صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۵
کد خبر: 10932
گزارشگر: 213
۴۷۸
۰
۰
۳
اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده

پوتین «منزوی» به تهران رفت!

پوتین «منزوی» به تهران رفت!
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: میزان انزوای پوتین نشان می‌دهد که مجبور شده برای دریافت کمک به ایران روی بیاورد.
به گزارش آسیانیوز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه گفت، سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران نشان می‌دهد که روسیه چگونه در پی حمله نظامی به اوکراین منزوی شده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی دلایل سفر ولادیمیر پوتین به تهران اظهار داشت: «سه نکته درباره این سفر مد نظرم است. اول این که میزان انزوای آقای پوتین و روسیه را نشان می‌دهد که مجبور شده برای دریافت کمک به ایران روی بیاورد.»

او اضافه کرد، نکته دوم این است که صنایع دفاعی روسیه با سختی و مشکل مواجه‌اند و قادر نیستند نیازهای جنگ در اوکراین را برآورده کنند.

جان کربی در ادامه تاکید کرده است که تجهیزات نظامی روسیه از جمله تانک‌ها و هواپیماها در هدف گیری دقیق با مشکل مواجه‌اند به ویژه در ارتباط با قطعات میکروالکترونیک مشکل دارند که به دلیل تحریم قادر نیستند (قطعات) مورد نیاز را وارد کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه اظهار داشت، نکته دیگر این است که این سفر نشانه آن است که ولادیمیر پوتین قصدی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ندارد و نمی‌خواهد با حسن نیت وارد مذاکره شود تا با  زلنسکی به توافقی دست یابد.

او اضافه کرد، بلکه برعکس (ولادیمیر پوتین) قصد دارد صدها هواپیمای بدون سرنشین بخرد و به کشتن اوکراینی‌ها ادامه دهد.

رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال جواد اوجی، وزیر نفت، قرار گرفت و پس از آن نخست با رئیس جمهور ایران و سپس با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. این پنجمین دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر انقلاب است.

موضوع احتمال فروش پهپادهای ایران به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین، یک هفته قبل از سفر ولادیمیر پوتین به تهران مطرح شده است.

ابتدا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۲۰ تیر گفته بود که روسیه از ایران خواسته است «صدها هواپیمای بدون سرنشین» با قابلیت حمل تسلیحات به این کشور تحویل دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آن‌ها استفاده کند.

جیک سالیوان همچنین با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای که در ژوئن، ماه گذشته میلادی، گرفته شده و پهپادهای مورد بازدید هیئت روسی را نشان می‌دهد، گفت: «این نشان‌دهنده علاقه مستمر روسیه به دستیابی پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله است.»

او افزوده بود که با این حال، واشینگتن «اطلاعاتی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران خود را برای آموزش نیروهای روسی جهت استفاده از پهپادهای مذکور آماده می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین دو روز بعد هشدار داد که تلاش‌های ولادیمیر پوتین برای گسترش روابط با ایران در بحبوحه جنگ در اوکراین، «تهدیدی عمیق» است.

رسانه‌های بین المللی می‌گویند تلاش احتمالی روسیه برای به خدمت گرفتن پهپادهای ایرانی نشانه نیاز فوری روسیه به تقویت نیروهای خود به دلیل خسارات سنگین ناشی از جنگ چهار ماهه علیه اوکراین است.

در همین حال، وزیر خارجه ایران ۲۴ تیرماه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت که طرح این ادعا از سوی آمریکا «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است./
پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/7h2
اخبار مرتبط
در حالی که پیشتر ایران، روسیه و حتی آمریکا مخالفت خود را با حمله ترکیه در شمال سوریه اعلام کرده‌اند، رئیس‌ جمهور ترکیه در تهران اصرار کرد که به حملات خود ادامه می دهد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای نشستی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود وارد تهران شد و با رهبر انقلاب دیدار کرد.
در حالی که نشست کشورهای ضامن روند آستانه با حضور روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران امروز در تهران برگزار می‌شود، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای «تفاهمنامه» با شرکت گازپروم روسیه «به ارزش ۴۰ میلیارد دلار» خبر داد و آن را «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت نفت ایران» عنوان کرد!
در حالی که ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می‌کنند و ترکیه حامی مخالفان او است، امروز اردوغان پس از ورود به تهران مورد خطاب رهبر انقلاب قرار گرفت.
خبر رسید که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، قانونی را برای تصویب پروتکل الحاقی توافق‌نامه منطقه آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران امضا کرده است.
بحران تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی را متقاعد کرد که در نگرش خود نسبت به نیروهای مسلح، تجدید نظر کنند.
جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا در خاورمیانه گفت: ما در خاورمیانه جایمان را به چین و روسیه نمی دهیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید