صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۸
کد خبر: 1100
گزارشگر: 49
۱۰۱۵
۲
۰
۱

اقتصاد دانش بنیان از مصادیق اقتصاد مقاومتی

بر اساس سند توسعه؛ ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به قطب علمی در منطقه تبدیل شود و ۵۰ درصد از تولیدات ناخالص ملی از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانشگاهیان تأمین شود که این موضوع به‌خوبی نقش دانش و فناوری و آموزش عالی را در تحقق اهداف این سند نشان می‌دهد.
بر اساس سند توسعه؛ ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به قطب علمی در منطقه تبدیل شود و ۵۰ درصد از تولیدات ناخالص ملی از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانشگاهیان تأمین شود که این موضوع به‌خوبی نقش دانش و فناوری و آموزش عالی را در تحقق اهداف این سند نشان می‌دهد.
 
حرکت به‌ سوی اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی امری است که به نگاه ویژه ای از سوی همه ارکان بدنه اقتصاد و صنعت و آموزش عالی کشور نیاز دارد و مدیزیت همه جانبه و کارشناسانه ای را می طلبد.
 
 توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
جذب و سازماندهی متخصصان و نخبگان و پشتیبانی از این سرمایه های کشور و حمایت هر چه بیشتر دولت از  تشکیل و رشد شرکت های دانش‌بنیان می تواند علاوه بر سوق دادن استعدادهای کشور را به سمت اجرایی شدن ایده‌ها متناسب با نیاز کشور، به رشد و تعالی هر چه بیشتر اقتصاد مبتنی بر دانش، تفکر وخلاقیت کمک کند و به موازات آن باعث شکوفایی روزافزون دانشگاههای کشور، افزایش انگیزه و روحیه دانش اندوزی و فراگیری علم به جای دریافت صرف مدرک دانشگاهی، احساس نیاز هرچه بیشتر آموزش عالی کشور برای به روز کردن محتویات علمی آموزشی دانشگاهها و به تناسب کمک و تحول جدی در صنعت کشور برای پایه دانش و تکنولوژی خواهد شد.
ضمن اینکه حرکت به سوی تولید محصولات دانش بنیان از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و زمینه ساز خودکفایی هرچه بیشتر کشور در تمامی عرصه هاست و علاوه بر تامین نیازهای داخلی و کمک به رفع وابستگی های اقتصادی زمینه ساز حضور قدرتمند در بازارهای جهانی است.
 
دانش و فناوری یکی از مولفه های قدرت در هر کشور به شمار آمده و نقش مهمی در توسعه پایدار دارد.
فناوری های پیشرفته لازمه حرکت موثر و قدرتمند در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی است که زمینه حضور توانمند در دهکده جهانی را فراهم می کند.
 
بنابراین در شرایط کنونی کشور ما بیش از پیش به یک حرکت و تحول جدی در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری نیاز دارد و این مهم جز با بسیج گسترده و همت عالی تمامی اجزای پیکره صنعت، دانشگاه و دولتمردان کشور و یک بازنگری جدی در پتانسیل های نهفته و توانمندی های موجود در این عرصه محقق نمی شود. 
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1AM
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمدی
۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
0
0

خدمت به مردم و پیشرفت علمی و عملی ایران در همه ی زمینه ها (هوافضا،نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی،داروسازی و نانودارو و رادیو داروها، انرژی های نو برای تامین برق و مصارف کشاورزی و دارویی،رویان،کشاورزی و پزشکی و...)،ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراکز علمی و نوبنیان، و اینکه اگر ما بگوییم می توانیم هیچ کس نمی تواند مانع اراده ی ما شود، اگر بگوییم نمی توانیم همه ی کشورها هم جمع شوند باز نمی توانیم، مورد تایید شجره ی طیبه ی حضرت زهرا (س) بوده، است و خواهد بود و سردمداران امریکایی هیچ غلطی نمی توانند کنن

امید
۱۳۹۹/۱۲/۲۸
0
0
1

تا آنجاکه ما میدانیم در سایر کشورها اقتصاد دانش بنیان یعنی مثلا شرکت سونی اریکسون میاد با دوتا دانشگاه صحبت میکنه یا خودش یک دانشگاه و مرکز اموزش تاسیس میکنه بعد بیانه صادر میکنه که هرکسی بتونه فاند یا پذیرش دانشگاه مارو بگیره در همین کمپانی سونی اریکسون مشغول کار میشه این چنین کشوری میتونه ادعا کنه که اقتصاد دانش بنیان داره . نه اینکه در ایران شما با کنکور وارد دانشگاه بشید بعد طی فرایندی یک مدرک بگیرید و دنبال کار بگردید بعد اخرش در یک حیطه دیگه مشغول کار شوید این اسمش اقتصاد دانش بنیان نیست .


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید