صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۱
کد خبر: 10671
گزارشگر: 213
۳۸۴
۰
۰
۵
در کمیسیون خارجی پارلمان به رای گذاشته شد

پشت پرده «تصویب لایحه مبادله زندانیان» با ایران

پشت پرده «تصویب لایحه مبادله زندانیان» با ایران
کمیسیون خارجی پارلمان بلژیک لایحه استرداد زندانیان با ایران را تصویب کرد و امروز به یک «توافق» با ایران برای مبادله زندانیان بین دو کشور چراغ سبز داد.

به گزارش آسیانیوز، کمیسیون خارجی پارلمان بلژیک لایحه استرداد زندانیان با ایران را تصویب کرد. کمیسیون سیاست خارجی پارلمان بلژیک روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، به یک «توافق» با ایران برای مبادله زندانیان بین دو کشور چراغ سبز داد.

روزنامه «دِمورخِن»، چاپ بلژیک، با درج این خبر افزود که این توافق در قالب «لایحه استرداد مجرمان» باید فردا، پنج‌شنبه، در پارلمان بلژیک به تصویب نمایندگان برسد.

این روزنامه می‌نویسد: «انتظار می‌رود که این معاهده به آزادی احمدرضا جلالی و اولیویر فانده‌کاستِیله از زندان ایران کمک کند.»

چشم‌انداز تصویب چنین توافقی با جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بسیار مناقشه‌برانگیز بوده است. با این حال، بنا بر این گزارش، وینسنت فان کویکن‌بورنه، وزیر دادگستری بلژیک، روز چهارشنبه در سخنانش خطاب به پارلمان گفته است که «این موضوع از اهمیت امنیتی بالایی برخوردار است. اگر این توافق فوراً تصویب نشود، تهدید علیه منافع بلژیک و حتی شهروندان بلژیکی افزایش خواهد یافت.»


«دمورخن» می‌نویسد: «تا روز دوشنبه (۱۳ تیر)، همه متقاعد شده بودند که معامله با یران در درجه اول راهی برای آزادی احمدرضا جلالی، استاد مدعو سوئدی-ایرانی است که در سال ۲۰۱۷ در ایران به اعدام محکوم شد. اما معلوم شد که پیوند دیگری با کشور ما وجود دارد... و آن این‌که اولیویر فانده‌کاستیله، امدادگر بلژیکی که سال‌ها برای سازمان‌های غیردولتی در مالی، هند، افغانستان و ایران کار کرده نیز از فوریه در زندانی در ایران محبوس است.»

واوتِر پولس، سخنگوی وزارت خارجه بلژیک، روز سه‌شنبه گفت که اولیویر فانده‌کاستیله، عضو سابق سازمان امداد بین‌الملل و همین طور مدیر سابق دفتر شورای پناهندگان نروژ در تهران، «شب بین ۲۴ و ۲۵ فوریه [بیش از چهار ماه پیش] بازداشت شده و در تهران در زندان به سر می‌برد.»

مورخن روز چهارشنبه نوشت: «اکنون ترس این است که در ازای آزادی جلالی یا فانده‌کاستیله، ایران خواستار استرداد اسدالله اسدی هم بشود.»

دولت فرانسه وزارت اطلاعات ایران را به طراحی و اجرای این توطئه متهم کرد و اسدالله اسدی نیز پس از محاکمه، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

 تصمیم تازه کمیسیون سیاست خارجه پارلمان بلژیک روز چهارشنبه درحالی اعلام شد که سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، منتشر کرد، از دولت بلژیک خواست بلادرنگ تضمین کند که لایحه مربوط به تبادل زندانیان بین آن کشور و جمهوری اسلامی ایران، تعهدات بلژیک در زمینه قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض نخواهد کرد.

در ادامه واکنش‌ها و اعتراضات به تصویب احتمالی لایحه تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی ایران و بلژیک، سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، نیز روز چهارشنبه در توئیتی با طرح یک ادعا خواستار «پایبندی بلژیک به تعهدات حقوق‌ بشری و نیز پاسخگو کردن ایران به دلیل حمایتش از تروریسم و گروگان‌گیری شد».

سازمان عفو بین‌الملل و ۹ سازمان حقوق‌ بشری دیگر پارسال نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند و هشدار داده بودند که اگر جامعه بین‌المللی با فعالیت‌های غیرقانونی ایران در خارج مقابله نکند، تهدیدها علیه جان و امنیت دگراندیشان، روزنامه‌نگاران و فعالان ایرانی حقوق بشر که در خارج زندگی می‌کنند، افزایش خواهد یافت.

ایران به سبب همین گونه اقدامات در سال‌های اخیر بارها به پیاده کردن سیاستی موسوم به «دیپلماسی گروگان‌گیری» متهم شده است./

https://www.asianews.ir/u/79z
اخبار مرتبط
همچنانکه بسیاری از نهادهای حقوق‌بشری خواستار لغو اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی شده بودند، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد حکم وی بررسی خواهد شد.
جلوگیری از حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی_سوئدی و بازداشت شدن در فرودگاه فرانکفورت آلمان، از موضوعات جالب سفر انریکه مورا به ایران بوده است؛ در حالی که گفته شد او برای گفت و گوهای برجامی به تهران آمده بود.
سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه حکم اعدام احمدرضا جلالی قطعی است و اجرا خواهد شد، گفت: بحث مبادله او با حمید نوری مطرح نیست.
همچنانکه گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش ها برای مبادله حمید نوری با احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتیِ زندانی ایرانی-سوئدی مطرح است، شماری از خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی با حضور در مقابل کاخ سفید خواستار تلاش برای آزادی این زندانیان شدند.
حمیدی نوری(با نام مستعار عباسی) در بخش هایی از اظهاراتش و در پایان آخرین جلسه دادرسی دادگاه سوئد گفت: می خواهم امروز با انرژی مثبت حرف بزنم و حرف خوب من این است: آشتی آشتی آشتی، همگی بریم تو کشتی!
خبرگزاری ایسنا نوشت احمدرضا جلالی، دوتابعیتیِ زندانی، تا آخر اردیبهشت‌ماه اعدام می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید