صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۲
کد خبر: 10851
گزارشگر: 213
۵۶۸
۰
۰
۱
در چالش صادرات انرژی از ایران به بغداد

برق عربستان به عراق خواهد رفت

برق عربستان به عراق خواهد رفت
همچنانکه موضوع انتقال انرژی از ایران به عراق، در سال های اخیر همواره موضوعی مناقشه آور میان ایران و عراق بوده است، مقام‌های عراقی و سعودی یک توافق‌نامه اتصال برق میان دو کشور را امضا کردند.
به گزارش آسیانیوز، در حالی که موضوع انتقال انرژی از ایران به عراق در سال‌های گذشته یکی از موارد اختلافات تهران و بغداد بوده، مقام‌های عراقی و سعودی یک توافق‌نامه اتصال برق میان دو کشور را امضا کردند.

مصطفی الکاظمی روز جمعه، ۲۴ تیر، برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس وارد جده شد و با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های سعودی و عراقی، در جریان این دیدار توافق‌نامه اتصال برق میان دو کشور به دست وزیر انرژی سعودی و وزیر برق عراق امضا شد.

به موجب این توافق، یک خط برق به طول ۴۳۵ کیلومتر، منطقه عَرعَر در شمال عربستان سعودی را به منطقه الیوسفیه در جنوب بغداد متصل می‌کند.

این خط اتصال برق، در فاز اول هزار مگاوات برق با ولتاژ ۴۰۰ کیلووات را از عربستان سعودی به عراق منتقل خواهد کرد.

احمد موسی العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق، به خبرگزاری رسمی این کشور گفت این توافق بر اساس تلاش‌های این وزارتخانه برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی و اطمینان از ایجاد پروژه‌های اتصال برق با کشورهای همسایه است.

او افزود که خطوط برق عراق به خطوط برق کشورهای ترکیه و اردن متصل شده و درباره موضوع ارتباط این خطوط با کشورهای خلیج فارس و عربستان سعودی گفت‌وگو شده بود.

سال گذشته و در پی مشکلات صادارت برق ایران به عراق که بخش عمده آن به دلیل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، به نحوه پرداخت پول برق باز می‌گردد، مقامات بغداد اعلام کردند که در حال مذاکره با عربستان سعودی برای خرید برق هستند.

پیشتر عدم پرداخت بدهی عراق در مقاطعی منجر به قطع ارسال برق و گاز از سوی ایران به عراق و حتی شکل‌گیری اعتراضات خشونت‌آمیز در برخی از شهرهای این کشور شده است.

در اواخر خرداد، جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران طلب خود از عراق بابت صادرات گاز را «وصول کرده است».

بر اساس آمار سال گذشته، عراق حدود یک سوم از نیاز خود به برق را با خرید برق و گاز از ایران تامین می‌کند.

این در حالی است که بنا بر ارزیابی کارشناسان، زیرساخت‌های انتقال برق در عراق به دلیل فرسودگی حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از انرژی در گردش را هدر می‌دهند.

علاوه بر خرید برق از کشورهای همسایه، بغداد در نظر دارد برای کاهش وابستگی خود به برق وارداتی تا سال ۲۰۳۰ هشت راکتور هسته‌ای بسازد./
https://www.asianews.ir/u/7es
اخبار مرتبط
جو بایدن روز شنبه ۲۵ تیر ماه در جریان دومین روز سفرش به عربستان سعودی در دیدار با مصطفی الکاظمی گفت‌: من می‌خواهم رسانه‌ها و شما بدانید ما می‌خواهیم تا جای ممکن از دموکراسی در عراق حمایت ‌کنیم.
در حالی جمعیت کفن پوش یک میلیون نفری مقتدی صدر در عراق به خیایان های بغداد آمدند که پیش از قرائت پیام مقتدی صدر نمازگزاران شهرک صدر در شعارهایشان اعلام کردند که گوش به فرمان صدر هستند نه کسانی که از تهران هدایت می‌شوند!
جمع کثیری از رزمندگان ایثارگران جانبازان با برگزاری کمپینی خواهان گرفتن غرامت جنگ ایران و عراق هستند و در این راستا روز ۲۱ تیرماه سال جاری گردهمایی با عنوان مطالبه غرامت جنگی در مرقد امام برگزار خواهد شد.
در حالی که چشم انداز تلاش های دیپلماتیک اروپا و رفت و آمدهای منطقه ای در قاب توافق هسته ای با ایران نامعلوم است؛ هنوز معلوم نیست در نهایت افق احیای برجام با وجود کوشش اغلب دولتمردان جمهوری اسلامی؛ چگونه در بازی قدرت های جهانی رقم خواهد خورد.
یزد - کارشناس بهره برداری نیروگاه برق گفت: می‌توان با جلوگیری از اتلاف انرژی برق، روشنایی را به همه هدیه داد
یزد - نشست شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان یزد، با حضور مدیران عامل صنعت آب و برق استان، علی صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد و مدیران روابط عمومی ادارات استان و با تدریس دکتر احمد یحیایی ایله ای از اساتید برجسته ارتباطات کشور، برگزار شد
هم‌زمان با تجمع بازنشستگان در شهرهای ایران، جمعی از شهروندان تهرانی مقابل اداره برق تهرانپارس تجمع کرده و شعارهایی از جمله «آب، برق، زندگی، حق مسلم ماست» سر دادند.
یزد - مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای در پیامی ضمن ابراز تاسف از حادثه خروج قطار مشهد- یزد از ریل، درگذشت تعدادی از هموطنان و هم استانی‌های خود بر اثر این حادثه دردناک را تسلیت گفت
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید