صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۰
کد خبر: 10728
گزارشگر: 213
۸۵۶
۰
۰
۲
فقدان تلخ حسن ذوالفقاری؛ مولف چندین فرهنگنامه بزرگ فارسی

درگذشت عجیب و نابهنگام استاد معروف دانشگاه

درگذشت عجیب و نابهنگام استاد معروف دانشگاه
حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات و مولف چندین فرهنگنامه بزرگ فارسی،در سن ۵۶ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت و همسر او که از سلامت کامل وی تا یک ماه گذشته خبر داد، گفت که او هیچ مشکل خاص یا بیماری نداشت؛ در حالی که وی در کوتاه زمان از عمر پر بارش تلاش های بی شماری را در حوزه های ادبیات عامه و فرهنگ نویسی به بار نشاند.

به گزارش آسیانیوز، حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی در سن ۵۶ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. او نویسنده و پژوهشگر ادبی متولد ۱۳۴۵ در دامغان بود و در چند سال اخیر از استادان اعزامی وزارت علوم به کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن چین بود.

همسر او با تایید این خبر گفت که حسن ذوالفقاری، شب گذشته (جمعه، ۱۷ تیر ۱۴۰۱) بر اثر سکته قلبی درگذشت.

او در توضیح بیشتر افزود: حدود یک ماه پیش چکاپ کامل داده بود و هیچ مشکل خاصی نداشت. اما دیشب یک دفعه قلبش را گرفت و گفت که دیگر نمی‌تواند نفس بکشد.

حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده و پژوهشگر ادبی متولد ۱۳۴۵ در دامغان بود. او در آخرین سال‌های عمر خود از استادان اعزامی وزارت علوم به کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن چین بود.

از جمله افتخارات این استاد دانشگاه کسب عنوان برگزیده در پژوهشهای کاربردی در نوزدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی درسال ۱۳۸۴و برگزیده پژوهش برتر فرهنگی سال در ۱۳۹۴ است. ایشان در کوتاه زمان از عمر پر بارش مشاور عالی دایره المعارف بزرگ اسلامی وموسس انجمن علمی نقد ادبی ایران و سردبیر فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه بوده است.

از آثار او می‌توان به «منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی»، «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی»، «داستان‌های امثال»، «سر دلبران»، «باورهای عامیانه مردم ایران»، «ادبیات داستانی عامه»، «فرهنگنامهٔ داستان‌های متون فارسی» و... اشاره کرد./

https://www.asianews.ir/u/7bi
اخبار مرتبط
یزد - یادداشت مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد به مناسبت فرا رسیدن 18 تیرماه، روز ادبیات کودک و نوجوان
شماره چهارم دوره جدید فصلنامه فرهنگ و ادبیات تخصصی ادبیات داستانی «بارثاوا» ویژه تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد.
اعمال برخی قوانین سرکوبگرانه فرهنگی سبب شده تا نویسندگان و مترجمان در کنار خودسانسوری، با ممنوع شدن انتشار بعضی از آثار خود مواجه باشند؛ در چنین شرایطی و با وجود بسیاری از مشکلات، بعضی از ناشران دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند و صنعت نشر هم در این میان به سمت نابودی بیشتر می رود.
سیدجمال الدین و فرزندش محمدعلی جمال زاده در پیشینه سیاسی و ادبی، از نام های برجسته ادبیات و تاریخ معاصر ایران به شمار می آیند.
محمدرحیم اخوت، داستان‌نویس معاصر و خالق رمان تحسین‌شده «نام‌ها و سایه‌ها»، صبح امروز، ۲۳ بهمن، در ۷۶ سالگی درگذشت؛ یکی از رمان های این نویسنده حدود ده سال از انتشار بازمانده بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید