صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۲۰:۴۸
کد خبر: 1120
گزارشگر: 2
۱۰۱۹
۰
۰
۱
رابرت مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران:

پیدا کردن یک راه‌حل دیپلماتیک بسیار ضروری و ممکن است

پیدا کردن یک راه‌حل دیپلماتیک بسیار ضروری و ممکن است
ما خواستار بقاء برجام هستیم.

هنوز امیدهای بسیاری برای حفظ برجام وجود دارد و در حالی که ایالات متحده از این توافق خارج شده است، کشورهای اروپایی سعی می‌کنند این توافق را زنده نگاه دارند. در همین راستا، رابرت مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران در ویدئویی به زبان فارسی از ضرورت حفظ برجام گفت. سفیر بریتانیا در ایران در ابتدای سخنانش عنوان کرد: «من به عنوان سفیر بریتانیا زمان زیادی را صرف می‌کنم تا تعهدات کشورم نسبت به برجام را توضیح دهم. این تعهد حقیقی‌ست و ما به همراه فرانسه، آلمان، چین و روسیه تلاش‌های بسیاری می‌کنیم تا ایران هم‌چنان از مزایای برجام برخوردار باشد. در هفته‌های آینده، تصمیم‌های مهمی درباره‌ی برجام پیش روی ایران خواهد بود. ما خواستار ادامه‌ بقاء این تفاهم‌نامه هستیم. بنابراین امروز در نظر دارم تا درباره‌ اشتباه بودن دو برداشت راجع به برجام توضیح دهم: نخست اینکه اروپا تعهدات خود را نسبت به برجام انجام نمی‌دهد و دیگر این‌که ایران از تفاهم‌نامه هیچ نفعی نبرده است.»
رابرت مک‌ایر در ادامه گفت: «در واقع در چارچوب برجام، طرف اروپایی چهار تعهد را قبول کرد: اول: برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران؛ ما این کار را انجام دادیم و تحریم‌ علیه قسمت‌های بزرگی از اقتصاد ایران را لغو کردیم. دوم: برداشتن تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل؛ که به موجب آن، تحریم‌های موجود چند جانبه علیه تعدادی از افراد و سازمان‌ها را برداشتیم. سوم: کمک به ایران برای پیش‌برد یک برنامه‌ی هسته‌ای غیرنظامی؛ که ما در حال انجام آن هستیم و سفر هفته‌ گذشته‌ متخصصان ما، حاکی از آن است. چهارم: ارتقاء سطح تجارت بین ایران و اروپا؛ که این هم کاری است که برای تحقق آن، نهایت تلاشمان را می‌کنیم؛ برای مثال سفارت بریتانیا ماه گذشته از بیش از ۱۰۰ شرکت برای تجارت با ایران حمایت کرد.»
سفیر بریتانیا در بخش پایانی سخنانش گفت: «البته ما می‌دانیم خروج آمریکا از برجام ضربه‌ بزرگی به این تفاهم‌نامه وارد کرده است. واقعا نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را برطرف کرد، اما با حسن‌نیت در حال همکاری با ایران هستیم تا راه‌هایی پیدا کنیم که وضعیت بهتر شود. ما معتقدیم پیدا کردن یک راه‌حل دیپلماتیک بسیار ضروری و ممکن است. اما در این حال، این بسیار نامطلوب خواهد بود، اگر ایران قدم‌هایی بردارد که به فروپاشی برجام بیانجامد. تفاهم‌نامه‌ای که برای این کشور بی‌نظیر مزایای مهمی به همراه خواهد داشت.»

https://www.asianews.ir/u/17q
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید