صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۱:۰۱
کد خبر: 10615
گزارشگر: 213
۴۵۵
۰
۰
۳
مصوبه دچار اختلال است

آخرین تکلیف افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۱ کارگری/شکایت از دولت

آخرین تکلیف افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۱ کارگری/شکایت از دولت
یکشنبه بیست و یک خردادماه، هیات دولت با ابلاغ مصوبه افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۱ کارگران، آخرین تکه از پازل افزایش حقوق و دستمزدها را تکمیل کرد؛ در حالی که این اقدام دولت رضایت کارگران را تامین نکرد که دلیل این نارضایتی نحوه افزایش این قسمت از دستمزد‌های سال جدید بود.

به گزارش آسیانیوز، در روزهایی که افزایش دستمزد کارگران، پرونده‌ای مختومه به نظر می‌رسد. شماری از کارگران بابت دست‌کاری شدن افزایش حق مسکن به شکایت در دیوان عدالت اداری مشغولند.

در روزهایی که افزایش دستمزد کارگران، پرونده‌ای مختومه به نظر می‌رسد. شماری از کارگران بابت دست‌کاری شدن افزایش حق مسکن به شکایت در دیوان عدالت اداری روی‌آوردند.

یکشنبه بیست و یک خردادماه، هیات دولت با ابلاغ مصوبه افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۱ کارگران، آخرین تکه از پازل افزایش حقوق و دستمزدها را تکمیل کرد. اما این اقدام دولت رضایت کارگران را تامین نکرد، دلیل این نارضایتی نحوه افزایش این قسمت از دستمزد‌های سال جدید بود.

برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار حق مسکن کارگری را به میزان ششصد و پنجاه هزار تومان در ماه تعیین کرد، هیات دولت این میزان، مبلغ یکصد هزار تومان کاست و در نتیجه عدد پانصد و پنجاه هزار تومان حق مسکن کارگری سال ۱۴۰۱ شد.

با این اقدام در عمل مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان از درآمد سالانه کارگران کسر می‌شود، مبلغی که ناچیز به نظر برسد اما فقدان آن خوشایند مزدبگیران مشمول قانون کار نیست و برای همین شماری از آنها را به شکایت در دیوان عدالت اداری واداشته است.

آخرین تکلیف افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۱ کارگری/شکایت از دولت

دولت نباید دست‌کاری می کرد

حسین حبیبی از اعضای هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، یکی از کارگرانی است که در روزهای اخیر بابت دست‌کاری شدن حق مسکن از دولت شکایت کرده است.

وی می‌گوید: غیر از من کارگران دیگری هم به صورت انفرادی به شکایت از دولت مشغولند، درخواست همه ما ابطال مصوبه ابلاغ حق مسکن سال ۱۴۰۱ و اصلاح آن مطابق با مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار است.

حبیبی می‌گوید: درست است که خود مبلغ ۶۵۰ هزار تومان به خودی خود ارزش چندانی ندارد اما دولت حق دست بردن در مبلغ حق مسکن را نداشت، در زمان تعیین مزد نمایندگان دولت در جلسه حضور داشتند و جز به جز اتفاقات را به اطلاع هیات دولت می‌رسانند، بنابر این ساده‌لوحانه خواهد بود اگر بپذریم که دولت از تصویب مبلغ حق مسکن کارگری بی‌اطلاع بود.

از نظر شاکیان دست‌کاری شدن حق مسکن سال ۱۴۰۱، هیات دولت تنها سمتی تشریفاتی در ابلاغ افزایش این مزایا را دارد و مجاز به دست‌کاری کردن آن نیست.

حتی اگر فرآیند رسیدگی به دعوای حقوقی به خودیِ خود زمانبر باشند. با به جریان افتادن این شکایت‌ها به نظر می‌رسد که چالش دولت برسر افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ همچنان ادامه داشته باشد.

پیش از این نیز مصوبه هیات دولت در رابطه با نحوه افزایش دستمزد کارگران بخش دولتی به شکایت گروهی از کارگران دستگاه‌های دولتی در دیوان عدالت اداری منجر شد که در نهایت با اصلاح این مصوبه قضیه خاتمه یافت.

همچنین در هفته‌های گذشته شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به نحوه افزایش مستمری سایر سطوح شکایت مشابهی را در دیوان عدالت اداری ثبت کردند، علاوه براین نیز هیات تطبیق مقررات مجلس در حرکتی مستقل بعد از بررسی این مصوبه رای به ابطال آن داد./


https://www.asianews.ir/u/78i
اخبار مرتبط
برخی مسوولان تخمین زدند که نانوایی‌های دولتی دیگر «پول نقد» قبول نمی‌کنند!
در روزهای گذشته موضوع افزایش حق مسکن کارگری سال ۱۴۰۱ به دلخواه هیات دولت و متفاوت با مصوبه شورای عالی کار ابلاغ شد؛ که به نظر می رسد این اقدام کارگران ناراضی را مقابل خود قرار بدهد.
٢۴ میلیون بازنشسته، بازمانده و از کار افتاده تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و اعضای خانواده آنها، در سومین ماه سال همچنان منتظر عملی شدن وعده ای هستند که سررسید آخرین آنها، اردیبهشت ماه بود.
مدیرکل نامنويسی و حساب‌های انفرادی گفت که مقرر شده است پس از ثبت اعتراض بیمه‌شدگان در مورد سوابق ناموجود، سازمان تأمین‌اجتماعی ظرف ۲ ماه، پس از رسیدگی فنی و کارشناسی، پاسخ پذیرش یا رد ادعای سابقه بیمه‌شده را اعلام کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگرانی که مشمول قانون کار می‌شوند می‌توانند از کارفرمایی که افزایش ۵۷ درصدی حقوق را اجرا نمی‌کند شکایت کنند.
هم‌زمان با روز جهانی کارگر و روز معلم، معلمان و کارگران امروز در شهرهای مختلف ایران تجمعات سراسری اعتراضی برگزار کردند.
طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران از دغدغه های اصلی کارگران پالایشگاهی است که به گفته کارشناسان در صورت عدم تحقق این موضوعات، نیروهای تخصصی به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید