صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۰
کد خبر: 10989
گزارشگر: 213
۲۰۲۲
۰
۰
۲
حواشی گرانی ارز

افزایش قیمت دلار در روزهای آینده/سرنوشت پول آمریکایی در تابستان ۱۴۰۱

افزایش قیمت دلار در روزهای آینده/سرنوشت پول آمریکایی در تابستان ۱۴۰۱
در یک ماه گذشته قیمت دلار در دو کانال مختلف در رفت و برگشت بود؛ این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند بازار در نیمه دوم سال و اواخر تابستان روند افزایشی در پیش دارد.
به گزارش آسیانیوز، قیمت دلار اول مرداد ماه وارد کانال جدید شد اما همچنان رکورد قیمتی ماه قبل را نزده است. برخی از کارشناسان معتقدند بازار فعلا به آرامش رسیده و خبری از نوسان قیمتی خاصی در بازار نیست. اما برخی دیگر می‌گویند بازار در نیمه دوم سال روند دیگری را در پیش دارد.

 روند افزایشی قیمت دلار در بازار آزاد در حالی است که دلار صرافی ملی امروز اندکی کاهش داشت. حالا سوالی که وجود دارد این است که قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟

در یک ماه گذشته قیمت دلار در دو کانال مختلف در رفت و برگشت بود. بسیاری از کارشناسان می‌گویند تدوام قیمت دلار در این کانال به معنای تثبیت قیمت دلار است و فعلا نه احتمال رشد هیجانی در بازار وجود دارد و نه انتظار ریزش اساسی.

به گفته این کارشناسان دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت و حرکت آن به سمت کانال بالاتر و پایین‌تر نیاز به اخبار سیاسی خاصی دارد.

 مذاکرات دوحه آخرین خبر سیاسی مهمی بود که قیمت دلار را تکان داد و آن را به آستانه ۲۹ هزار تومان رساند. اما از آن زمان تاکنون خبر دیگری مخابره نشده که بتواند بر روند بازار نوسان چشمگیری داشته باشد.

آنچه بعد از مذاکرات دوحه درباره روند مذاکرات منتشر شده یا توصیه‌های برخی از کشورها برای از سرگیری مذاکرات بوده و یا تاکیداتی بر احتمال به نتیجه رسیدن و توقف مذاکرات هسته‌ای.

اما هیچ کدام خبری نبوده که بتواند روند بازار ارز را تغییر دهد. پیش از این هم بازار نشان داده که برای تغییر چشمگیر و ثبت رکورد کاهشی یا افزایشی به اخبار بسیار مهم‌تر و قابل اتکاتری نیاز دارد.

تجارت نیوز نوشت عاملی که در ماه گذشته توانست قیمت دلار را نزولی کند، تزریق ارز به بازار بود. بعد از توقف مذاکرات دوحه،‌ناگهان روند قیمتی دلار افزایشی شد و کاهش قیمتی که در سایه امید به مذاکره ایجاد شده بود، یک روزه جبران شد و دلار دوباره بین دو تا سه هزار تومان گران شد.

 اما بازارساز توانست با تزریق ارز دلار را به مرز ۲۹ هزار تومان نزدیک کند. اما این روند کاهشی کمی بعد متوقف شد و دلار گام به گام و آهسته آهسته به سمت کانال بالاتر حرکت و اقدام بازارساز را خنثی کرد.

این روند نشان داد تزریق مجدد ارز به بازار -اگر دولت ارزی در بساط داشته باشد- منتج به کاهش موقتی قیمت می‌شود و نه دائمی.

 روند دلار صعودی است؟
کارشناسان بازارها هم با توجه به همین عوامل روند بازار را بررسی می‌کنند و معتقدند که در کوتاه مدت نباید منتظر افزایش یا ریزش شدید قیمت دلار بود.

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی اعلام کرده احتمالا بازارساز ظرف چند هفته آینده بتواند با عرضه ارز در بازار متشکل ارزی دلار را در محدوده فعلی نگه دارد. اما این روند موقتی است. چراکه از شهریور به بعد کسری بودجه تشدید می‌شود و متغیرهای بنیادی-کسری بودجه- اثر خود را نشان می‌دهد و تزریق ارز هم نمی‌تواند دلار را به کانال پایین هدایت کند.

این کارشناس اقتصادی گفته احتمالا در نیمه دوم امسال، هم متغیرهای اقتصادی شرایط بدتری داشته باشد و هم اینکه اخبار سیاسی به سمت چالش بیشتر حرکت ‌کند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که روند قیمت دلار در نیمه دوم سال افزایشی باشد. اما میزان این افزایش مشخص نیست.

روند بازار باثبات است!
اما برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند رفت و آمدهای سیاسی واخر تیر ماه به منطقه-سفر جوبایدن به خاورمیانه و سفر پوتین به ایران- نوسانات قیمت دلار را به همراه داشت و بازار هیجانی شد. اما حالا هیجان خرید و فروش متوقف شده است.

دبیر کل کانون صرافان کشور هم از کاهش هیجان خرید و فروش ارز خبر داد و گفت بازار وارد دوره آرامش شده است.

کامران سلطانی‌زاده پیش‌بینی کرده در روزهای آینده این روند با ثبات تداوم داشته باشد و خبری از نوسانات بسیار شدید در بازار نخواهد بود./
https://www.asianews.ir/u/7im
اخبار مرتبط
با ادامه روند کاهشی یورو، برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته، ارزش یورو و دلار آمریکا ، برابر شد.
تصویری از یک روزنامه اصولگرا با تیترهای اصلی اش، در حال انتشار است که مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
تولید بخش مولد اقتصاد است؛ اما در ایام اخیر اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری سرمایه گذاری کنند و همین امر منجر به رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشور می شود.
به اعتقاد تحلیلگران بیانیه «گروه ۷» سبب افزایش قیمت دلار خواهد شد.
هولدرهای بیت ‌کوین همزمان با سقوط قیمت این ارز دیجیتال به ۱۷،۵۰۰ دلار، بیش از ۷٫۳ میلیارد دلار ضرر کردند که «بزرگترین ضرر دلاری تحقق‌یافته در تاریخ بیت ‌کوین» است.
قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد فروش ارز در تهران روز شنبه با ثبت رقم ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید و افزایش قیمت آن ادامه دارد؛ در حالی که امروز تا مرز ۳۳ هزار تومان نوسان داشت؛ همچنین جانشین پلیس امنیت اقتصادی، گفت که « ۳۱ نفر از عناصر فعال در این بازار نیز با همکاری بانک مرکزی و مراجع قضایی شناسایی شدند.»
در ادامه روند افزایش پول های خارجی در بازار آزاد ایران، نرخ فروش دلار در روز پنج‌شنبه، ۱۲ خرداد، به ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید