صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۲۶
کد خبر: 11203
گزارشگر: 213
۸۴۹
۰
۰
۳
به دنبال اختلال گسترده اینترنت در ماه اخیر

پشت پرده نابودی تدریجی اینترنت در ایران/آیا عاملان دستگیر خواهند شد؟/قطع دسترسی کاربران به شبکه جهانی صحت دارد؟

پشت پرده نابودی تدریجی اینترنت در ایران/آیا عاملان دستگیر خواهند شد؟/قطع دسترسی کاربران به شبکه جهانی صحت دارد؟
در حالی که برخی مسئولان در ایران از اقدامات علیه عاملان اختلال در اینترنت خبر داده اند، برخی کارشناسان بر این باورند که اختلال ایجاد شده در شبکه اینترنت ایران ناشی از برنامه هایی به‌منظور ایجاد محدودیت دسترسی کاربرهای ایرانی به شبکه اینترنت جهانی است.

به گزارش آسیانیوز، شرکت مخابرات ایران علت اختلال ایجاد شده در شبکه اینترنت ایران را آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ تهران اعلام کرد.

 به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، شرکت مخابرات ایران علت قطعی اینترنت در تهران و برخی دیگر از نقاط ایران را آتش‌سوزی در «یکی از حوضچه‌های ارتباطی» اعلام کرد.

در همین حال  سازمان مردم‌نهاد «نت بلاکس»، که میزان آزادی اینترنت در جهان را رصد می‌کند، با انتشار توییتی اعلام کرد بر اساس رصدهای انجام شده به‌وسیله این سازمان، قطعی قابل توجه اینترنت در ایران مشاهده شده که اختلال در خدمات تلفن همراه و ثابت را نیز در پی داشته است.

با این‌حال این سازمان کمتر از ۳ ساعت بعد توییتی دیگر منتشر کرد و نوشت:«معیارها نشان می‌دهد که، پس از قطعی قابل توجه اینترنت و تاثیرش بر تلفن‌های همراه و ثابت، اینترنت ایران به‌تدریج در حال بازیابی است.»

«نت بلاکس» همچنین در دومین توییت، از قول مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران، نوشت که قطعی اینترنتِ تهران در روز ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ناشی از آتش‌سوزی بوده است.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، شرکت مخابرات ایران علت قطعی اینترنت در تهران و برخی دیگر از نقاط ایران را آتش‌سوزی در «یکی از حوضچه‌های ارتباطی» اعلام کرد.

درخواست نمایندگان برای بررسی دوباره «طرح صیانت» در صحن مجلس

شرکت مخابرات ایران در این مورد گفت:«به‌علت آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران، ارتباط مخابراتی ثابت و سیار در مناطقی از شهر مختل شده و کارشناسان مخابراتی مشغول فعالیت به‌منظور رفع سریع این اختلالات هستند.»

شرکت مخابرات ایران همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای در روز دوشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، اعلام کرد:«با توجه به دریافت گزارش‌هایی از کاربران در مورد قطعی گسترده اینترنت‌های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف، به‌اطلاع می‌رساند این قطعی ارتباطی با شرکت مخابرات ایران ندارد.»

با این‌وجود، بخش‌هایی از افکار عمومی و برخی کارشناسان بر این باورند که اختلال ایجاد شده در شبکه اینترنت ایران ناشی از برنامه جمهوری اسلامی به‌منظور ایجاد محدودیت دسترسی کاربرهای ایرانی به شبکه اینترنت جهانی است؛ برنامه‌ای که مجلس یازدهم شورای اسلامی تلاش می‌کند تا به‌واسطه تصویب «طرح صیانت از فضای مجازی» آن را به قانون تبدیل کند.

این در حالی است که در نشست شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور علل و عوامل اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور، بررسی شد که در این جلسه وزارت ارتباطات مامور شد عاملان اختلال اخیر اینترنت را به دستگاه قضا معرفی کند.

 معرفی عاملین اختلال اخیر در اینترنت به قوه قضاییه

همچنین دبیر شورای عالی فضای مجازی تخطی برخی پیمانکاران از دستورالعمل‌ها از جمله استفاده از مسیر کابل‌های برق فشار قوی برای شبکه‌های ارتباطی را از علل اختلال اخیر دانسته است.

در نشست شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور علل و عوامل اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور، بررسی شد که در این جلسه وزارت ارتباطات مامور شد عاملان اختلال اخیر اینترنت را به دستگاه قضا معرفی کند.

 «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی، تخطی برخی پیمانکاران از دستورالعمل‌ها از جمله استفاده از مسیر کابل‌های برق فشار قوی برای شبکه‌های ارتباطی را از علل اصلی اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور دانست و اظهار داشت:

«در جلسه امروز شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات مکلف شد، عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کند.»
همچنین شب گذشته نیز وزارت ارتباطات پس از 24 ساعت از گذشت این اختلال‌ها، شرکت مخابرات ایران را مسئول جبران صدمات مشترکین معرفی کرده بود. این وزارتخانه به کمیسیون تنظیم مقررات دستور داده بود تا تصمیمات لازم در خصوص پاسخگویی شرکت مخابرات ایران و جبران خسارات وارده به مشترکین از سوی این شرکت اتخاذ شود.

 
چندروز گذشته بود که به علت آتش‌سوزی در حوضچه ارتباطی مرکز قدس شرکت مخابرات ایران که ظهر روز دوشنبه (10 مرداد) اتفاق افتاد، باعث شد که شبکه اینترنت سیار و ثابت و حتی آنتن دهی برخی اپراتورهای موبایل با چالش مواجه شود.

همچنین فیروزآبادی تاکید داشت که در جلسه شورای عالی فضای مجازی، مرجع تصویب 39 اقدام در زمینه‌های اقتصاد دیجیتال، رمزارز، فناوری‌های مالی، دیپلماسی عمومی و سواد فضای مجازی را تعیین و دستگاه‌های مرتبط را مکلف کرد ظرف 3 ماه، این موارد را برای تصویب به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع دهند./

https://www.asianews.ir/u/7oj
اخبار مرتبط
طبق اسنادی که در FCC به ثبت رسیده، اسپیس ایکس قصد دارد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در دسترس گوشی‌های موبایل اندرویدی و iOS قرار دهد.
فروشگاه اینترنتی مسترکالا مطمئن ترین فروشگاه لوازم جانبی موبایل و گجت های دیجیتال با ارسال سریع و ۶ ماه گارانتی
یزد - رئیس سازمان زندان‌ها در سفر خود به استان یزد، از زندان مرکزی این استان و کارگاه‌های مختلف حرفه‌آموزی و اشتغال آن بازدید کرد
هایفون به عنوان یکی از مهمترین برندهای ارائه دهنده تلفن اینترنتی و مرکز تلفن ابری، با رنگ و لوگو جدید خود سعی دارد ارتباط نزدیکتری با مخاطبین خود ایجاد نماید.
فروشگاه اینترنتی ماهپار از جمله مراکز معتبری است که در بستر امن اینترنتی اقدام به عرضه پوشاک زنانه مانند مانتو، شلوار، تاپ و تیشرت، لباس خواب، لباس بارداری و... نموده تا متقاضیان خرید پوشاک زنانه بتوانند در هر مکانی که هستند و بدون محدودیت زمانی از کالاهای ارائه شده در فروشگاه اینترنتی دیدن کنند و سفارشات خود را ثبت کنند.
به عقیده کارشناسان و صاحبان کسب و کارها اجرای این طرح باعث متضرر شدن و تعطیلی صاحبان کسب و کار آنلاین خواه شد.
به افرادی که قصد دارند سرمایه خود را در راه خرید و فروش ارز دیجیتال قراردهند پیشنهاد می‌کنیم، صرافی اوکی اکسچنج را با چندین سال سابقه کاری موفق انتخاب کنند.
تیم تحقیقاتی سایت ماهان تیموری: شاید این موضوع را شنیده اید که می گویند صنعت چرخ اقتصاد را می چرخاند، این در حالی است که راه اندازی کسب و کار جدید تولیدی بیش از پیش در ایران رونق گرفته است. درست است که ما در ایران دچار مشکلات اقتصادی شدیدی هستیم، اما این موضوع باعث نشده است تا مانعی برای کارآفرینی افراد شود و شاید با این شرایط سخت ، افرادی هستند که تلاش خود را دو چندان کرده اند تا بتوانند در این مسیر پر پیچ و خم موفق شوند.
با گسترش کسب‌وکارهای آنلاین و خرید اینترنتی، ارسال بسته‌ها و سفارش‌ها به‌صورت پستی روزبه‌روز بیشتر شد. فروشگاه‌های آنلاین برای ارسال محصولات خود معمولاً از کارتن‌ها استفاده می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید