صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۹
کد خبر: 10967
گزارشگر: 213
۴۴۵
۰
۰
۳
اظهارات وزیر خارجه ترکیه پس از سفر اردوغان به ایران

به سوریه «شبانه» حمله می کنیم و اجازه نمی گیریم!

به سوریه «شبانه» حمله می کنیم و اجازه نمی گیریم!
در حالی که روسیه و ایران با حملات ترکیه به شمال سوریه مخالفت کردند، وزیر امور خارجه این کشور روز پنج‌شنبه، ۳۰ تیرماه، اعلام کرد که آنکارا برای حمله به شبه‌نظامیان مظنون کرد به اجازه کسی نیاز ندارد.

به گزارش آسیانیوز، پس از مخالفت علنی روسیه و ایران با حملات ترکیه به شمال سوریه، وزیر امور خارجه این کشور روز پنج‌شنبه، ۳۰ تیرماه، اعلام کرد که آنکارا برای حمله به «شبه‌نظامیان» مظنون کرد «به اجازه کسی» نیاز ندارد.

اظهارات مولود چاووش اوغلو، دو روز پس از اجلاس رهبران روسیه و ترکیه و ایران در تهران مطرح می‌شود که روسیه و ایران با تشکیل کمپین جدید پیشنهادی ترکیه در شمال سوریه علیه کردها مخالفت کردند.

 چاووش اوغلو در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ما [در تهران] تبادل نظر کردیم، اما هرگز درخواست نکردیم و هیچ گاه به دنبال مجوز برای عملیات نظامی خود نیستیم.»

رهبر در دیدار با رئیس جمهور ترکیه مشخصا به این موضوع پرداخت و در مورد «عواقب» حمله نظامی به شمال سوریه به او هشدار داد.

وزیر خارجه ترکیه از آغاز فشار نظامی جدید ترکیه علیه نیروهای کرد خبر داد و افزود: «ما در مبارزه با تروریسم از کسی اجازه نخواهیم گرفت. این ممکن است یک شب، ناگهانی اتفاق بیفتد.»

روز چهارشنبه با حمله به یک تفریح‌گاه کوهستانی در استان دهوک عراق، هشت گردشگر کشته و ۲۳ نفر مجروح شدند.

وزارت خارجه ترکیه با رد ادعای مقام‌های عراقی مبنی بر «تروریستی» بودن این حمله گفت که آنکارا از شنیدن اخبار مربوط به این حمله و تلفات ناشی از آن متاسف شده و نهایت تلاش خود را کرده تا در عملیات علیه شبه‌نظامیان حزب منحله کارگران کردستان (پ‌کاکا)، غیرنظامیان و اماکن تاریخی و فرهنگی از آسیب در امان باشند.

اظهارات مولود چاووش اوغلو بازتاب هشدار چندباره رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه در مورد آغاز عملیات زمینی جدید این کشور در سوریه است.

 اردوغان در نشست سه‌جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران در تهران نیز تاکید کرده بود که آنکارا مصمم است «به زودی» عملیات نظامی خود علیه کردهای شمال سوریه را عملی کند.

اظهارات وی اندکی پس از هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با او در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه مطرح شد. 

پیش از سفر پوتین و اردوغان به تهران، فرمانده بخشی از نیروهای کرد سوریه از ایران و روسیه هم خواسته بود تا از حمله نظامی احتمالی ترکیه به شمال سوریه جلوگیری کنند.
 
ترکیه پیش از این اعلام کرده بود دو منطقه‌ای که قصد دارد به آن حمله کند بخشی از یک نوار حائل به عرض ۳۰ کیلومتر است که آنکارا قصد دارد آن را در امتداد مرز ترکیه و سوریه ایجاد کند. سوریه به شدت با ایجاد چنین منطقه حائل مرزی مخالفت کرده است./

https://www.asianews.ir/u/7i1
اخبار مرتبط
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: میزان انزوای پوتین نشان می‌دهد که مجبور شده برای دریافت کمک به ایران روی بیاورد.
در حالی که پیشتر ایران، روسیه و حتی آمریکا مخالفت خود را با حمله ترکیه در شمال سوریه اعلام کرده‌اند، رئیس‌ جمهور ترکیه در تهران اصرار کرد که به حملات خود ادامه می دهد.
در یکی از تورهای حیاط وحش آفریقا به مقصد کنیا یک مسافر متفاوت وجود داشت؛ متفاوت از لحاظ دیدگاه به زندگی.
همچنانکه موضوع انتقال انرژی از ایران به عراق، در سال های اخیر همواره موضوعی مناقشه آور میان ایران و عراق بوده است، مقام‌های عراقی و سعودی یک توافق‌نامه اتصال برق میان دو کشور را امضا کردند.
«جُنید آرکین»، پزشک و بازیگر قدیمی سینمای ترکیه که در ایران با نام «فخرالدین» شناخته می‌شد و علاوه بر ترکیه در ایرانِ پیش از انقلاب هم در چندین فیلم بازی کرد، به علت ایست قلبی درگذشت.
رویترز به‌نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نوشت این کشور و اسرائیل می‌خواهند به بیش از یک دهه تیرگی روابط خود پایان دهند؛ این در حالی است که یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل،از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی ترکیه برای «خنثی‌سازی طرح ترور» تشکر کرد.
وال استریت ژورنال امروز نوشت اقدامات جدید اسرائیل، تازه‌ترین تحول استراتژی این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل آن را «دکترین اختاپوس» نامیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید