صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۲۰:۱۴
کد خبر: 10866
گزارشگر: 213
۷۳۷
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

شگرد جدید «گران کردن»؛ مردم تاوان می دهند!

شگرد جدید «گران کردن»؛ مردم تاوان می دهند!
متاسفانه یکی از شیوه های اقتصاد بیمار فعلی کشور، کمیاب و گاها نایاب شدن برخی محصولات در بازار است؛ به اینصورت که کالای اساسی مورد نیاز مردم برای مدتی بسیار کم و نایاب می شود و پس از مدتی با یک افزایش قیمت جدید و حتی نجومی به بازار عرضه می شود.

به گزارش آسیانیوز، زمانی که پایه های اقتصاد یک کشور معیوب است و از دلال بازی ها و سوء استفاده های اخلاگران اقتصادی دائما رنجا می برد قطعا رواج یافتن روش های عجیب افزایش قیمت ها در بازار ، چیزی دور از انتظار نیست.

متاسفانه یکی از این شیوه های بیماری که اخیرا رواج یافته کمیاب شدن و گاها نایاب شدن برخی محصولات در بازار است که اخیرا در مورد روغن خوراکی هم در حال رخ دادن است؛ به اینصورت که کالای اساسی مورد نیاز مردم برای مدتی بسیار کم و نایاب می شود. و پس از مدتی با یک افزایش قیمت جدید و حتی نجومی به بازار عرضه میشود.

این شگرد برخی از فعالان بخش خصوصی زمانی رخ میدهد که دولت با افزایشی قیمتی که مدنظر آنهاست موافقت نمی کند.

تولیدکننده نیز عرضه آن کالا را کاهش می دهد و زمانی که بشدت تقاضا برای آن محصول بالا میرود دولت را مجبور به پذیرش قیمت مدنظر می کند و سپس با قیمت جدید محصول را به بازار تزریق می کند.

------------

بیشتر بخوانید

درباره مجتمع «صنایع غذایی گلها»؛ پیشرو در صنعت بسته بندی

----------------------------------------------------

به این ترتیب مصرف کننده ناچار می شود حتی در زمانی که قیمت کالا رسما افزایش نیافته اما عرضه آن محدود شده است، کالا را به چند برابر قیمت منطقی آن تهیه کند و عده ای زیادی نیز از فضای بوجود آمده سواستفاده می کنند.

به راستی چه کسی از این بازی های فریبکارانه و ناجوانمردانه آسیب می بیند؟ غیر از مصرف کننده بی گناه دود این بی مبالاتی ها و عدم مدیریت درست به چشم چه کسی خواهد رفت؟

  اگر قرار است دولت فعلی با مردم شفافیت داشته باشد آیا نباید مردم دلیل پرداخت هزینه های اضافه ای که گاها هیچ توجیهی ندارد را بدانند؟

زمانی که تورم ناشی از افزایش هزینه های تولیدکننده باشد قابل درک و شفاف سازی است. اگر تولیدکننده با هزینه های فعلی نمی تواند محصولی را با قیمت منطقی تولید کند لازم است دولت در فضایی شفاف دولت پای درد تولیدکننده بنشیند و گرهی از مشکلات تولید بگشاید و این تعیین قیمت در فضایی منصفانه و شفاف صورت گیرد بطوریکه هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کننده در نظر گرفته شود.

اما زمانی که تورم ناشی از افزایش تقاضا و کمبود عرضه باشد باید ریشه یابی شود و به راحتی قابل اغماض نیست. باید دست اخلالگران و سوء استفاده گران کوتاه شود و برای تولیدکنندگان متخلف جریمه در نظر گرفته شود تا برای همیشه ریشه این روش های سودجویانه خشکانده شود.

 

------------------------

بیشتر بخوانید

چرا «غول تاریخی» تولید گندم؛ آن را وارد می کند؟

------------------------------------------

نظارت بر برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا از وظایف جدی نهادهای نظارتی است در غیر اینصورت هرج و مرج و نابسامانی بازار را فرا می گیرد و این مردم هستند که هر روز ناچارند تاوان این عدم مدیریت را بپردازند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/7f8
اخبار مرتبط
تولید بخش مولد اقتصاد است؛ اما در ایام اخیر اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری سرمایه گذاری کنند و همین امر منجر به رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشور می شود.
این روزها حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خالی است؛ این موضوع باعث کاهش تولید و اشتغال در کشور شده و تورم را تشدید کرده است.
هرچند روز یکبار دوباره موضوع بنزین در شبکه‌های اجتماعی مطرح می شود و خبر تعطیلی پمپ‌های بنزین در تهران در شب گذشته و ایجاد بازار سیاه بنزین دست به دست شد.
در جوامعی که راهکارهای تضمین کننده حق مشارکت عمومی و پاسخگو بودن حاکمیت و رهبران آن وجود نداشته باشد، انگیزه و پویایی لازم برای رشد و توسعه اقتصادی پایدار و نوسازی وجود از بین می رود و جدایی و بی اعتمادی بین حاکمیت و مردم اجتناب ناپذیر است.
این روزها اتفاقات و خبرهای خوبی را شاهد نیستیم؛ از وضعیت فاجعه بار اقتصادی تا مشکلات سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی، کم آبی و مشکل ریزگردها در کشور؛ چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی؛ و همه این ها پدیده های جدیدی هستند که تاریخ چنین مسایلی را در این سطح به یاد ندارد!
شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اطلاعیه‌ای درخصوص موضوعات مطرح شده در برخی در رسانه‌ها مبنی بر حذف کارت سوخت آزاد جایگاه‌ داران منتشر کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید