صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۳
کد خبر: 1076
گزارشگر: 49
۱۸۳۰
۰
۰
۰

راهکارهای دست یابی به امنیت غذایی پایدار

یکی از راهکارهای اساسی رسیدن به امنیت غذایی اصلاح الگوی مصرف جامعه است .
یکی از راهکارهای اساسی رسیدن به امنیت غذایی اصلاح الگوی مصرف جامعه است . تقویت فرآیند بازاریابی ، اصلاح الگوی مصرف و توجه هر چه بیشتر به بسته بندی و توزیع درست محصولات غذایی برای جلوگیری از اتلاف آنها از وظایف مهمی است که مسئولین و مردم در هر جامعه ای باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند . 
همچنین با توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بهبود آموزش و بهداشت در جامعه می توان به امنیت غذایی جامعه کمک کرد. 
در ایران امنیت غذایی از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است . اما در بسیاری دیگر از کشور های دنیا این یک معضل اساسی است. بنابراین توسعه پایدار کشاورزی یکی از عوامل مهمی است که باید همواره در بحث امنیت غذایی مورد توجه قرار بگیرد . همچنین باید در جهت افزایش بهره وری از کشاورزی با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ، بهبود تولید و متعادل کردن مصرف به صورت درست و منسجم برنامه ریزی کرد .
دولت ها و مسئولین باید در جهت تقویت زیر ساخت های کشاورزی و افزایش بهره وری ، اصلاح سیستم های آبیاری  و توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد فضاهای مدرن کشاورزی تلاش کنند و بخش عمده ای از تسهیلات به این بخش تعلق گیرد. همچنین در برنامه ریزی های دولتی باید مشارکت مردم جلب شود . اشتغال زایی ، افزایش سطح درآمد خانوده ها ، ایجاد دسترسی مناسب به غذا به ویژه غذا های متناسب با فرهنگ مردم ، آموزش در ارتقاء فرهنگ تغذیه ای جامعه ، ارتقاء سطح بهداشت جامعه و شیوه صحیح مصرف غذایی از عوامل مهم نیل به یک امنیت پایدار غذایی است . 
 
باید یک سیستم ارزشیابی و نظارت منسجم تدوین و اجرایی شود . باید تمامی سازمانها و نهاد های مرتبط با هم همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند همچنین ضروری است که یک سازمان متولی امر تامین امنیت غذایی وجود داشته باشد که بر تمام موارد از قبیل تولید ، توزیع ، آموزش و آگاهی دادن به جامعه ، واردات ، بسته بندی، توسعه کشاورزی و سیاست گذاریهای کلان اقتصادی در این رابطه نظارت جدی و مستمر داشته باشد و در این مسیر همراهی بخش خصوصی و دولتی و هماهنگی موثر آنها میتواند راه گشا باشد .
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1b6
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید