صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۱ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۲
کد خبر: 11193
گزارشگر: 213
۵۶۷
۰
۰
۲
رو در رویی شرق و غرب جهان در آستانه زمزمه تهاجم به تایوان

ورود نانسی پلوسی به تایوان به رغم تهدیدهای چین/ جمهوری اسلامی محکوم کرد

ورود نانسی پلوسی به تایوان به رغم تهدیدهای چین/ جمهوری اسلامی محکوم کرد
در حالی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، علی رغم تهدیدهای چین وارد تایوان شد، جمهوری اسلامی این سفر را تنش زا نامید و آن را محکوم کرد؛ و رئیس‌جمهوری چین و آمریکا نیز برای یکدیگر در آستانه این رو در رویی خط و نشان کشیدند!

  به گزارش آسیانیوز، با وجود هشدارهای شدیداللحن چین، روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد خبر رسید که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ادامه سفر خود به خاور دور، وارد تایوان شد.

پلوسی بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند.

---------------------------

بیشتر بخوانید

آخرین یاداشت جنجالی شینزوآبه درباره «چین و آمریکا»

--------------------------------------------

بنابر گزارش‌ها، وزارت خارجه تایوان از اظهار نظر در مورد این دیدار خودداری کرد، اما با فرا رسیدن شب در تایپه، بلندترین ساختمان تایوان موسوم به «تایپه ۱۰۱»، با پیام‌هایی حاکی از خوش‌آمدگویی به نانسی پلوسی چراغانی شد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که چین از ماه گذشته که احتمال سفر پلوسی به تایوان در جریان سفر او به شرق آسیا منتشر شد، پیاپی هشدارهای تندی صادر کرده و گفته بود که آمریکا «بهای سنگینی» پرداخت خواهد کرد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، پنج‌شنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، هشدار داده بود که آمریکا دارد «با آتش بازی می‌کند». اما جو بایدن نیز به نوبه خود به «شی» هشدار داده بود.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت: چند هواپیمای جنگی چین در همین زمینه بامداد سه‌شنبه نزدیک به خط میانی تقسیم‌کننده تنگه تایوان پرواز کردند. این منبع افزود ناوهای جنگی چین با پشتیبانی هواپیماهای این کشور در امتداد این خط در تنگه تایوان «ترافیک ایجاد کرده و حرکات تاکتیکی بسیار تحریک‌آمیزی انجام دادند».

در همین حال، چهار ناو جنگی ایالات متحده، از جمله یک ناو هواپیمابر، نیز در آب‌های شرق تایوان مستقر شده‌اند.

این در حالی است که ناصر کنعانی در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دیدگاه وزارت امور خارجه در ارتباط با سفر یک مقام رژیم آمریکا به تایوان اظهار داشت: احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است، بگونه ای که ماده ۲ منشور، اعضاء را از هرگونه رفتاری که خدشه‌ای به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دیگر دولت ها وارد نماید، بر حذر می دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

کنعانی رفتار تنش‌زای اخیر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان دانست که حاصلی جز افزایش بی‌ثباتی و دامن زدن به اختلافات نداشته و از این رو محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: یکجانبه گرایی و نقض قوانین و تعهدات بین المللی، به رویه ای ثابت در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و تجربه خروج این کشور از توافقات چندجانبه از جمله برجام و اِعمال تحریم های غیر انسانی و غیر قانونی علیه ملت ایران، گواهی روشن بر پایبند نبودن این کشور به تعهدات خود است./

https://www.asianews.ir/u/7o9
اخبار مرتبط
شینزو آبه؛ نخست وزیر سابق ژاپن که هفته گذشته ترور شد، در یکی از آخرین یادداشت هایش درباره چین نوشته است: به مدت 40 سال، هنوز درباره سیاست های استراتژیک ایالات متحده در قبال چین ابهام وجود دارد!
جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا در خاورمیانه گفت: ما در خاورمیانه جایمان را به چین و روسیه نمی دهیم.
چین احتمالاً برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه به جای همکاری های امنیتی به ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی تکیه خواهد کرد و تنها راهی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می تواند با این تلاش ها مقابله کند، بالا بردن بازی دیپلماتیک و اقتصادی آمریکاست و هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ماه آینده از خاورمیانه بازدید می کند، عربستان سعودیاو را متقاعد خواهد کرد که دوباره با منطقه تعامل کند.
سازمان «متحد علیه ایران هسته‌ای»، از گروه‌های اصلی مخالف برجام مستقر در واشینگتن، از بانک های چینی که به دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم هستند خواسته تا به همکاری‌های مالی خود با ایران پایان دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید