صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۷ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۲
کد خبر: 10690
گزارشگر: 213
۷۴۳
۰
۰
۳
تیراندزی به مقام دولتی ژاپن؛ امروز ۱۷ تیر

علت ترور شینزو آبه در کارزار انتخاباتی ژاپن/مرگ نخست وزیری که با رهبر انقلاب دیدار کرد

علت ترور شینزو آبه در کارزار انتخاباتی ژاپن/مرگ نخست وزیری که با رهبر انقلاب دیدار کرد
در پی سوءقصد به جان شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن، در یکی از شهرهای این کشور ، وی در بیمارستان جان باخت؛ آبه در سال ۱۳۹۸ برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرده بود.

به گزارش آسیانیوز، در پی سوءقصد به جان شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن، در یکی از شهرهای این کشور و زخمی شدن او، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد وضعیت جسمی شینزو آبه «بسیار وخیم» است.

نخست‌وزیر ژاپن که روز جمعه (۱۷ تیر) برای مبارزات انتخاباتی در سفر بود، به توکیو بازگشت. او گفت: «این یک اقدام وحشیانه در میانه مبارزات انتخاباتی است که اساس دموکراسی به شمار می‌رود. این اقدام کاملا نابخشودنی است.»

سوءقصد به جان شینزو آبه، سیاستمدار ۶۷ ساله ژاپنی در حالی رخ داد که چند روز دیگر انتخابات سنای ژاپن برگزار می‌شود.

آبه که از سال‌ ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ سمت نخست‌وزیری ژاپن را در اختیار داشت ساعت ۱۱:۳۰ صبح روز جمعه (به وقت محلی) در حالی که داشت در یک تجمع انتخاباتی در شهر نارا در غرب این کشور سخنرانی می‌کرد، هدف گلوله قرار گرفت.

رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند به نظر می‌رسد نخست‌وزیر پیشین این کشور هنگام انتقال به بیمارستان دچار ایست قلبی شده است.

مقام‌های ژاپن نیز از بازداشت یک نفر به ظن تیراندازی به آبه خبر داده‌اند و گفته‌اند که این فرد، مردی ۴۲ ساله است.

در فیلمی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از لحظه حمله به آبه منتشر شده، او دیده می‌شود که مشغول سخنرانی است و سپس وقتی دو گلوله شلیک می‌شود به زمین می‌افتد و مأموران امنیتی در اطرافش جمع می‌شوند.

به گفته شبکه‌های تلویزیونی ژاپن، آبه از ناحیه سمت چپ قفسه سینه و گردن هدف اصابت گلوله قرار گرفته است. پلیس ژاپن نیز اعلام کرد ضارب از پشت به آبه شلیک کرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفت از شنیدن خبر «حمله نفرت‌انگیز» به شینزو آبه کاملا وحشت‌زده و متأثر شده است.

رهبران برخی دیگر از کشورها و نیز شارل میشل، رئیس‌ شورای اتحادیه اروپا نیز به این سوءقصد واکنش نشان دادند.

دبیرکل ناتو هم اعلام کرد از این سوءقصد «عمیقا بهت‌زده» شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم ضمن محکوم کردن حمله به نخست‌وزیر پیشین ژاپن اعلام کرد تهران پیامدهای این حادثه را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کند.

با وجود سوءقصد به جان شینزو آبه، دولت ژاپن اعلام کرد انتخابات آتی طبق برنامه برگزار خواهد شد. آبه که در سال‌های اخیر طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در ژاپن را داشت، به دلیل ناراحتی‌های جسمی از این مقام کناره‌گیری کرد.

او در سال ۱۳۹۸ سفری به ایران داشت و با  رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کرد. در آن زمان گفته شد که او حامل پیام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای خامنه‌ای بوده است.

در ویدئویی که از دیدار رهبر انقلاب و آبه منتشر شد و رهبر جمهوری اسلامی خطاب به او گفت: «من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم.»

در سال ۱۳۶۲ نیز شیناتزو آبه، پدر شینزو آبه و وزیر وقت امور خارجه ژاپن برای میانجی‌گری میان ایران و عراق به تهران سفر کرده بود./

https://www.asianews.ir/u/7ai
اخبار مرتبط
بر اثر تیراندازی مردی در قم، یک شهروند زن به قتل رسید.
در حالی که ابعاد تازه قتل دختر نوجوان به دست پدرش مشخص شده است، این حادثه هولناک بار دیگر موضوع فرزندکشی و قتل‌های ناموسی را در صدر اخبار اجتماعی ایران قرار داده است.
در درگیری مرزی روز گذشته در مرز افغانستان، گروهبان یکم محمد صیادی از مرزبانان منطقه سیستان احتمالا به دست اشرار و نیروهای طالبان به قتل رسیده است.
وهاب فرامرزیان، ستوان یکم و افسر هوافضای سپاه پاسداران در یکی از روستاهای مراغه در استان آذربایجان شرقی به طرز مشکوکی کشته شده است.
علاوه بر علی کمانی، عضو یگان هوافضا که سپاه پاسداران روز یکشنبه ۲۲ خرداد از کشته شدن او «حین مأموریت» خبر داد، در این روز اعلام شد محمد عبدوس، از «کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، نیز «حین انجام مأموریت» کشته شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید