صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۳:۱۱
کد خبر: 11167
گزارشگر: 213
۵۳۰
۰
۰
۲
با وجود کاستی های بسیار در حوزه مدیریت آب و منابع زیستی و طبیعی

توضیح ایران درباره رای ممتنع به قطعنامه «برخورداری از محیط زیست سالم»/علی رغم شدیدترین بحران های آب و هوایی در کشور

توضیح ایران درباره رای ممتنع به قطعنامه «برخورداری از محیط زیست سالم»/علی رغم شدیدترین بحران های آب و هوایی در کشور
در حالی که در دهه های اخیر بحران مدیریت آب و مشکلات محیط زیست، به اساسی ترین دغدغه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کشورمان بدل گشته، قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» با رای ممتنع ایران مواجه شده است!

به گزارش آسیانیوز، یکی از دلایل مهم اجماعی نبودن قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» و رای ممتنع تعدادی از کشورها به آن است. 

در حالی که در دهه های  اخیر بحران مدیریت آب و مشکلات محیط زیست، به اساسی ترین دغدغه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کشورمان بدل شده، قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» با رای ممتنع ایران مواجه شده است!

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح چرایی رای ممتنع ایران به قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در واقع یکی از دلایل مهم اجماعی نبودن این قطعنامه و رای ممتنع تعدادی از کشورها به آن، نواقص متعدد، نادیده انگاشتن تکالیف و وظایف قدرت‌های بزرگ استعماری به ویژه دولت‌های غربی تخریب کننده محیط زیست و ایجاد کننده بحران و نا امنی در جهان در این قطعنامه است.

به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی، در خصوص علت رای ممتنع ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه «حق محیط زیست پاک برای بشریت» اظهار کرد: این قطعنامه با عنوان «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» روز پنجشنبه مورد رای گیری قرار گرفت و با ۱۶۰ رای مثبت و هشت رای ممتنع کشورهای چین، روسیه، بلاروس، کلمبیا، قرقیزستان، اتیوپی و ایران تصویب شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی این در فرایند مذاکرات این قطعنامه مشارکت فعال داشت، اما متاسفانه بانیان قطعنامه از پذیرش اصلاحات ایران و تعداد زیادی از کشورها خودداری کردند.

کنعانی ادامه داد: در واقع یکی از دلایل مهم اجماعی نبودن این قطعنامه و رای ممتنع تعدادی از کشورها به آن، نواقص متعدد، نادیده انگاشتن تکالیف و وظایف قدرت‌های بزرگ استعماری به ویژه دولت‌های غربی تخریب کننده محیط زیست و ایجاد کننده بحران و نا امنی در جهان در این قطعنامه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران حفاظت و صیانت از محیط زیست را وظیفه خود می داند و متعهد به پیگیری این موضوع مهم در چارچوب مجامع تخصصی و بین المللی ذی ربط است، اما با استفاده ابزاری و سیاسی از محیط زیست و نادیده انگاشتن مبانی کلیدی محیط زیست در یک قطعنامه یکسویه، گزینشی و تفرقه افکن مخالف است.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: کشورمان در منطقه ای از جهان قرار گرفته که از یک سو دارای مزیت نسبی سوخت‌های فسیلی است و از سوی دیگر این منطقه دارای تنش آبی، کم آبی، خشکسالی، پدیده گرد و غبار و سد سازی در کشورهای همسایه است که حل مشکلات مزبور علاوه بر تلاش‌های داخلی، نیازمند همکاری بین المللی لازم و موثر است، اما تحت فشار سیاسی غرب، نه تنها از همکاری بین المللی موثر در این زمینه جلوگیری به عمل آمده، بلکه با اعمال تحریم‌های سیاسی یکجانبه و حتی ایجاد ناامنی، ظرفیتها و بسترهای مناسب تحقق این حق در منطقه و به ویژه در کشورمان، توسط آمریکا و قدرتهای سیاسی تخریب و تباه شده است، لذا در چنین شرایطی، ایجاد یک «حق جدید» در یک نهاد سیاسی، در واقع استفاده ابزاری و ناروا از محیط زیست در حد شعار و در حد یک اهرم سیاسی است.

کنعانی افزود: در موقعیت کنونی، رأی ممتنع جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه سیاسی مزبور، تاکید بر هدایت صحیح این موضوع در مجاری ذی ربط تخصصی و غیر سیاسی آن است. به عبارت روشنتر رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به شیوه پیشبرد این حق است نه مخالفت با حق بهره برداری از حق محیط زیست سالم و پایدار.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: از نگاه کشورهای غربی هدف این قطعنامه رسیدگی به سه موضوع مهم «تغییر اقلیم، تخریب تنوع زیستی و آلودگی» است و این در حالیست که از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از کشورها اعتقاد دارند رسیدگی تخصصی به مسائل زیست محیطی می‌بایست در مجامع بین المللی مربوط به محیط زیست پیگیری شود، اما هدف بانیان غربی از طرح این قطعنامه تخصصی مهم در “شورای حقوق بشر” که به طور عمده یک نهاد سیاسی است، سوء استفاده از محیط زیست در حد یک ابزار سیاسی است./


ایسنا،آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/7nj
اخبار مرتبط
این روزها با توجه به گزارش ها و ویدیوهای وایرال شده درباره آسیب رساندن افراد به محیط زیست و کشتار حیوانات و با اشاره به کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ و جایگزین کردن مجازات های دیگر در این باب، این ایده که فرد آسیب زننده به حیوان(مانند افرادی که سگ ها را شکنجه می کنند یا می کشند) در مراکز نگهداری حیوانات به صورت رایگان به صورت دو یا یک سال کار کند، اتفاق جالبی است.
هم‌زمان با هشدارباش سیل و تداوم بارش‌ها در نقاط مختلف ایران در روز جمعه هفتم مرداد ماه، سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران از کشته و مفقود شدن شماری «تبعه خارجی» در سیلاب چالوس خبر داد.
در حالی که از تعداد کشته ها و مفقودان سیل استان تهران و نقاط دیگر اخبار دقیقی ارائه نمی شود، محسن منصوری، استاندار تهران، درباره سیل شب گذشته در شهرستان فیروزکوه گفت: دیروز بعد از ظهر سیل دامنه جنوبی البرز و شهرستان‌هایی مثل فیروزکوه را درنوردید و خسارت‌های فراوانی در این شهرستان‌ها برجای گذاشت.
کامبیز مهدیزاده، کارشناس محیط زیست گفت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود تا زنجان باید تخلیه شود.
به دنبال پیشینه نامه نگاری های سازمان هایی از قبیل محیط زیست و اجرای احکام قوه قضائیه و درج گزارش «آسیانیوز» در خصوص غیر قانونی بودن خلع ید محوطه گردشگری چالدره، هفته گذشته برگزاری مزایده چالدره موقتا متوقف شد، ولی جای تعجب است که چرا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندارن-نوشهر برمزایده گذاشتن این پارک جنگلی در شمال ایران پای می کوبد؟
طبق تعریف کمیته امنیت غذایی جهانی سازمان ملل، امنیت غذایی به این معنا تعریف می‌شود که همه مردم در همه زمان‌ها دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی به غذای کافی، ایمن و مغذی داشته باشند که ترجیحات غذایی و نیازهای غذایی آن­ها را برای یک زندگی فعال و سالم برآورده کند.
لوح «کسب‌و‌کار مسئولانه»، چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی به شرکت نستله ایران اهدا شد.
هر چند که آب در هاون کوبیدن است، ولی باید بگوییم که این روزها شوربختانه خبرها نشان از ویرانی تکه‌ای دیگر از پیکرِ این کهن‌بوم دارد؛ مثلا باید بگوییم که به داد اصفهان برسید؛ فرونشست تاریخِ اصفهان را می‌بلعد؛ کاش به داد برسید، به داد وطن، به داد مردمی که نان ندارند و میراثی که جان ندارد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید