صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۴
کد خبر: 10657
گزارشگر: 213
۵۰۵
۰
۰
۲
اظهارات سه قدرت اروپایی و رابرت مالی درباره شکست مذاکرات هسته ای

ایران به برجام پشت پا زد

ایران به برجام پشت پا زد
در حالی که رابرت مالی گفت با اعلام اینکه در دور جدید مذاکرات در قطر، اتحادیه اروپا در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده می‌خواست حداقل یک تلاش دیگر را انجام دهد؛ سه قدرت اروپایی عضو برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «ایران به یک فرصت دیگر پشت پا زد و به جای آن، درخواست‌های جدید غیربرجامی و به دور از واقعیت را پیش کشید.
به گزارش آسیانیوز، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، در مصاحبه‌ای گفت رویکرد ایران در مذاکرات دوحه باعث شد فرصت خوبی برای دست یافتن به توافق احیای برجام از دست برود.

او در گفت‌وگویی با شبکه رادیویی آمریکایی ان‌پی‌آر گفت: «در این دور اخیر، اتحادیه اروپا در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده می‌خواست حداقل یک تلاش دیگر را انجام دهد؛ بنابراین از هر دو هیئت دعوت کرد تا به دوحه بیایند، با این امید که ایرانی‌ها تمایلی برای پاسخ‌دهی مثبت نشان دهند. اما به نظر می‌رسد آنها در این مرحله قادر به ارائه پاسخ نیستند.»

ایران و آمریکا بعد از چهار ماه توقف مذاکرات هسته‌ای، سرانجام روز چهارشنبه، هشتم تیر، مذاکرات غیرمستقیمی را در دوحه قطر برگزار کردند که به گفته مقامات آمریکا «بدون هیچ پیشرفتی» پایان یافت.

در واکنش به بی‌نتیجه ماندن این دور از مذاکرات، سه قدرت اروپایی عضو برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «ایران به یک فرصت دیگر پشت پا زد و به جای آن، درخواست‌های جدید غیربرجامی و به دور از واقعیت را پیش کشید».

رابرت مالی نیز در مصاحبه روز سه‌شنبه خود به این موضوع اشاره کرد و گفت که ایران هم پیش از این و هم در دوحه «مطالبات جدیدی را اضافه کرده‌است... که هیچ ربطی به توافق هسته‌ای تلقی ندارد و... بخشی از این مذاکره نیست.»

گزارش ها حاکی است که ایران دو شرطِ به گفته مقام‌های آمریکایی «فرابرجامی» را مطرح کرده است که یکی حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است و دیگری دریافت تضمین از واشینگتن مبنی بر عدم خروج دولت‌های بعدی ایالات متحده از توافق فعلی.

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران سپس گفت: «اگر آنها [ایران] برای انجام این کار آماده نبودند، مشخص نیست که چرا به دوحه آمدند.»

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز ۱۳ تیر در تماسی تلفنی با همتای فرانسوی‌اش، کاترین کولونا، گفت به باور ایران، دلیل ناکامی گفت‌وگوهای دوحه، «فقدان ابتکار عمل طرف آمریکایی بوده است.»

رابرت مالی در مصاحبه تازه خود با ان‌پی‌آر به پرسشی در این باره نیز پاسخ داده و با رد این اظهارات مقام‌های ایرانی گفت: «اتحادیه اروپا طرح‌های بسیار دقیقی روی میز قرار داده... و ما گفته‌ایم که آماده پذیرش این توافق هستیم. طرفی که «بله» نگفته، ایران است؛ بنابراین برای ما روشن نیست گه چرا ایران می‌گوید ما با مواضع قدیمی آمدیم.»

او تأکید کرد: «موضعی که ما به آن رسیده‌ایم با معنای بازگشت به برجام سازگار است؛ بنابراین طرفی که اکنون نیاز است پاسخ بدهد، ایران است.»

آقای مالی افزود: «بحثی که در حال حاضر واقعاً باید مطرح شود، چندان بین ما و ایران نیست... بین ایران و خودش است و آنها باید به نتیجه‌ای برسند که آیا اکنون آماده‌اند تا با چهار کشور دیگر... کنار بیایند یا خیر.»

به دنبال ناکامی در این دور از مذاکرات در دوحه، روز جمعه دیپلمات‌های غربی گفتند که تلاش‌ها برای احیای برجام احتمالا پس از سفر جو بایدن به خاورمیانه در اواسط ماه ژوئیه از سر گرفته می‌شود./
https://www.asianews.ir/u/79l
اخبار مرتبط
مایکل کوریلا که اوایل بهار امسال ریاست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) را برعهده گرفت، مدعی شد که «فعالیت تهاجمی ایران» در منطقه نباید بی‌پاسخ بماند و این مسئله از «دغدغه‌های اصلی» او در ارتباط با منطقه است.
یائیر لاپید در اولین جلسه کابینه اسرائیل به نخست‌ وزیری او، ادعا کرد جمهوری اسلامی منتظر نخواهد ماند و ما باید در همه عرصه‌ ها با آنها مقابله کنیم.
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتقاد از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، آن را ناکافی توصیف کرد و گفت هیچ جایگزینی برای حذف توان هسته‌ای ایران وجود ندارد و بازگشت به آن خطرناک است؛ ضمن آنکه هیچ راهی برای برقراری صلح در خاورمیانه با وجود سلاح هسته‌ای ایران وجود ندارد.
یک خبرگزاری خارجی از قول یک مسئول جمهوری اسلامی ایران درباره موضع تهران در مذاکرات هسته‌ای مدعی شد تهران «با توافق یا بدون توافق»، جمهوری اسلامی زنده خواهد ماند؛ این در حالی است که از سوی دیگر آمریکا و اروپا هشدار داده‌اند که شانس احیای توافق برجام از هر زمانی کمتر شده است؛ ولی مقام‌های جمهوری اسلامی ادامه گفت‌و‌گوها پافشاری دارند.
«منابع آگاه» در رسانه سپاه پاسداران از پایان بی‌نتیجه مذاکرات دو روزه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر خبر دادند.
به اعتقاد تحلیلگران بیانیه «گروه ۷» سبب افزایش قیمت دلار خواهد شد.
در حالی که به تازگی یک مقام ‌ارشد دولت جو بایدن، بدون ابراز خوش‌بینی درباره این دور از مذاکرات گفت توافق با جمهوری اسلامی در دوحه اصلا نزدیک‌ نیست، امروز تیم‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی و آمریکا برای دور جدید مذاکرات احیای برجام وارد دوحه، پایتخت قطر شدند و رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران با وزیر امور خارجه قطر، دیدار کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید