صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۶
کد خبر: 1084
گزارشگر: 2
۱۲۹۰
۰
۰
۱
حسن روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار آسیا؛

باید حواسمان جمع باشد نقدینگی درست هدایت شود

باید حواسمان جمع باشد نقدینگی درست هدایت شود
خبرنگار روزنامه آسیا، محمدعلی پاک سرشت که در این نشست حضور داشت با طرح سوالی از روحانی پرسید: «به اعتقاد برخی از اقتصاددانان نقدینگی غیر نقدی مخرب در جامعه وجود دارد که دولت را آزار می‌دهد و این نقدینگی به عنوان پول‌های کثیف در آستانه انتخابات احتمال ورودش به ساختار کشور وجود دارد.آیا جنابعالی وجود این نقدینگی مخرب را تائید می‌کنید؟»

روحانی سخنان ابتدایی خود را به راهپیمایی اربعین اختصاص داد و از همه نهادهای دولتی و غیردولتی و نیروهای مسلح در جهت خدمت‌رسانی به زائران قدردانی کرد. وی همچنین از دولت و ملت عراق به دلیل میهمانی از زائران ایرانی تشکر کرد.
وی ادامه داد: خوشحالم در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که ما شرایط سخت و تاریخی سیاسی، اقتصادی و امنیتی را پشت سر گذاشته ایم. دولت تدبیر امید در ۵۵ ماه اول تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که همه شاخص های سیاسی، امنیتی، منطقه ای و به ویژه اقتصادی مسیر صحیح و مثبتی را طی می‌کرد؛ اما از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم که کبریت آن در داخل و سپس در خارج زده شد و وارد سال ۹۷ شدیم.
وی برنامه‌های اقتصادی دولت را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال ۹۷ پیش‌بینی خارجی ها و هم تحلیل گران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی را در پیش داریم و سال سخت تری را در ۹۸ خواهیم داشت. حتی برخی بحث تورم سه رقمی را هم برای ایران مطرح کردند،. در این ۱۸ ماه دولت و ملت از طوفان تحریم‌ها عبور کردند و امروز قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی و صهیونیسم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن پایان یافته است و همه آنها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی با صبر و مقاومت و ایستادگی، ایران از این شرایط بحرانی و یا شبه‌بحرانی عبور کرده است. از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌ها، مسیر و حرکت درستی را نشان می‌دهد. یعنی تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد امروز به ۳۴ درصد رسیده است. بنابراین در طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه به سرعت کاهش پیدا کرده است و پیش‌بینی‌های ما این است که تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهور گفت: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی بوده است، پیش‌بینی ما این است که ۶ ماهه اول سال رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود. در بخش اشتغال در تابستان امسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص را داشته‌ایم. بیکاری ما از بالای ۱۲ درصد به ۱۰/۵ درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی ۱/۸ منفی شده است و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه واردات و صادرات شرایط مناسب تری داریم و تراز ما گرچه مثبت در شش ماهه نیست اما نسبت به پارسال بهتر است. در زمینه نرخ ارز به سمت تعادل حرکت کرده و طبق آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است. همه آمار و ارقام و شاخص های اقتصادی به ما می‌گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند. برخی از این توقعات انجام شده و برخی هنوز انجام نشده است.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به نیویورک تصریح کرد:‌ از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی تر و مستحکمی دارد، در سازمان ملل کاملا برای ما روشن بود که همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت ایران را تحسین می‌کردند. البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت به ویژه کسانی که دارای درآمد و حقوق ثابت بودند، با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را حس می کردیم، اما این کار دولت بود که توانست شاخص ها را علیرغم فشارها برگرداند که این کار سختی بوده و از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم.
روحانی با بیان اینکه مسئولین در این جنگ بزرگ روانی، سیاسی و اقتصادی نترسیدند، گفت: در این جنگ شکست نخوردیم و راه آینده را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد. تمام تلاش دولت این است که در دو سال باقی مانده آرامش و ثبات را به زندگی مردم برگرداند و از مردم تقاضای کمک می‌کنیم تا در این راه پیروز باشیم.
روحانی تاکید کرد: با همه وجود در دولت مشکلات مردم را احساس می کردیم اما این را هم از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این ۱۸ ماه بود که توانست به رغم فشار بیشتر تحریم ها و اقتصادی شاخص ها برگرداند. این کار آسانی نبود. من از تمام دست‌اندرکاران، وزرا و از همه مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی و از همه بانک‌های کشور که به ما یاری رساندند و از همه مدیران در سطح کشور تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.
وی گفت: تلاش دولت این است که در دو سال آینده تا پایان دولت، دوران آرامش و آسایش را مجددا برای مردم در زمینه های اقتصادی و سیاسی فراهم سازیم. امیدواریم در این راه بتوانیم در جهت آسایش مردم قدم هایی موفق برداریم. از این که با فاصله بیشتری از روال معمول خدمت خبرنگاران رسیدیم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده بتوانیم این تاخیر را جبران کنیم چون من برای این گونه جلسات اهمیت قائلم.
خبرنگار ارشد روزنامه آسیا محمدعلی پاک سرشت که در این نشست حضور داشت با طرح سوالی از دکتر روحانی پرسید: به اعتقاد برخی از اقتصاددانان نقدینگی غیر نقدی مخرب در جامعه وجود دارد که دولت را آزار می‌دهد و این نقدینگی به عنوان پول‌های کثیف در آستانه انتخابات احتمال ورودش به ساختار کشور وجود دارد.آیا جنابعالی وجود این نقدینگی مخرب را تائید می‌کنید؟
وی پاسخ داد: خود نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست اما منبع‌اش خیلی مهم است. اگر پایه آن پولی باشد خطرناک است. درست است که نقدینگی خودش پتانسیل تخریب بزرگ را دارد. اگر جای درست این نقدینگی استفاده شود مشکلی نیست، اما اگر به سمت دلار و سکه برود خطرناک است. خوشبختانه امروز بازار ما بازار پر نشاطی است. بورس ما بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است. ما همه حواسمان باید جمع باشد که نقدینگی درست هدایت شود.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/18j
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید