نتیجه مطرح شدن طرح صیانت است و فیلترینگ شبکه‌های مجازی تشدید خواهد شد.
در حالی که زمزمه قطع اینترنت در ایران افکار عمومی را نگران کرده است، برقراری سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در شرایط جنگی اوکراین و پیش از آن هنگام وقوع آتشفشان در تونگا نشان می دهد این فناوری می تواند برای دسترسی به اطلاعات آزاد در ایران موثر باشد.
گزارش ها از قطع شدن بخشی از ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل که از مسیر روس تلکام تأمین می‌شد خبر داد؛ این در حالی است که گفته شد روز گذشته نیز قطعی گسترده اینترنت در تهران و کرج به دلیل اختلال زیرساختی در مرکز داده ها بوده است.
همچنانکه قطعی گسترده و چند ساعته اینترنت در ایران صبح امروز دسترسی ها را به اینترنت های ثابت و همراه و برخی اپراتورها مختل کرد؛ پیشروی پنهان و آشکار طرح موسوم به صیانت در مجلس نیز روز به روز دلهره و نگرانی بیشتر کاربران می افزاید؛ در حالی که شدت انتقادها در شبکه های اجتماعی نیز هر لحظه به شبهه کند کردن تدریجی سرعت اینترنت و قطع اینستاگرام دامن می زند.
معاون رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار عکس تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به شرکت ایلان ماسک نوشت: استارلینک اینجاست. ممنون ایلان ‌ماسک!
نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، خبر داد که هیات رییسه رای گیری کمیسیون ویژه مجلس برای طرح محدودیت بیشتر اینترنت فاقد اعتبار است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید