صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۵۶
کد خبر: 10662
گزارشگر: 213
۷۰۵
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

کاهش تورم در علاج زخم های تولید است

کاهش تورم در علاج زخم های تولید است
این روزها حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خالی است؛ این موضوع باعث کاهش تولید و اشتغال در کشور شده و تورم را تشدید کرده است.

به گزارش آسیانیوز، تورم پدیده نامطلوب اقتصادی است که هزینه‌های زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند و در سطوح بالا علاوه بر اینکه نظام قیمت‌ها را مختل می‌کند موجب کاهش پس‌انداز، از بین رفتن انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه از بخش‌های واقعی به سمت فعالیت‌های سفته‌ بازی و در نهایت کند شدن رشد اقتصادی می‌شود.

-------------------------------

بیشتر بخوانید

درباره مجتمع «صنایع غذایی گلها»؛ پیشرو در صنعت بسته بندی

----------------------------------------------------
رشد اقتصادی امروز در شرایطی محقق می‌شود که تورم کنترل شود، ثبات به بازارها بازگردد و اقتصاد قابل پیش‌بینی باشد. تجارب کشورهای دیگر نشان می‌دهد که در شرایط مشابه وضعیت کنونی، می‌توان هر دو هدف رشد تولید و کاهش تورم را محقق ساخت.

برای کنترل تورم باید اولا نوسانات ارزی کنترل و فشار بر منابع ارزی از طریق تقویت تهاتر تجاری، پیمان‌های پولی و تشویق صادرات کاهش یابد. همچنین در کنار مدیریت مصارف ارزی باید سوداگری ارزی نیز حذف شود.

در صورتی که سرعت رشد نقدینگی بیشتر از رشد تولید ناخالص داخلی باشد، منجر به تورم خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی فعلی ایران بیش از ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ اما این نقدینگی آن‌قدرها به بخش تولید جذب و منجر به رشد اقتصاد کشور نشده است.

نکته قابل توجه اینست که تورم علاوه بر اینکه از افزایش تقاضا و متعاقبا افزایش نقدینگی ناشی می شود، نتیجه کاهش عرضه نیز هست. در شرایط فعلی بدلیل فشار بر تولیدکنندگان تولید در بسیاری از بخش ها تا حد زیادی کاهش یافته است و این خود به کاهش عرضه منجر می شود.

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خالی است، این موضوع باعث کاهش تولید و اشتغال در کشور شده و تورم را تشدید کرده است. اگر دولت همت کرده و موانع کسب و کار را حذف کند، تولید و اشتغال افزایش یافته و در پی آن تورم کاهش می‌یابد.

پس علاج این زخم کهنه را باید در علاج زخم های پیکره تولید جستجو کنیم. پای درد تولیدکنندگان بنشینیم.

صنایع کوچک و متوسط را در یابیم. کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مواد اولیه بخش تولید را دست کم نگیریم. و در عین حال دولت باید با ابزارهای محکم، قدرتمندتر از گذشته با اخلال گران بازار و سودجویان و مفسدان اقتصادی مقابله کند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/79q
اخبار مرتبط
زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگزار «صنایع غذایی گلها» اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد.
با اینکه ایران از اولین کشورهای جهان در تاریخ تولید گندم است و بخشی از تمدن دنیا با تولید گندم در ایران شکل گرفته و به سایر جهان گسترش یافته، چرا ایران علیرغم داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و خاک حاصلخیز و پتانسیل های بالای کشاورزی هنوز در تولید این محصول به خودکفایی کامل نرسیده و چرا هم اکنون یکی از وارد کنندگان اصلی گندم در جهان است؟
گندم، مستقیماً با تغذیه و اقتصاد جهانی رابطه دارد و بیش از ۳۵ درصد از جمعیت جهان، از لحاظ تغذیه ای به گندم وابسته اند، در حالی که از نظر تهیه نان و ارزش نانوایی، آرد هیچ یک از غلات به پای آرد گندم نمی رسد.
ایران به عنوان همسایه روسیه و وابسته به برخی محصولات کشاورزی تعیین‌کننده از سوی هر دو کشور روسیه و اوکراین، می‌تواند با معضل به خطر افتادن امنیت غذایی روبه‌رو شود؛ در حالی که موضوع قاچاق و خروج کالاهای اساسی از کشور نیز علاوه بر بحث خشکسالی و بحران جنگ منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور شده است.
کنترل تورم و حمایت از معیشت مردم بدون تصویب و اجرایی شدن بخش هایی از اصلاح ساختار بودجه امکانپذیر نیست.
اتکای مدیران شرکت‌ها به روش های سنتی گذشته و پیروی از تجربه های قبلی کافی نیست و باید به محض عوض شدن شرایط رقابت،‌ از شیوه های جدید بازاریابی استفاده کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید