صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۰
کد خبر: 1113
گزارشگر: 49
۹۶۶
۰
۰
۰

مصرف بلانکیت در نان

نان در کشور ما به عنوان قوت قالب مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سرانه مصرف نان در ایران 6 برابر سرانه مصرف جهانی است. بنابراین سلامت و کیفیت این محصول برای ایجاد یک زندگی سالم در جامعه باید به شدت مورد توجه مسئولین و مردم قرار گیرد.
نان در کشور ما به عنوان قوت قالب مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سرانه مصرف نان در ایران 6 برابر سرانه مصرف جهانی است. بنابراین سلامت و کیفیت این محصول برای ایجاد یک زندگی سالم در جامعه باید به شدت مورد توجه مسئولین و مردم قرار گیرد.
یکی از سالم ترین و مطمئن ترین بهبوددهنده های نان که مورد تایید سازمان استاندارد جهانی و سازمان غذا و داروست آنزیم پروتئاز است که جایگزینی آن به جای جوش شیرین در نان های صنعتی و سنتی الزامی اعلام شده است.
ولی متاسفانه برخی از نانوایی ها و تولیدکنندگان نان به دلیل گران بودن این آنزیم از ماده ای استفاده می کنند که از جوش شیرین هم ارزانتر است ولی بشدت مصرف آن پرخطر است. این ماده جوهر قند یا بلانکیت نام دارد. این ماده باعث ور آمدن نان می شود ولی عواض جبران ناپذیری بر سلامتی انسان دارد. از جمله این عوارض از بین بردن پرزهای روده و نتیجتا عدم عملکرد این عضو بدن در جذب مواد معدنی و هدایت آن به سنت سلولهای بدن است. ضمن اینکه این ماده از فعالیت آنتی اکسیدان ها در دستگاه گوارش که رادیکال های آزاد مخرب را خنثی می کنند جلوگیری می کند و نیز ترشخ انسولین در لوزالمعده را متوقف می کند و دنتیجه بدن قادر به دفع قند مازاد نخواهد بود که بروز این پدیده به مرور میتواند باعث ابتلا به دیابت یا سرطان کولون در فرد شود.
 
این ماده یک ترکیب کاملا صنعتی است که به عنوان سفیدکننده در صنایع رنگرزی شیمیایی، بازیافت کاغذ باطله و پارچه بافی بیشتر مصرف می شود و استفاده از آن در صنایع غذایی جرم و تخلف محسوب میشود.
 
واحدهای صنعتی که زیر نظر اداره غذا و دارو فعالیت می کنند بشدت توسط بازرسان این سازمان کنترل می شوند و در صورت مشاهده اینگونه تخلفات در ابتدا تذکر داده می شوند و در صورت تکرار مجدد پروانه آنها لغو می شود و به مراجع قانونی ارجاع داده می شوند.
 
به مردم توصیه می شود جهت حفظ سلامت خود در شرایط فعلی که متاسفانه بسیاری از نانوایی های آزادپز و سنتی از جوش شیرین یا بلانکیت در نان ها استفاده می کنند نان را از نانوایی های معتبر و نیز فروشگاههای معتبر با دقت بر دارار بودن پروانه های بهداشتی تهیه کنند.
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1dW
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید