صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۶
کد خبر: 10854
گزارشگر: 213
۵۱۵
۰
۰
۲
جو بایدن در عربستان:

در خاورمیانه می مانیم

در خاورمیانه می مانیم
جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا در خاورمیانه گفت: ما در خاورمیانه جایمان را به چین و روسیه نمی دهیم.

به گزارش آسیانیوز، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اجلاس سران کشورهای عربی اعلام کرد آمریکا از خاورمیانه کنار نخواهد کشید تا منجر به ایجاد خلاء قدرتی شود که روسیه، ایران و چین آن را پر کنند.

جو بایدن روز شنبه ۲۵ تیر ماه در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا برای ایجاد ثبات در خاورمیانه اظهار داشت: «ما به دنبال حفظ امنیت منطقه با همکاری اصولی و فعال‌تر و تحت رهبری آمریکا هستیم.»

به گزارش وبسایت کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه ادعا کرد: «همان‌طور که ما به همکاری نزدیک با بسیاری از شما برای مقابله با فعالیت های منطقه‌ای ایران ادامه می‌دهیم، در کنار آن سیاست دیپلماسی برای بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را نیز دنبال می‌‌کنیم.»

او افزود: «مهم نیست که چه اتفاقی می افتد، اما ایالات متحده متعهد به تضمین این موضوع است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.»

 بایدن در ادامه بر تعهد آمریکا به امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز تاکید کرد؛ آبراهی که جمهوری اسلامی ایران بارها تهدید به بستن آن کرده و طی چند سال گذشته چندین نفتکش خارجی در آنجا مورد حمله قرار گرفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرد: «در نقاط مختلف جهان شاهد تلاش‌هایی برای تضعیف نظم مبتنی بر قانون هستیم. از اقدامات قهری فزاینده چین در اقیانوس هند و آرام گرفته تا تهاجم وحشیانه و بی‌دلیل روسیه علیه کشور همسایه اوکراین و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران. اینجا خاورمیانه است و ما شاهد تغییرات مهمی بوده‌ایم.»

وی همچنین با اشاره به کشته شدن بیش از هفت هزار نظامی آمریکایی در افغانستان و عراق و دیگر نقاط خاورمیانه طی دو دهه گذشته گفت که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اولین رئیس‌جمهور آمریکایی است که به منطقه خاورمیانه سفر می‌کند، در حالی که نیروهای آمریکایی درگیر هیچ جنگ زمینی در منطقه نیستند.

 بایدن در کنار این موضوعات به تعهد آمریکا بر دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرد و گفت آینده از آنِ کشورهایی است که پتانسیل و توانایی‌های جمعیتی خود را آزاد می‌کنند؛ از جمله با ایجاد حقوق برابر برای زنان و مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی.

وی گفت آینده از آنِ کشورهایی است که مردم بدون ترس از پیامدهایش، از رهبران خود سوال کنند.

 بایدن قبل از اجلاس شورای همکاری خلیج فارس با رهبران کشورهای عربستان، عراق، امارات و مصر دیدار کرد.

 پیش از این جو بایدن موضع تندی نسبت به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشینگتن پست داشت و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مسئول این قتل در کنسولگری دولت ریاض در ترکیه معرفی کرده بود.

وی می‌گوید در دیدار با محمد بن سلمان، مساله قتل خاشقجی را مطرح کرده است . او دست‌داشتن در این قتل را رد کرده و گفته است که مسئولین و مسببان این قتل را مورد بازخواست قرار داده است.

به دنبال دیدار رهبران عربستان و آمریکا دو کشور در بیانیه مشترکی بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی نیز تاکید کردند.

در این بیانیه مشترک که توسط خبرگزاری رسمی عربستان منتشر و ادعا شده که آمریکا و عربستان بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها، حمایت این کشور از تروریسم از طریق گروه‌های وابسته و اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه پافشاری کردند.

در این بیانیه تصریح شده است که جو بایدن بر تعهد جدی و پایدار آمریکا از امنیت پادشاهی عربستان تاکید کرده است./

https://www.asianews.ir/u/7ew
اخبار مرتبط
جو بایدن عصر شامگاه ۲۴ تیر با یک پرواز مستقیم نمادین از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو اسرائیل راهی شهر جده در عربستان سعودی شد؛. این در حالی است که محمد بن سلمان شاهزاده سعودی از بایدن در فرودگاه جده استقبال نکرد.
ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل بدون توجه به دیدگاه واشینگتن به طور مستقل علیه جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد
در پی سفر جو بایدن به خاورمیانه «بیانیه اورشلیم» در چهار صفحه‌ بر تعهد رهبران دو کشور آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران امضا شد.
در پی سفر روز گذشته بایدن به خاورمیانه، اتفاقی تاریخی در ارتباطات عربستان سعودی با اسرائیل رخ داده است.
پس از به فرود هواپیمای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مقام‌های اسرائیلی همراه با نطق‌های خوشامدگویی به او، به خطر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند.
به نوشته خبرگزاری های خارجی، لحظاتی پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وارد تل‌آویو شود، ارتش اسرائیل قصد دارد سخت‌افزار جدیدی را به او نشان می‌دهد که می‌گوید برای مقابله با ایران ضروری است!
نخستین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب در حالی با حضور جو بایدن منتشر شد که اولین عکس آن با عنوان «نخستین میدان عمیق وب» نام برده می‌شود و عمیق‌ترین و با کیفیت‌ترین تصویری است که تاکنون از کیهان اولیه ثبت شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید