صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۳ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۸
کد خبر: 11216
گزارشگر: 306
۲۷۱
۰
۰
۱

واگذاری مدیریت واحد شهر و حومه به شورای شهر و شهرداری ها/ضرورت مدیریت واحد بین دستگاه ها در زمان های بحرانی/آب های سرگردان عاملی برای تخریب بافت تاریخی/ ایجاد مرکز متمرکز و مجهز برای مدیریت بحران

واگذاری مدیریت واحد شهر و حومه به شورای شهر و شهرداری ها/ضرورت مدیریت واحد بین دستگاه ها در زمان های بحرانی/آب های سرگردان عاملی برای تخریب بافت تاریخی/ ایجاد مرکز متمرکز و مجهز برای مدیریت بحران
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر یزد در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورا گفت: امروز بیشتر از همیشه نیازمند نگاهی منصفانه و واقع‌گرایانه به مشکلات شهر و از جمله واقعه سیل اخیر در شهر دارالعباده یزد هستیم. امسال بر خلاف سال‌های گذشته دایره فعالیت سامانه بارشی اقیانوسی مانسون گسترش بسیار بیشتری به سمت اراضی شمالی پیدا کرده و در نتیجه به مناطق مرکزی کشورمان رسید. بارش‌های سامانه مانسون همزمان با ایران در کشور‌های اطراف همانند امارات، پاکستان و حتی عربستان نیز باعث آبگرفتگی و جاری شدن سیل شد
آسیانیوز / یزد ؛ تجملیان افزود: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشکلات بارش‌های اخیر را به سه دسته می‌توان تقسیم کرد: دسته اول بحث ورود سیلاب از بیرون شهر است، که بیشترین صدمه را به شهر و شهروندان وارد کرد و نیازمند مدیریت واحد در حریم شهر است.
دسته دوم آبگرفتگی معابر ناشی از روان آبهای موجود در سطح شهر است، که نیازمند مدیریت واحد داخل شهر و اصلاح بخشی از فرآیندها در شهرداری است.
دسته سوم تأثیرات محلی بارش بر ساختمان‌های ناایمن (بخصوص در بافت تاریخی شهر) است، که نیازمند زنده کردن همه بافت تاریخی با ساکنان بومی است. همچنین همکاری سازمان میراث فرهنگی با شهرداری برای رفع خطر از نقاط و کانون‌های بحرانی بافت تاریخی نیز تا حدی کارساز خواهد بود.
 
وی ادامه داد: به دلیل مسئولیتی که به عنوان یکی از نمایندگان شورا در منطقه بافت تاریخی دارم، طی بارش‌های اخیر بیشترین توجه بنده به منطقه بافت تاریخی شهر بود. در بازدید‌های میدانی شاهد بودم که بخشی از خرابی هایی که اتفاق افتاد ناشی از ناایمن بودن خود ساختمان، خالی از سکنه بودن و همچنین بی توجهی به وضعیت و مرمت آن توسط مالکین بوده است.
 
عضو شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و بخصوص نمایندگان محترم یزد در مجلس عرض می‌کنم: «زمان آن خیلی وقت است که فرارسیده تا یکبار برای همیشه مشکل بزرگ کشور در تعدد متولیان مدیریت شهر را رفع کرده و با تصویب یک قانون جامع و کامل مدیریت واحد شهر و حریم آن را در تمامی حوزه‌ها به شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها واگذار کنند. این راهی است که تمام کشور‌های پیشرفته دنیا امتحان کرده‌اند و مؤثر بودن آن در کاهش مشکلات یک واقعیت تجربه شده است».
 
تجملیان سپس به نمونه هایی از مضرات نبودن مدیریت واحد در حریم شهر و خود شهر اشاره کرد:
انجام تغییرات غیراصولی در ژئومورف حریم شهر و مسیل‌های طبیعی که طی قرن‌های متمادی در منطقه شکل گرفته بوده‌اند، که در نتیجه منحرف شدن سیل به سمت بخش‌هایی از شهر را شاهد بودیم. طی ۵۰ سال گذشته ساختار شهر و حومه آن تغییرات و توسعه زیادی پیدا کرده است، اما متأسفانه مسیل شهر حتی ثابت هم نمانده و پسرفت کرده است! یعنی در ابتدا، اواسط و انتهای آن با مشکلات ناشی از ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تعرض‌های فراوان به حریم مسیل مواجه هستیم. این موضوع ناشی از آن است که ما مدیریت واحدی در حریم شهر نداریم. شهرداری یکی است اما چندین ارگان دیگر در رابطه با حریم شهر تصمیم گیری می‌کنند.
 
ما نیازمند یک مرکز متمرکز و مجهز برای مدیریت بحران‌ها هستیم. به این منظور برنامه‌ای در کمیسیون شهر هوشمند شورا در حال پیگیری است که طی آن پیگیر هستیم تا این مرکز در مکانی مناسب، با تجهیزات مورد نیاز کامل و با دسترسی به تمامی سامانه‌ها و لایه‌های «زیرساخت داده‌های مکانی» (موسوم به SDI) راه‌اندازی شود.
 
نماینده ناظر شورای اسلامی شهر در سازمان فاوا شهرداری گفت: لازم می‌دانم از مدیریت و کارکنان خدوم سازمان فاوا شهرداری یزد تقدیر و تشکر کنم که توانستند در این بحران با تلاش فراوان و حقیقتاً شبانه‌روزی خود شبکه ارتباطی و اطلاعاتی شهرداری را متصل و فعال نگه داشته و ظرف مدت کوتاهی ظرفیت پاسخگویی سامانه ۱۳۷ را چند برابر کنند. شاهد آن بودیم که یکی از دستگاه‌های امداد رسان برای اینکه مسیر سیل را باز کند، کابل فیبر نوری شهرداری را در یکی از معابر اصلی شهر قطع کرده بود! که این خود نشان دهنده این واقعیت است که وقتی بحران رخ می‌دهد ما مدیریت واحد و کاملی در سطح شهر نداریم.
 
تجملیان افزود: در بافت تاریخی طی ۵۰ سال گذشته کوچه هایی که خاکی و خود جاذب آب بودند را آسفالت کرده‌اند، ولی اندیشه‌ای برای دفع روان‌آب‌های سطحی نشده و در بارندگی اخیر درصد بالایی از تخریب‌های رخ داده در بافت تاریخی بخاطر سرگردان بودن همین آب‌های سطحی بود.
 
رئیس کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌ها سپس چند پیشنهاد و درخواست را به عنوان مشتی از خروار مطرح کرد:
۱- وی در خصوص سیل زدگان گفت: رسیدگی به سیل زدگان به عنوان یک فوریت مهم نه فقط از جنبه مالی بلکه معنوی، عاطفی و روانی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. زیرا فرد سیل زده از نظر روحی و روانی وضعیت مناسبی ندارد و نیاز به حمایت و مشاوره‌های مفصل برای بازیابی وضعیت مناسب روحی و روانی خود دارد. از کمیسیون خانواده شورا تشکر می‌کنم که این امر مهم را در دستور خود قرار داده است.
 
۲- در بافت تاریخی متأسفانه بسیاری از معابر اصلی و فرعی از  آب‌های سطحی پر شد که یکی از مهمترین دلایل آن بند آمدن ممر تخلیه و ورودی بسیاری از چاه‌های جذبی بود. از معاونت محترم خدمات شهرداری می‌خواهیم دستور دهند از این به بعد به عنوان یک فرآیند مستمر، معابر قبل از شروع هر بارندگی بطور دقیق و وسواس‌گونه جاروب و تمیز شوند. همچنین اطمینان حاصل شود همه چاه‌های جذبی معابر شهر یک روز قبل از شروع بارندگی رفع انسداد شده‌اند.
 
۳- پیشنهاد میشود معاونت محترم عمرانی استانداری با شهرداری با بکارگیری مشاورین درجه یک طرح مسیل‌های جدید یزد را تهیه و اجرایی کنند. با توجه به اینکه بسیاری از متخصصان هواشناسی اعتقاد دارند پس از چند دهه خشکسالی وارد چرخه جدیدی از سال‌های پربارش شده‌ایم، کاملاً مشخص است که به دلایل زیادی مسیل کنونی شهر دیگر پاسخگوی چنین بارش‌هایی نیست.
 
۴- در بازدیدهایمان مشاهده کردیم همه واحد‌های آتش‌نشانی علیرغم تلاش فراوان کارکنان خدوم و زحمتکش آن، به تجهیزات کامل و مورد نیاز همچون کف‌کش و لجن‌کش مجهز نبودند. لذا از شهردار محترم انتظار داریم حتی با پیشنهاد اصلاح بودجه به شورا، همه واحد‌های مذکور را در اسرع وقت مجهز نمایند.
 
۵- به طور جدی از معاونت‌های شهرسازی و عمرانی شهرداری و همچنین شهرداری منطقه بافت تاریخی توقع داریم حداکثر طی یک سال بررسی دقیق و علمی روی شیب بندی کلیه معابر شهر (بخصوص در بافت تاریخی) انجام شده و در محل‌های مناسب و مورد نیاز چاه‌های عمیق جذبی حفر شود.
 
۶- متأسفانه سازمان آب و فاضلاب یزد در زمانی که دو دهه پیش شبکه فاضلاب شهر را طراحی و اجرا میکرده است دقت لازم را معمول نداشته است. باید در خروجی فاضلاب هر ساختمان (محل اتصال به شبکه فاضلاب) دریچه‌های یک طرفه‌ای نصب شود تا در هنگام بروز مشکلاتی همچون روان‌آب‌ها یا گرفتگی خطوط انتقال فاضلاب، شاهد پس زدن فاضلاب از شبکه به داخل منازل مردم نباشیم!! لازم به تذکر می‌دانم که مطابق قانون، شورای اسلامی شهر فقط شورای ناظر بر شهرداری نیست و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف به پاسخگویی به نمایندگان مردم در شورا هستند.
 
۷- از معاونت عمرانی شهرداری می‌خواهیم که لزوم بازگشایی دهانه چاه‌های جذبی روان‌آب‌های سطحی سطح شهر و فارسی‌بر کردن لوله‌های دهانه چاه‌های مذکور برای جلوگیری از شسته شدن خاک بدنه چاه توسط سیلاب را طی یکسال آینده در اولویت قرار دهد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

 

 

واگذاری مدیریت واحد شهر و حومه به شورای شهر و شهرداری ها/ضرورت مدیریت واحد بین دستگاه ها در زمان های بحرانی/آب های سرگردان عاملی برای تخریب بافت تاریخی/ ایجاد مرکز متمرکز و مجهز برای مدیریت بحران  , تجملیان  عضو شورای اسلامی شهر یزد

https://www.asianews.ir/u/7ow
اخبار مرتبط
یزد - رئیس اسلامی شورای شهر گفت: نیرو های سپاه هر زمان و در هر حادثه ای بی منت و با خلوص نیت، برای خدمت رسانی به مردم حضور دارند
یزد - رئیس شورای اسلامی شهر گفت: در جریانی قطار مسافربری تهران_ یزد، امر به معروف و نهی از منکر که یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) قرار داشت، مدنظر بانوی محجبه بود اما متاسفانه با توهین و بی احترامی توسط برخی افراد مواجه شد
​ یزد - رئیس شورای اسلامی شهر در گفتگوی زنده صداوسیما مرکز یزد گفت: درخصوص سیل در شهر یزد، وزیر کشور برای بازدید از مناطق سیل زده و تشکیل جلسه اضطراری وارد یزد شد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید