صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۹
کد خبر: 11204
گزارشگر: 213
۶۳۲
۰
۰
۲
اظهارات هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید

جان کربی در آستانه دور پایانی مذاکرات: سپاه در فهرست تحریم‌ها می‌ماند!

جان کربی در آستانه دور پایانی مذاکرات: سپاه در فهرست تحریم‌ها می‌ماند!
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، مانند برخی دیگر از مقامات آمریکا از جمله رییس‌جمهوری این کشور، در آستانه برپاشدن دور آخر مداکرات با ایران، از باقی‌ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، جوزپ بورل تاکید کرده بود که زمان برای گفت‌وگوهای اضافی به‌ پایان رسیده و حالا وقت تصمیم‌گیری است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید مانند برخی دیگر از مقامات آمریکا از جمله رییس‌جمهوری این کشور از باقی‌ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد. او روز سه‌شنبه گفت: ایالات‌متحده قصد ندارد نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات احیای برجام، درخواست خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را مطرح کرده است، آمریکا می‌گوید برای دستیابی به توافق هسته‌ای، نام سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نمی‌کند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا نام سپاه را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد.

در جریان سفر جو بایدن به اسرائیل، خبرنگاری از او سوال کرد آیا نام سپاه پاسداران حتی به بهای از دست رفتن توافق هسته‌ای در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌ماند و او پاسخ داد: بله.

حالا حدود دو هفته پس از سفر بایدن، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد. او در نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی مشابه، گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری به‌طور واضح گفت، نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی باقی می‌ماند.»

جان کربی با تاکید بر تغییر نکردن سیاست آمریکا، سپاه پاسداران را حامی تروریسم خواند و ادعا کرد: «آن‌ها از شبکه‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کنند.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بارها توپ مذاکرات را در زمین طرف آمریکایی انداخته و گفته است که اگر این کشور «تصمیم سیاسی» بگیرد، توافق در دسترس خواهد بود؛ اما ایالات‌متحده نیز بارها هشدار داده است که ایران باید خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه، هشتم مردادماه ۱۴۰۱، با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت اتحادیه اروپا، نوشت که پس از ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شمار با اعضای «برجام» و ایالات‌متحده، زمان برای مصالحه و سازش‌های اضافی به‌پایان رسیده است و اکنون باید از فرصت باقی‌مانده به‌منظور اتخاذ و اعلام تصمیم‌‌های نهایی استفاده شود.

او روز سه‌شنبه، چهارم مرداد، نیز با انتشار یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز، خبر داد پیش‌نویسی را برای توافق هسته‌ای ارائه کرده که بهترین است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری هفته گذشته اعلام کرد که ایالات‌متحده برای امضای این متن آمادگی دارد؛ اما حسین امیرعبداللهیان می‌گوید این پیش‌نویس‌ فعلا در دست بررسی است.

جوزپ بورل در مقاله روز شنبه‌ خود در وب‌سایت اتحادیه اروپا، ضمن اشاره به گفت‌وگوهای احیای برجام، نوشت: «پس از شش دور مذاکره تا ژوئن ۲۰۲۱ و بعد ادامه تماس‌ها تا اواخر نوامبر ۲۰۲۱، مذاکرات به‌‌ حالت تعلیق درآمد تا به جمهوری اسلامی ایران برای تصمیم‌گیری زمان داده شود.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این یادداشت تاکید کرد: «زمان برای گفت‌وگوهای اضافی به‌ پایان رسیده و حالا وقت تصمیم‌گیری است.»/

https://www.asianews.ir/u/7ok
اخبار مرتبط
مقامات ارشد فعلی و دیپلمات های اسرائیل اعلام کردند که این کشور خود را برای اقدام نظامی یک‌جانبه علیه برنامه اتمی ایران آماده کرده است.
وزارت خارجه اسرائیل در توئیتی مدعی شد که پیش از آن که «دیر» شود، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را «متوقف» می کنند.
در پی حمله اسرائیل به حومه دمشق و کارخانه پهپادسازی سپاه پاسداران، نشریات خارجی از کشته شدن حداقل ۱۰ شبه‌نظامی در این حمله خبر دادند.
جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا در خاورمیانه گفت: ما در خاورمیانه جایمان را به چین و روسیه نمی دهیم.
براساس گزارش ها در یک سایت حقوق بشری، در درگیری مسلحانه بین سپاه پاسداران با یکی از احزاب کرد در کردستان، چهار نیروی سپاه پاسداران جان باختند.
یک مقام نظامی اسرائیل و نامزد ستاد کل ارتش اسرائیل، در تحلیلی که برای مؤسسه واشینگتن نوشته است، مدعی شده که خواهان هدف قرار دادن فرماندهان سپاه پاسداران و انجام عملیات مخفیانه برای نابودن کردن پهپادها و موشک‌های سپاه پاسداران است!
حسین طیبی‌فر گفت باید نیروهایی تربیت پیدا کنند تا بدون ترس و واهمه دست روی ماشه ببرند.
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتقاد از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، آن را ناکافی توصیف کرد و گفت هیچ جایگزینی برای حذف توان هسته‌ای ایران وجود ندارد و بازگشت به آن خطرناک است؛ ضمن آنکه هیچ راهی برای برقراری صلح در خاورمیانه با وجود سلاح هسته‌ای ایران وجود ندارد.
یک خبرگزاری خارجی از قول یک مسئول جمهوری اسلامی ایران درباره موضع تهران در مذاکرات هسته‌ای مدعی شد تهران «با توافق یا بدون توافق»، جمهوری اسلامی زنده خواهد ماند؛ این در حالی است که از سوی دیگر آمریکا و اروپا هشدار داده‌اند که شانس احیای توافق برجام از هر زمانی کمتر شده است؛ ولی مقام‌های جمهوری اسلامی ادامه گفت‌و‌گوها پافشاری دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید