صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۵
کد خبر: 10726
گزارشگر: 213
۷۱۴
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

چرا سرمایه گذاران باید بخش تولید را تقویت کنند؟

چرا سرمایه گذاران باید بخش تولید را تقویت کنند؟
تولید بخش مولد اقتصاد است؛ اما در ایام اخیر اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری سرمایه گذاری کنند و همین امر منجر به رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشور می شود.

به گزارش آسیانیوز، تولید بخش مولد اقتصاد است؛ اما از آنجایی که بازگشت سرمایه در این بخش بسیار کند و زمان بر است اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری سرمایه گذاری کنند و همین امر منجر به رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشور می شود.

---------------------

بیشتر بخوانید

درباره مجتمع «صنایع غذایی گلها»؛ پیشرو در صنعت بسته بندی

----------------------------------------------------

افزایش نقدینگی می‌تواند منجر به رشد قیمت‌ها در بازار شود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی فعلی ایران بیش از ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ اما این نقدینگی آن‌قدرها به بخش تولید جذب و منجر به رشد اقتصاد کشور نشده است.

رشد شدید بازار دارایی اگر ناشی از رشد نقدینگی باشد، در نهایت بر شاخص قیمت تخلیه خواهد شد و در نتیجه لازم است تا رشد قیمت ها در این بازار کنترل شود.
در حالی که عامل اصلی رشد پایه پولی و پس از آن نقدینگی، کسری بودجه دولت است، بدون کنترل کسری بودجه دولت و پیش بینی روش های غیر تورم زا برای تامین کسری بودجه، نمی توان انتظارات تورمی و تورم را کنترل کرد.

افزایش نرخ سود کوتاه مدت، می تواند یکی از راهکارها برای کنترل رشدهای شدید قیمت در بازارهای دارایی (بورس، سکه، ارز و مسکن) باشد. باید نقدینگی را به سمت تولید سوق داد پس اول از همه باید موانع تولید برداشته شود.

متاسفانه باید بپذیریم که ناکارآمدی و سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت در اقتصاد، منجر به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است. وقتی نقدینگی به جای اینجا به سمت تولید برود به سمت بازارهای موازی سکه و طلا و دلار سرازیر می شود و عده ای به بهانه کسب و کار، منابع بانکی را مصرف می کنند بانک مرکزی با کمبود منابع مواجه می شود و این خود منجر به رشد نرخ تورم می شود.

در این شرایط اگر دولت ابزار کارآمدی برای مقابله با این سودجویی ها و دلال بازی ها و اختلال ها در بازار نداشته باشد دودش به چشم مردم و اقشار آسیب پذیر می رود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/7bg
اخبار مرتبط
این روزها حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خالی است؛ این موضوع باعث کاهش تولید و اشتغال در کشور شده و تورم را تشدید کرده است.
یک خبرگزاری خارجی از قول یک مسئول جمهوری اسلامی ایران درباره موضع تهران در مذاکرات هسته‌ای مدعی شد تهران «با توافق یا بدون توافق»، جمهوری اسلامی زنده خواهد ماند؛ این در حالی است که از سوی دیگر آمریکا و اروپا هشدار داده‌اند که شانس احیای توافق برجام از هر زمانی کمتر شده است؛ ولی مقام‌های جمهوری اسلامی ادامه گفت‌و‌گوها پافشاری دارند.
زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگزار «صنایع غذایی گلها» اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد.
این روزها اتفاقات و خبرهای خوبی را شاهد نیستیم؛ از وضعیت فاجعه بار اقتصادی تا مشکلات سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی، کم آبی و مشکل ریزگردها در کشور؛ چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی؛ و همه این ها پدیده های جدیدی هستند که تاریخ چنین مسایلی را در این سطح به یاد ندارد!
به گفته برخی نمایندگان و کارشناسان گرانی‌ها کمر مردم را شکسته است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل گرانی‌، تامین غذای گرم در بسیاری از مراکز درمانی، غیرممکن شده و تامین غذای زندان‌ها و خوابگاه‌ها هم با مشکل زیادی روبرو خواهد شد.
با اینکه ایران از اولین کشورهای جهان در تاریخ تولید گندم است و بخشی از تمدن دنیا با تولید گندم در ایران شکل گرفته و به سایر جهان گسترش یافته، چرا ایران علیرغم داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و خاک حاصلخیز و پتانسیل های بالای کشاورزی هنوز در تولید این محصول به خودکفایی کامل نرسیده و چرا هم اکنون یکی از وارد کنندگان اصلی گندم در جهان است؟
گندم، مستقیماً با تغذیه و اقتصاد جهانی رابطه دارد و بیش از ۳۵ درصد از جمعیت جهان، از لحاظ تغذیه ای به گندم وابسته اند، در حالی که از نظر تهیه نان و ارزش نانوایی، آرد هیچ یک از غلات به پای آرد گندم نمی رسد.
ایران به عنوان همسایه روسیه و وابسته به برخی محصولات کشاورزی تعیین‌کننده از سوی هر دو کشور روسیه و اوکراین، می‌تواند با معضل به خطر افتادن امنیت غذایی روبه‌رو شود؛ در حالی که موضوع قاچاق و خروج کالاهای اساسی از کشور نیز علاوه بر بحث خشکسالی و بحران جنگ منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید