صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۲
کد خبر: 10843
گزارشگر: 213
۵۷۰
۰
۰
۲
حواشی جنجالی سفر رئیس جمهور ایالات متحده به عربستان

پرواز نمادین از تل‌آویو تا جده/رفتار سرد محمد بن سلمان با جو بایدن

پرواز نمادین از تل‌آویو تا جده/رفتار سرد محمد بن سلمان با جو بایدن
جو بایدن عصر شامگاه ۲۴ تیر با یک پرواز مستقیم نمادین از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو اسرائیل راهی شهر جده در عربستان سعودی شد؛. این در حالی است که محمد بن سلمان شاهزاده سعودی از بایدن در فرودگاه جده استقبال نکرد.
به گزارش آسیانیوز، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا با استقبال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، وارد کاخ «السلام» در جده شد. بر اساس گزارش‌ها بن‌ سلمان قرار است پس از نشست ملک سلمان و بایدن، به طور جداگانه با رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند.

بایدن عصر جمعه ۲۴ تیر با یک پرواز مستقیم از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو اسرائیل راهی شهر جده در عربستان سعودی شد. این پرواز نمادین، حاکی از تلاش دولت آمریکا برای عادی‌سازی بیشتر روابط اسرائیل با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی است. همچنین این در حالی است که محمد بن سلمان شاهزاده سعودی از بایدن در فرودگاه جده استقبال نکرد.

او در حالی وارد جده شد که سه موضوع جمهوری اسلامی ایران، کمک به برقراری روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل و همچنین گفت‌وگو با مقام‌های سعودی درباره بازار نفت و انرژی، از مهم‌ترین اهداف این سفر اعلام شده است.

پیش از این سفر، اسرائیل و عربستان سعودی نیز نشانه‌های مثبتی نشان دادند. اسرائیل اعلام کرد هیچ مخالفتی با واگذاری دو جزیره استراتژیک در دریای سرخ از سوی مصر به عربستان سعودی ندارد و عربستان سعودی نیز حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی گشود.

اداره هوانوردی غیرنظامی عربستان سعودی بامداد جمعه و ساعاتی قبل از سفر جو بایدن به جده، از باز کردن حریم هوایی این کشور «به روی همه شرکت‌های هواپیمایی» که الزامات عبور از آسمان عربستان سعودی را رعایت می‌کنند خبر داد که این گشایش شامل هواپیماهای اسرائیلی نیز می‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این اقدام، در توئیتی نوشت: «پس از طی یک راه طولانی و مخفیانه و دیپلماسی فعال با عربستان سعودی و آمریکا، امروز صبح برای خبرهای خوب از خواب بیدار می‌شویم.»

قبل از آن، کاخ سفید با قدردانی از تصمیم عربستان سعودی برای گشودن آسمان خود به روی پروازهای تجاری اسرائیل، این رویداد را باعث تقویت ثبات و امنیت خاورمیانه دانست.

همچنین یکی از اهداف این سفر، گفت‌وگوی بایدن با مقام‌های سعودی درباره عرضه بیشتر نفت به بازار است.

با این حال، رویترز روز جمعه و کمی پیش از آغاز سفر بایدن به عربستان سعودی، به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت واشینگتن انتظار ندارد عربستان سعودی فورا تولید نفت خود را افزایش دهد.


اولین سفر بایدن در مقام ریاست جمهوری آمریکا به خاورمیانه در شرایطی انجام شد که واشینگتن خواهان افزایش تولید نفت عربستان سعودی است تا بتواند طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه نفت روسیه در بحبوحه جنگ جاری در اوکراین اعمال کند.

همچنین جنگ اوکراین موجب افزایش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی شده و تأثیر زیادی بر شتاب نرخ تورم در کشورهای صنعتی از جمله آمریکا داشته است.

پیشتر کاخ سفید با اشاره به پیشینه هشت دهه رابطه نزدیک میان واشینگتن و ریاض، اعلام کرده بود بایدن در عربستان سعودی درباره طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو خواهد کرد؛ از جمله حمایت از آتش‌بس با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در یمن و همچنین راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی در منطقه.

مسائل محیط زیستی، بازدارندگی در مقابل فعالیت های جمهوری اسلامی ایران، پیشبرد حقوق بشر و تضمین امنیت جهانی انرژی و غذا از دیگر موضوعاتی هستند که ادعا شده به گفته کاخ سفید، در سفر بایدن به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

در این سفر بایدن با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار خواهد داشت. این در حالی است که پیشتر انتشار یک گزارشِ از طبقه‌بندی خارج شده مربوط به سال ۲۰۱۸ درباره قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست، روابط دولت جو بایدن با ریاض را تیره کرد.

در حالی که بر اساس این گزارش، ولیعهد عربستان سعودی عملیات بازداشت یا کشتن خاشقچی را تأیید کرده، ریاض هر گونه دخالت بن سلمان در روند قتل خاشقچی را رد می‌کند./
https://www.asianews.ir/u/7em
اخبار مرتبط
ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل بدون توجه به دیدگاه واشینگتن به طور مستقل علیه جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد
در پی سفر جو بایدن به خاورمیانه «بیانیه اورشلیم» در چهار صفحه‌ بر تعهد رهبران دو کشور آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران امضا شد.
در پی سفر روز گذشته بایدن به خاورمیانه، اتفاقی تاریخی در ارتباطات عربستان سعودی با اسرائیل رخ داده است.
پس از به فرود هواپیمای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مقام‌های اسرائیلی همراه با نطق‌های خوشامدگویی به او، به خطر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند.
به نوشته خبرگزاری های خارجی، لحظاتی پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وارد تل‌آویو شود، ارتش اسرائیل قصد دارد سخت‌افزار جدیدی را به او نشان می‌دهد که می‌گوید برای مقابله با ایران ضروری است!
نخستین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب در حالی با حضور جو بایدن منتشر شد که اولین عکس آن با عنوان «نخستین میدان عمیق وب» نام برده می‌شود و عمیق‌ترین و با کیفیت‌ترین تصویری است که تاکنون از کیهان اولیه ثبت شده است.
بایدن در یادداشتی که شامگاه شنبه ۱۸ تیر تحت عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟» در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شد، بیان کرد که برای مهار جاه‌طلبی‌های تهران، ایالات متحده با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شد.
در حالی که رابرت مالی گفت با اعلام اینکه در دور جدید مذاکرات در قطر، اتحادیه اروپا در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده می‌خواست حداقل یک تلاش دیگر را انجام دهد؛ سه قدرت اروپایی عضو برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «ایران به یک فرصت دیگر پشت پا زد و به جای آن، درخواست‌های جدید غیربرجامی و به دور از واقعیت را پیش کشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید