صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۷ تیر ۱۴۰۱ / ۲۳:۲۸
کد خبر: 10706
گزارشگر: 213
۷۳۶
۰
۰
۴
دستگیری مصطفی آل احمد و محمد رسول‌اف

سینماگران امضا کننده «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شدند

سینماگران امضا کننده «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شدند
محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو سینماگر سرشناس ایرانی و از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شدند.

به گزارش آسیانیوز، ایرنا از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو سینماگر سرشناس ایرانی و از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» توسط نیروهای امنیتی خبر داد.


این رسانه در خبر کوتاهی که شامگاه جمعه ۱۷ تیر ماه منتشر کرد، این دو فیلم‌ساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان توصیف کرد.

بیش از صد نفر از سینماگران ایرانی روز هشتم خرداد با انتشار بیانیه‌ای از نظامیانی که به نوشته آن‌ها «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند»، خواسته بودند که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند.

اشاره بیانیه اخیر سینماگران، به ریزش برج متروپل در آبادان است که اعتراض‌های گسترده‌ای را در این شهر و نیز چند شهر دیگر ایران به دنبال داشت. این بنا با وجود هشدارها درباره عدم استحکام ساختمان به دلیل تخلفات صورت‌گرفته در ساخت، روز دوم خرداد به‌طور ناگهانی فرو ریخت و در پی آن ۴۱ نفر کشته شدند که از میان آن‌ها ۱۶ نفر کارگران حاضر در ساختمان بودند.

 رسول‌اف روز دهم خرداد با انتشار متنی در اینستاگرام از فشار شدید بر سینماگران امضاکننده این بیانیه خبر داده بود.

بنابر اعلام این کارگردان، تماس‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف با سینماگران امضاءکننده این بیانیه گرفته شده و از آن‌ها خواسته بودند که امضای خود را پس بگیرند یا با خبرگزاری‌ها برای «بی‌اعتبار کردن» این بیانیه گفت‌وگو کنند.

محمد رسول‌اف، در گذشته هم به اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظامی» به یک‌سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود./

https://www.asianews.ir/u/7az
اخبار مرتبط
حسین فرحبخش، تهیه‌کننده‌ سینما، زنان سینماگر را در موضوع تعرض و تجاوز جنسی مقصر دانست و گفت: اگر کسی خودش غلطی کرده و حالا پشیمان شده، نامش تعرض جنسی نیست، احمقی آن فرد است و همه زنان اعتراض کننده باید مجازات شوند!
فاطمه معتمدآریا که مسئولیت رییس هیات مدیره صنف بازیگران سینمای ایران را نیز بر عهده دارد، در یک فایل صوتی موضوعات جنجالی را درباره آزار و تعرض جنسی به زنان مطرح کرده است.
«جُنید آرکین»، پزشک و بازیگر قدیمی سینمای ترکیه که در ایران با نام «فخرالدین» شناخته می‌شد و علاوه بر ترکیه در ایرانِ پیش از انقلاب هم در چندین فیلم بازی کرد، به علت ایست قلبی درگذشت.
زهرا امیرابراهیمی، که روزگاری به دلیل انتشار فیلم زندگی شخصی اش در ایران طرد شده بود، بهترین بازیگر زن هفتاد‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کن شد.
کنگره آمریکا درباره تصمیم دولت بایدن درباره صدور ویزا برای پرویز پرستویی، بازیگر ایرانی تحقیق می‌کند.
بهنوش بختیاری در پاسخ به این سوال که «ویدئوی‌تان در مورد گوشت نخوردن باعث شد خیلی‌ها این‌طور برداشت کنند که پول گرفته‌اید تا بگویید مردم! حالا که گوشت گران است، گوشت نخورید.» چنین گفت: «مگر من دیوانه‌ام، مگر من بدجنسم، چرا من باید از گوشت خوردنِ مردم ناراحت شوم؟
بهنوش بختیاری، بازیگر زن درباره «فساد» در سینمای ایران و تجربه خودش از آزار جنسی در محل کار گفت: درخواست کندگان روابط جنسی در سینما، زنان را به عدم پرداخت دستمزدشان و قطع همکاری در صورت تن ندادن به رابطه جنسی تهدید می کردند.
مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا از صدور ویزا برای پرویز پرستویی، بازیگر، انتقاد کرد و مدعی شد که نباید به وی ویزای آمریکا داده می شد.
در حالی که نام بسیاری از زنان معروف سینماگر و بازیگر در «بیانیه افشاگری باج‌گیری جنسی از زنان» در سینمای ایران آمده است، یک مقام رسمی به این موضوع واکنش نشان داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید