صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۲
کد خبر: 10906
گزارشگر: 213
۵۱۹
۰
۰
۴
رهبر انقلاب به رئیس جمهور ترکیه گفت حمله به سوریه را متوقف کنید

اردوغان «مورد خطاب» در ایران

اردوغان «مورد خطاب» در ایران
در حالی که ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می‌کنند و ترکیه حامی مخالفان او است، امروز اردوغان پس از ورود به تهران مورد خطاب رهبر انقلاب قرار گرفت.

به گزارش آسیانیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه، در جریان سفر به تهران، با رهبر جمهوری اسلامی ایران، ملاقات کرد و در حالی که منتظر چراغ سبز ایران برای حمله به شمال سوریه بود، رهبر انقلاب در این باره گفت: حفظ تمامیت ارضی سوریه بسیار مهم است و هرگونه حمله نظامی در شمال سوریه قطعا به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه و به نفع تروریست‌ها خواهد بود.

ایران که مدافع بشار اسد است، و رهبر انقلاب به طور تلویحی در خصوص توقف حمله به سوریه اردوغان را مورد خطال قرا داد و اینکه در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، «اقدام سیاسی موردانتظار» از جانب دولت سوریه محقق نخواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ابراز تنفر رئیس‌جمهوری ترکیه از «گروه‌های تروریستی» گفت: «با تروریسم حتما باید معارضه کرد اما حمله نظامی در سوریه به نفع تروریست‌ها خواهد بود.» خامنه‌ای به اردوغان وعده داد که در مبارزه با تروریسم، با این کشور همکاری خواهد کرد و ایران، روسیه، ترکیه و سوریه می‌توانند این مسئله را با گفت‌وگو تمام کنند.

رجب طیب اردوغان نیز با بیان اینکه موضع ترکیه در خصوص تمامیت ارضی سوریه مشخص است، گفت: «از دولت سوریه انتظار داریم روندهای سیاسی را آغاز کند. در اجلاس آستانه، مسئله سوریه به صورت ویژه، در دستور کار است و امیدواریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.»

روسیه و ایران قصد دارند در روند صلح آستانه درباره مناقشه سوریه با ترکیه مذاکره کنند؛ ‌آن هم در شرایطی که روسیه خود در جنگ با اوکراین درگیر است و منزوی شدن جمهوری اسلامی ایران از سوی برخی با جامعه جهانی همچنان ادامه دارد. با این حال، وجه تشابه هر دو کشور این است که از بشار اسد حمایت می‌کنند. در سوی دیگر ماجرا، ترکیه قرار دارد که حامی مخالفان دولت اسد است.

اردوغان زمزمه‌ حمله دوباره به شمال سوریه را از مدتی پیش سر داده و گفته بود که حمله جدیدی را علیه شبه‌نظامیان آغاز خواهد کرد. دولت سوریه تهدیدهای اخیر ترکیه برای سازمان‌دهی عملیات جدید را محکوم کرده است.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ حملات خود به سوریه را آغاز کرد. در پاسخ به این حمله‌ها، شبه‌نظامیان کرد سوری، گروه‌ داعش و حامیان بشار اسد هم حملاتی را به ترکیه ترتیب دادند.

اردوغان ادعا می‌کند که برای ایجاد منطقه‌ای امن و عاری از یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب کارگران کردستان به شمال سوریه حمله می‌کند؛ با این حال شواهد آشکار می‌کند که هدف آنکارا تغییر بافت جمعیتی مناطق کردنشین سوریه است و قصد دارد مانع از ایجاد یک منطقه خودمختار در مرز خود شود.

حمله هوایی ترکیه به منطقه عفرین و درگیری نظامی سوریه و ترکیه در منطقه عفرین را می‌توان نقطه عطف درگیری‌های دو کشور خواند. در جریان این درگیری در ژانویه ۲۰۱۸، اماکن تاریخی عفرین هدف قرار گرفتند و هزاران غیرنظامی کشته و آواره شدند.

سازمان عفو بین‌الملل در دوم اوت ۲۰۱۸ گزارش داد که نیروهای ترکیه به گروه‌های مسلح سوریه اجازه می‌دهند تا در مواجهه با ساکنان شمال شهر عفرین حقوق بشر را هم نقض کنند.

 
 در سال ۲۰۱۹، پیمانی ۱۰ ماده‌ای با نام سوچی در روسیه امضا شد که به موجب آن، یگان‌های مدافع خلق کرد متعهد شدند به پشت منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه عقب‌نشینی کنند. همچنین دو کشور روسیه و ترکیه بر سر پیمان آتش‌بس و ایجاد منطقه حائل در ادلب توافق کردند. با این حال روسیه به حمایت از نیروهای اسد و حملات ارتشش به ادلب ادامه داد و ترکیه نیز از نیروهای اپوزیسیون حمایت کرد و همین باعث شد درگیری‌ها ادامه پیدا کند.

در فوریه ۲۰۲۰، پس از حمله هوایی اسد به ادلب سوریه، اردوغان در یک نشست خبری گفت که با حملات هوایی و زمینی انتقام این اقدام را از رژیم اسد می‌گیرد.

در جریان درگیری‌های ادلب، نزدیک به سه میلیون نفر از ساکنان این منطقه با خطر گرسنگی، آوارگی و مرگ مواجه شدند و سازمان ملل متحد گزارش داد که آوارگان سوری برای رساندن خود به مکان‌های امن به سمت مرزهای ترکیه روانه شده‌اند یا در کمپ‌های پرجمعیت آوارگان در سوریه مسکن گزیده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/7gc
اخبار مرتبط
در یکی از تورهای حیاط وحش آفریقا به مقصد کنیا یک مسافر متفاوت وجود داشت؛ متفاوت از لحاظ دیدگاه به زندگی.
همچنانکه موضوع انتقال انرژی از ایران به عراق، در سال های اخیر همواره موضوعی مناقشه آور میان ایران و عراق بوده است، مقام‌های عراقی و سعودی یک توافق‌نامه اتصال برق میان دو کشور را امضا کردند.
«جُنید آرکین»، پزشک و بازیگر قدیمی سینمای ترکیه که در ایران با نام «فخرالدین» شناخته می‌شد و علاوه بر ترکیه در ایرانِ پیش از انقلاب هم در چندین فیلم بازی کرد، به علت ایست قلبی درگذشت.
رویترز به‌نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نوشت این کشور و اسرائیل می‌خواهند به بیش از یک دهه تیرگی روابط خود پایان دهند؛ این در حالی است که یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل،از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی ترکیه برای «خنثی‌سازی طرح ترور» تشکر کرد.
وال استریت ژورنال امروز نوشت اقدامات جدید اسرائیل، تازه‌ترین تحول استراتژی این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل آن را «دکترین اختاپوس» نامیده است.
ماموران پلیس فتا به این نتیجه رسیده‌اند که ساشا سبحانی، دنیا جهانبخت و امیر تتلو از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی‌اند.
روزنامه «ایزوستیا» چاپ روسیه با استناد به اظهارات مقامات دولتی این کشور می‌گوید که کرملین به ترکیه و اوکراین اجازه داده است تا از بندر اودسا غلات صادر کنند.
شاید شما هم درباره آنتالیا و سواحل درخشان و اقامتگاه های لوکسش شنیده باشید و بدانید که از زیباترین شهرهای ترکیه به حساب می آید. ما امروز می خواهیم شما را بیشتر با این شهر ساحلی و مشهور آشنا کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید؛ اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیارتان خواهیم گذاشت.
در حالی که تتلو چند روز گذشته درباره بازگشتش به ایران سخنان تهدید آمیزی را بیان کرده، یک ورزشکار از امیرتتلو و سحر قریشی برای بازگشت به ایران حمایت کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید