صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۲
کد خبر: 11060
گزارشگر: 213
۶۸۴
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

قیمت «سرسام آور» برنج تامل برانگیز شد!

قیمت «سرسام آور» برنج تامل برانگیز شد!
در حالی که دولت از گرانی تنها 4 کالای اساسی صحبت کرده بود، گرانی برنج و قیمت سرسام آور آن این روزها براستی تامل انگیز شده است؛ این در حالی است که برنج ایران در رتبه ششم برنج های گران دنیا و بعد از ثروتمندترین کشورهای دنیا قرار دارد.

به گزارش آسیانیوز، برنج ایران در رتبه ششمین گرانترین برنج های دنیا و بعد از ثروتمندترین کشورهای دنیا اعلام شده است.

قیمت برنـج در ۱۷ کشور جهان کمتر از یک دلار، ۶۱ کشور بین ۱ تا ۲ دلار، ۲۲ کشور بین ۲ تا ۳ دلار و تنها در ۶ کشور جهان بیش از ۳ دلار است. در حالی که قیمت برنج ایران حدود ۳.۰۷ دلار برآورد می شود. یعنی قیمت برنـج در ایران بعد از ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، ایسلند و کانادا در مقام ششم گرانترین برنج دنیا قرار دارد.

------------------------

بیشتر بخوانید

شگرد جدید «گران کردن»؛ مردم تاوان می دهند!

------------------------------------------

یکی از دلایل افزایش قیمت برنج کاهش 20 درصدی تولید برنج نسبت به سال گذشته است که علت آن به خشکسالی مربوط می شود.
اما یکی دیگر از دلایلی که پنهان مانده است، ورود فروشگاههای زنجیره ای به عرصه است که به میزان خیلی زیاد برنج را خریداری کردند و انبارهایشان را پر کردند؛ در حالیکه بازار با بحران مواجه است. از طرفی برنج را بسیار کم به بازار تزریق می کنند. همچنین کمبود عرضه نسبت به تقاضا یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت برنج در بازار است.

سرانه مصرف برنج در کشور حدود ۳۷ کیلو برآورد می شود و با احتساب جمعیت هشتاد و پنج میلیون نفری نزدیک به هشتصد هزار کیلو کسری برنج داریم که با واردات جبران می‌شود .
آنچه مسلم است برآورد دولت و وزارت جهاد کشاورزی از میزان تولیدی برنج امسال اشتباهاتی داشته و ممنوعیت فصلی واردات برنج هم بازار را متشنج نمود.

موضوع دردآور اینست که سود این قیمت سرسام آور نیز به کشاورز و شالیکار نمی رسد.
پس آنچه واضح است باز هم دست عده ای که قصد ایجاد اخلال در بازار را دارند در کار است. دلالان و سودجویانی که متاسفانه کنترل درستی هم روی آنها نیست و این عدم نظارت کافی بر بازار عامل بسیاری از سودجویی ها و بی نظمی ها شده است.

اما آیا قیمت گذاری دستوری می تواند این معضل را حل کند؟ قطعا خیر.

خالت در بازار برنج و قیمت گذاری دستوری باعث شده که تقلبات نیز در بازار این محصول افزایش یابد و برنج‌های خارجی و با کیفیت‌های نه چندان بالا در کیسه برنج‌های کیفی و با قیمت‌های بالا به مردم عرضه شود. همچنین دولت بهتر است بجای قیمت گذاری دستوری نظارت ها و بازرسی ها را افزایش دهد و با متخلفین و سودجویان برخورد جدی کند.
در حالیکه کشور با بحران برنج مواجه است عده ای از تولید کنندگان نیز برنج های تولیدی خود را دپو کرده و به بازار عرضه نمی کنند. دولت باید با این نوع تخلفات برخورد کند.
در حالیکه دولت از گرانی تنها 4 کالای اساسی صحبت کرده بود گرانی برنج و قیمت سرسام آور آن براستی جای تامل دارد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/7kk
اخبار مرتبط
در حالی که دولت اردیبهشت امسال نرخ برخی از اقلام خوراکی مانند آرد، روغن، مرغ و تخم مرغ، همچنین شیر و پنیر را به صورت چشمگیری افزایش داد؛ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از تورم ۹۰.۲ درصدی اقلام خوراکی در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه پارسال خبر داده است.
محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: واسطه‌ها و شبکه‌های بزرگ با ذخیره‌سازی و انبار کردن نقش مهمی در تعیین قیمت برنج دارند.
با دو برابر شدن بهای نان‌های حجیم، نرخ ساندویچ فلافل نیز افزایش یافته است.
دبیر انجمن حبوبات از تداوم افزایش نرخ انواع محصولات حبوبات در بازار خبر داد؛ این در حالی است که بسیاری از مسوولان پیشین و فعلی و از جمله عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرده اند که گرانی‌ها و تورم تقصیر هیچ کشوری نیست؛ بلکه مساله مدیران بی‌کفایت، نالایق و ناتوان است.» .
طبق انتظارات تولیدکنندگان ماکارونی قیمت آن با تثبیت قیمت آرد افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها، بعضی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است.
همزمان با عرضه شکر دولتی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از توزیع برنج یارانه‌ای و دولتی از امروز در کل کشور خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید