صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۲
کد خبر: 11161
گزارشگر: 213
۴۶۳
۰
۰
۲
تظاهرات سراسری در کشور همسایه و ممانعت از جلسات پارلمان

بن بست سیاست در عراق به دلیل نفوذ جمهوری اسلامی ایران/احتمال آغاز جنگ داخلی

بن بست سیاست در عراق به دلیل نفوذ جمهوری اسلامی ایران/احتمال آغاز جنگ داخلی
براساس گزارش های متعدد، هواداران مقتدی صدر و معترضان به نخست وزیری تخت حمایت ایران، پس از ورود به داخل پارلمان، بر تداوم تحصن تاکید کردند و گفتند تا زمانی که به خواسته‌هایشان پاسخ داده نشود، متفرق نخواهند شد.
به گزارش آسیانیوز، یک روز پس از تصرف دوباره پارلمان عراق از سوی حامیان مقتدی صدر روحانی پرنفوذ شیعه، تحصن هواداران او در پارلمان ادامه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۹ مرداد گزارش داد معترضان پس از ورود به داخل پارلمان، بر تداوم تحصن تاکید کردند و گفتند تا زمانی که به خواسته‌هایشان پاسخ داده نشود، متفرق نخواهند شد.

این افراد که خبرگزاری‌ها تعدادشان را «هزاران» نفر اعلام کرده‌اند، در ابتدا با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند، اما با افزایش تعدادشان، پلیس عقب‌نشینی کرد.

رویترز نیز روز یکشنبه نوشت بر اساس اعلام وزارت بهداشت عراق در یورش روز شنبه به پارلمان عراق، ۱۲۵نفر زخمی شدند.

به گزارش این خبرگزاری، حامیان صدر سنگ پرتاب کردند و پلیس نیز از گاز اشک‌اور و نارنجک‌های صوتی استفاده کرد.

در حالی که صدر دادگاه عالی عراق را به دخالت برای جلوگیری از تشکیل دولت متهم کرده، بسیاری از معترضان در مقابل این دادگاه تظاهرات کردند.

همچنین در حالی که رهبران عراقی خواستار گفت‌وگو و پرهیز از خشونت شده‌اند، چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی خواستار اعتراضات متقابل شده‌اند که ممکن است درگیری‌های داخلی را تشدید کند.

این ائتلاف سیاسی از عراقی‌ها خواست تا «در دفاع از دولت، مشروعیت و نهادهای آن» تظاهرات کنند.

اما سازمان ملل متحد خواستار کاهش تنش شده و نمایندگی این سازمان در عراق نوشت که «صداهای عقل و خرد برای جلوگیری از خشونت بیشتر ضروری است.»

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «اجازه دهید این [اختلاف] به درگیری تبدیل نشود و عراق را امن نگاه دارید.» به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، محمد الحبوسی رییس پارلمان این کشور نیز تمامی جلسات پارلمان را تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآورد.

رویترز نوشت مقتدی صدر که مخالفان او را نیز به فساد متهم می‌کنند قدرت دولتی بزرگی را در اختیار دارد، زیرا هواداران او همچنان در اداره کشور نقش دارند. این خبرگزاری اضافه کرد وفاداران او مدت‌هاست که برخی از فاسدترین و ناکارآمدترین اداره‌های دولتی را در دست دارند.

به نوشته رویترز، عراقی‌هایی که نه با صدر و نه با مخالفان او مرتبط هستند می‌گویند که در میانه بن‌بست سیاسی گرفتار شده‌اند.

در حالی که دولت بغداد از ثروت عظیم نفتی عراق درآمد بی‌سابقه نفتی کسب می‌کند، این کشور با کسری بودجه، قطعی مکرر برق و آب، ضعف خدمات آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و همچنین کمبود فرصت‌های شغلی برای جوانان مواجه است./
https://www.asianews.ir/u/7nd
اخبار مرتبط
صدها معترض عراقی در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیری توسط احزاب مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به پارلمان بغداد هجوم بردند؛ این در حالی است که به گفته برخی تحلیلگران مقتدی صدر، روحانی عراقی و رهبر جریان صدر، احتمالا جلو نخست‌وزیر شدن محمد السودانی را خواهد گرفت.
در حالی جمعیت کفن پوش یک میلیون نفری مقتدی صدر در عراق به خیایان های بغداد آمدند که پیش از قرائت پیام مقتدی صدر نمازگزاران شهرک صدر در شعارهایشان اعلام کردند که گوش به فرمان صدر هستند نه کسانی که از تهران هدایت می‌شوند!
مقامات عالی دولت عراق و مقتدی صدر از حمله به اربیل عراق شدیدا انتقاد کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید