صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۴
کد خبر: 11251
گزارشگر: 2
۱۱۴۸
۰
۰
۳
حفاظ آکاردئونی

تسمه درب آکاردئونی

تسمه درب آکاردئونی
تسمه درب آکاردئونی نقش مهمی در امنیت و استحکام آن دارد. در واقع یک حفاظ آکاردئونی بدون استفاده از تسمه‌های محکم و مناسب هیچ ارزشی ندارد. در این مقاله می‌خواهیم توضیح بدهیم که یک تسمه درب آکاردئونی خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید در هنگام خرید از کیفیت تسمه‌ها اطمینان یافت.

اهمیت تسمه درب آکاردئونی

 

درب آکاردئونی از تسمه‌هایی که به صورت مورب به یکدیگر وصل شده اند و در یک چارچوب ثابت حرکت می‌کنند تشکیل می‌شود. به عبارت دیگر تسمه نقش بدنه درب را بر عهده دارد؛ با این تفاوت که این بدنه متحرک است و بسته به نیاز ما بسته یا باز می‌شود.
هر چه این تسمه‌ها ضخیم‌تر و محکم‌تر باشند قطعا قدرت حفاظت و امنیت درب آکاردئونی هم بالاتر خواهد بود؛ البته به شرطی که اتصال تسمه‌ها هم محکم و ایمن باشد.

از این رو برای داشتن یک درب محکم و بادوام بسیار مهم است که تسمه‌های درب را از جنسی مرغوب و محکم انتخاب کنیم.

 

ویژگی‌های یک تسمه مناسب

 

حال که با اهمیت تسمه در حفاظ آکاردئونی آشنا شدیم باید ببینیم که یک تسمه خوب چه ویژگی‌هایی دارد.
تسمه نوعی از آهن‌آلات است که به صورتی نسبتا تخت و باریک تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر چه ضخامت و پهنای تسمه بیشتر باشد امنیت درب بیشتر خواهد بود. البته باید توجه داشت که ضخامت و پهنای بیشتر تسمه به معنای سنگین‌تر شدن درب است که از یک طرف هزینه و قیمت درب را بسیار بالا می‌برد و از طرف دیگر باعث سنگینی و حرکت سخت تر آن می‌شود.
از این رو هنگام انتخاب تسمه باید به این مسئله دقت کنیم که کدام ویژگی درب آکاردئونی برایمان مهم‌تر است. به طور مثال، در یک خانه ویلایی حومه شهر که نیاز به وسائل امنیتی بیشتری دارد قطعا باید استحکام درب را در اولویت اول قرار دهیم و تلاش کنیم تسمه درب آکاردئونی از محکم‌ترین و قوی‌ترین مدل‌ها انتخاب شود.

جوشکار خوب

اما اگر به طور مثال، درب آکاردئونی فقط برای ایجاد یک حائل بین مشتری و ما است نیازی به این همه هزینه نیست و با یک تسمه معمولی هم می‌توانیم درب مورد نظر خود را سفارش دهیم تا علاوه بر قیمت مناسب، بتوانیم آن را به راحتی باز و بسته کنیم.
به طور خلاصه ویژگی‌های یک تسمه خوب به شرح زیر است:

. جنس مناسب: نوع فولاد به کار رفته در ساخت تسمه می‌تواند نقش مهمی در کیفیت و استحکام آن داشته باشد. البته این مسئله چیزی نیست که یک شهروند عادی بتواند از ظاهر تسمه تشخیص دهد. برای انتخاب یک تسمه مناسب یا باید به دنبال یک جوشکار خوب باشید و یا با مقایسه فروشندگان مختلف و توجه به نظرات آنها، یک تسمه مناسب برگزینیم.
ضخامت کافی: مسئله ضخامت تسمه نقش بسیار مهمی در امنیت درب دارد. بریدن تسمه درب آکاردئونی با قیچی آهن‌بر یکی از رایج‌ترین شیوه‌های سرقت از منازل و ادارات است. هر چه صخامت تسمه بیشتر باشد قطعا بریدن آن سخت‌تر خواهد بود.

البته همانطور که در ادامه مقاله خواهیم گفت یکی از روش‌های جبران کمی ضخامت تسمه‌ها، استفاده از چند تسمه روی هم است که بسیار کاربرد دارد؛ به ویژگی که اصولا ضخامت تسمه حد مشخصی دارد و نمی‌توان تسمه‌ای با ضخامت خیلی زیاد تولید کرد.

عرض تسمه: یکی دیگر از عواملی که بر امنیت حفاظ آکاردئونی اثر می‌گذارد عرض تسمه است. درب آکاردئونی در هنگام باز شدن تسمه‌ها از هم (زمانی که قصد قفل کردن درب را داریم) دارای فضایی خالی بین تسمه‌ها است. این فضای خالی هم می‌تواند توسط سارقان مورد استفاده قرار گیرد و مثلا با رد کردن یک بچه از این فضا راه را برای سرقت هموار کنند.

هر چه ضخامت تسمه‌ها بیشتر باشد این فضای خالی بین تسمه‌ها کمتر می‌شود و امکان عبور از درب دشوارتر خواهد شد. البته برای این مسئله هم راه حل جایگزین وجود دارد. به این معنا که می‌توان به جای استفاده از تسمه‌های پهن‌تر، از طرح‌های شلوغ‌تر و فشرده‌تر استفاده کرد تا فضای بین تسمه‌ها کم شود.

 

دیگر بخش‌های درب آکاردئونی

 

گرچه تسمه مهمترین قسمت یک حفاظ آکاردئونی را تشکیل می‌دهد اما قطعا تنها قسمت درب نیست. پس بهتر است با بخش‌های دیگر درب هم آشنا شویم:
چارچوب : چارچوب درب آکاردئونی هم بسیار مهم است. چارچوب بخشی است که در دیوار نصب می‌شود و تسمه‌ها به صورت یک ریل در چارچوب حرکت می‌کنند. چهارچوب باید به طور محکم و ایمن به دیوار متصل شود تا سارقان نتوانند درب را به طور کامل بکنند و کنار بگذارند.
اتصالات تسمه‌ها : قسمت دیگری که در این نوع درب‌ها اهمیت دارد اتصالات است. تسمه‌های درب آکاردئونی برای این که بتوانند متحرک باشند و در ریل حرکت کنند باید در نقاطی به یکدیگر متصل شوند. این اتصال هم بسیار مهم است؛ چرا که یکی از راههای نفوذ به درب‌های آکاردئونی باز کردن این اتصالات است که باعث می‌شود تسمه‌ها فرو ریخته و امنیت به صفر برسد.
قفل و جاقفلی : درب آکاردئونی همانطور که از نامش پیداست حالت کشویی دارد و باز و بسته می‌شود. از این رو نیاز به قفل دارد تا در هنگام خروج از منزل یا محل کار آن را قفل کرده و از باز شدن جلوگیری کنیم. با توجه به اهمیت قفل در این نوع درب‌ها، معمولا بیش از یک جای قفل در نظر گرفته می‌شود. همچنین روش دیگری که برای افزایش امنیت درب استفاده می‌شود قفل مخفی است. قفل مخفی به معنای قرار دادن یک جاقفلی در بخشی از درب است که دسترسی به آن دشوار است و معمولا در نگاه اول دیده هم نمی‌شود.

https://www.asianews.ir/u/7pv
اخبار مرتبط
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال رمزی و ریموتی کردن درب ضد سرقت یا چوبی می باشید تا انتهای این مقاله با ما بمانید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید