صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۱ / ۲۰:۵۵
کد خبر: 10921
گزارشگر: 213
۴۷۲
۰
۰
۲
برای نشست با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای

حضور پوتین در تهران/دیدار با رهبر انقلاب

حضور پوتین در تهران/دیدار با رهبر انقلاب
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای نشستی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود وارد تهران شد و با رهبر انقلاب دیدار کرد.

به گزارش آسیانیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای نشستی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود وارد تهران شد.

رئیس جمهور روسیه در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال جواد اوجی، وزیر نفت، قرار گرفت و پس از آن نخست با رئیس جمهور ایران و سپس با رهبر انقلاب دیدار کرد؛ این پنجمین دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر انقلاب است و اولین حضور رئیس‌جمهور روسیه در ایران بعد از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی است.

------------------

بیشتر بخوانید

روسیه منزوی و ماجرای نفتی در پایتخت/در نشست سه‌جانبه تهران چه خبر است؟

------------------------------------------

هدف رسمی از این سفر گفت‌وگو دربارهٔ اوضاع سوریه عنوان شده است، اما انتظار می‌رود که این گفت‌وگوها به تأثیرات جنگ اوکراین، به ویژه تأثیر آن بر صادرات غلات نیز بپردازد.

ولادیمیر پوتین، روز سه‌شنبه به همراه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در چارچوب مذاکرات «روند آستانه»، برای حل بحران سوریه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، دیدار می‌کند.

این دومین سفر خارجی ولادیمیر پوتین از زمان تهاجم ارتش او به اوکراین است.

ایران و روسیه در جنگ ۱۱ ساله سوریه برای بقای حکومت بشار اسد تلاش گسترده کردند و به باور بسیاری از تحلیل‌گران همین تلاش‌ها باعث باقی ماندن او در مسند ریاست‌جمهوری سوریه شد. موضوع سوریه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین تحت‌الشعاع اخبار این تهاجم قرار گرفته است.

سفر  پوتین به تهران واکنش واشینگتن را نیز به همراه داشته‌ ست. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه هشدار داد که واشینگتن موضوع «ارسال احتمالی پهپادهای ایران به روسیه» را از نزدیک دنبال می‌کند.

پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ۲۰ تیر، به خبرنگاران گفته بود که «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران در حال آماده شدن برای انتقال صدها پهپاد، از جمله پهپادهای مسلح، در یک جدول زمان‌بندی تسریع‌شده به روسیه است»، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود این موضوع را رد کرد.

روز دوشنبه براساس خبرها، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز به منظور انجام دیدارهای رسمی در صدر هیاتی بلندپایه وارد تهران شده است.

قرار است روز سه‌شنبه هفتمین نشست شورای همکاری‌های سطح عالی ایران و ترکیه، به ریاست رجب طیب اردوغان و رئیس‌جمهوری ایران در تهران برگزار شود.

ولادیمیر پوتین همچنین روز سه‌شنبه ۲۸ تیر در جریان سفر به تهران، با همتای ترکیه‌ای خود دیدار می‌کند تا دربارهٔ سازوکارهای از سرگیری جریان صادرات غلات تولیدی در اوکراین گفت‌وگو کند.

سفر ولایمیر پوتین به ایران چند روز پس از سفر رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان انجام می‌شود.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای «تفاهمنامه» با شرکت گازپروم روسیه «به ارزش ۴۰ میلیارد دلار» خبر داد و آن را «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت نفت ایران» عنوان کرد.

محسن خجسته‌مهر روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه اظهار داشت این تفاهمنامه‌ها شامل توسعه میادین نفتی و گازی، پروژه‌های ال‌ان‌جی و خطوط لوله است.

این تفاهمنامه در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به ایران و توسط ویتالی مارکلوف، معاون رئیس گازپروم و آقای خجسته‌مهر امضا شده است.

اظهارات وی دربارهٔ تفاهمنامه «۴۰ میلیارد دلاری» در حالی بیان می‌شود که بر خلاف قراردادها، برای تفاهمنامه‌ها ارزش تعیین نمی‌شود. تفاهمنامه به معنی توافق طرفین برای مذاکره پیرامون یک پروژه است که می‌تواند منجر به امضای قرارداد و تعیین تعهدات سرمایه‌گذاری یا عملیاتی شود.

در این مورد در حالی که هنوز تنها تفاهمنامه امضا شده است، خجسته‌فر اعلام کرده «روس‌ها چندده میلیارد دلار در توسعه میادین نفتی و گازی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

شرکت گازپروم اما در سایت رسمی خود تنها یک خبر دو پاراگرافی کوتاه از اهداف «تفاهمنامه» منتشر کرده و بر خلاف گفته مسوولان کشورن و با توجه به ماهیت تفاهمنامه و نامشخص بودن سرمایه‌گذاری، هیچ رقمی عنوان نکرده است.

با این حال،  خجسته‌مهر گفته است توسعه میدان گازی کیش و توسعه میدان گازی پارس شمالی با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری شرکت گازپروم به امضای طرفین رسیده است که با انجام این سرمایه‌گذاری و توسعه این دو میدان گازی قرار است «بیش از یکصد میلیون مترمکعب در روز» به تولید گاز کشور افزوده شود.

گازپروم پس از برجام و در سال ۱۳۹۶ نیز تفاهمنامه مطالعه و توسعه این میادین را امضا کرده بود، اما هرگز اقدامی نکرد.

محسن خجسته‌مهر خبر داد که همچنین توسعه ۶ میدان نفتی توسط شرکت گازپروم در تفاهم‌نامه به امضای طرفین رسیده است و پروژه بزرگ دیگری که با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری شرکت گازپروم روسیه انجام خواهد شد: بحث فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی است که جهت نگه‌داشت تولید و افزایش تولید این میدان مهم گازی.

وی اضافه کرد که میدان نفتی منصوری، آب‌تیمور، کرنج، آذر و چنگوله از دیگر میادینی هستند که در تفاهم‌نامه فی‌مابین قرار است با سرمایه روس‌ها توسعه یابند.

این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با شرکت «گازپروم نفت»، بازوی نفتی گازپروم بر سر توسعه میدان چنگوله و به شرکت لوک‌اویل روسیه بر سر توسعه میادین آب‌تیمور و کرنج تفاهمنامه امضا کرده بود، اما هرگز به نتیجه‌ای نرسید./

https://www.asianews.ir/u/7gq
اخبار مرتبط
در حالی که نشست کشورهای ضامن روند آستانه با حضور روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران امروز در تهران برگزار می‌شود، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای «تفاهمنامه» با شرکت گازپروم روسیه «به ارزش ۴۰ میلیارد دلار» خبر داد و آن را «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت نفت ایران» عنوان کرد!
در حالی که ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می‌کنند و ترکیه حامی مخالفان او است، امروز اردوغان پس از ورود به تهران مورد خطاب رهبر انقلاب قرار گرفت.
خبر رسید که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، قانونی را برای تصویب پروتکل الحاقی توافق‌نامه منطقه آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران امضا کرده است.
بحران تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی را متقاعد کرد که در نگرش خود نسبت به نیروهای مسلح، تجدید نظر کنند.
جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا در خاورمیانه گفت: ما در خاورمیانه جایمان را به چین و روسیه نمی دهیم.
از زمانی که پوتین جنگ خود را با اوکراین آغاز کرد، ارکستر فیلارمونیک مونیخ رهبر ارکستر روس خود، والری گرگیف، را اخراج کرد و اپرای متروپولیتن نیویورک روابط خود را با تئاتر بولشوی روسیه قطع کرد؛ نوازندگان روسی از رقابت‌های بین‌المللی حذف شده‌اند و برخی ارکسترها حتی چایکوفسکی را از برنامه های کنسرت لغو کرده اند.
در ادامه تخفیف‌های روسیه به مشتریان، تولید فولاد ایران باری دیگر سقوط کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید