صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
کد خبر: 10931
گزارشگر: 213
۵۳۹
۰
۰
۰
با وجود مخالفت رهبر انقلاب

اصرار اردوغان در تهران بر حمله به سوریه!

اصرار اردوغان در تهران بر حمله به سوریه!
در حالی که پیشتر ایران، روسیه و حتی آمریکا مخالفت خود را با حمله ترکیه در شمال سوریه اعلام کرده‌اند، رئیس‌ جمهور ترکیه در تهران اصرار کرد که به حملات خود ادامه می دهد.

به گزارش آسیانیوز، تنها ساعتی پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی ایران در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه، رجب طیب اردوغان در نشست سه‌جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران در تهران تاکید کرد که آنکارا مصمم است «به زودی» عملیات نظامی خود علیه کردهای شمال سوریه را عملی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه، نیروهای کرد را «تروریست» ‌خواند و گفت: «باید برای همه روشن باشد که در منطقه جایی برای جنبش‌های تروریستی جدایی‌طلب و هم‌پیمانان آنها وجود ندارد.»

او تاکید کرد: «ما به زودی به مبارزه خود با سازمان‌های تروریستی ادامه خواهیم داد.»

در حالی که پیشتر ایران، روسیه و حتی آمریکا مخالفت خود را با حمله ترکیه در شمال سوریه اعلام کرده‌اند، رئیس‌ جمهور ترکیه گفت که انتظار دارد تهران و مسکو از «این مبارزه» حمایت کنند.

ترکیه آخرین بار در سال ۱۳۹۸ به شمال سوریه حمله کرد و رجب طیب اردوغان در ماه‌های اخیر بارها از آمادگی ترکیه برای یک «عملیات نظامی» دیگر به شمال سوریه سخن گفته است.

دو منطقه‌ای که ترکیه اکنون قصد دارد به آن حمله کند بخشی از یک نوار حائل به عرض ۳۰ کیلومتر است که آنکارا می‌خواهد آن را در امتداد مرز ترکیه و سوریه تکمیل کند.

او در پایان ماه مه به پوتین یادآور شد توافق سه سال پیش میان آنکارا و مسکو، ایجاد منطقه «پاکسازی شده از تروریسم» در امتداد مرز ترکیه و سوریه را پیش‌بینی کرده است.

در بیانیه پایانی سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران، که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، به گونه‌ای ضمنی از موضع آنکارا علیه کردها حمایت شده و هرگونه «ابتکار غیرمشروع خودمختاری» که می‌تواند اشاره‌ای به نیروهای کرد باشد، رد شده است.

اما بلافاصله در همین بیانیه، بدون نام بردن از ترکیه، با «تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» و نیز «حملات و نفوذهای فرامرزی» مخالفت شده است.

در این بیانیه که خبرگزاری ایرنا منتشر کرد همچنین در کنار تاکید بر «ادامه همکاری برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر» آن، آمده است که «منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد».

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که هنوز مشخص نیست این بیانیه نشان‌دهنده تغییر در مواضع ایران و روسیه در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه است یا نه.

پیشتر علاوه بر سفر پی در پی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به آنکارا و سپس دمشق برای جلوگیری از «وقوع بحران جدید در منطقه»، رهبر انقلاب، نیز روز سه‌شنبه در دیدار با اردوغان در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه هشدار داد.

رهبر انقلاب خطاب به اردوغان گفت که حمله نظامی به شمال سوریه «قطعاً‌ هم به ضرر سوریه، هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است».

همچنین در آستانه سفر پوتین و اردوغان به تهران، فرمانده بخشی از نیروهای کرد سوریه از ایران و روسیه خواسته بود تا از حمله نظامی احتمالی ترکیه به شمال سوریه جلوگیری کنند./

https://www.asianews.ir/u/7h1
اخبار مرتبط
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای نشستی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود وارد تهران شد و با رهبر انقلاب دیدار کرد.
در حالی که نشست کشورهای ضامن روند آستانه با حضور روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران امروز در تهران برگزار می‌شود، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای «تفاهمنامه» با شرکت گازپروم روسیه «به ارزش ۴۰ میلیارد دلار» خبر داد و آن را «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت نفت ایران» عنوان کرد!
در حالی که ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می‌کنند و ترکیه حامی مخالفان او است، امروز اردوغان پس از ورود به تهران مورد خطاب رهبر انقلاب قرار گرفت.
خبر رسید که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، قانونی را برای تصویب پروتکل الحاقی توافق‌نامه منطقه آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران امضا کرده است.
فنلاند و سوئد به دلیل مقاومت ترکیه در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند، زیرا بر اساس ماده ۵ پیمان ناتو، این دو کشور تنها به عنوان عضو کامل ناتو می‌توانند از حفاظت امنیتی برخوردار شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید