صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۳
کد خبر: 11259
گزارشگر: 213
۶۲۵
۰
۰
۲
نقش عدم مدیریت رها سازی آب در سیلاب های مرگبار کشور

دلایل وقوع سیل در ایران/لایروبی نشدن سدها مخفی می شود؟!

دلایل وقوع سیل در ایران/لایروبی نشدن سدها مخفی می شود؟!
یک متخصص منابع آب و خاک از سانسور آمار سدها پس از سیل سال ۱۳۹۸ خبر داد و نوشت که سدهای ایران به دلیل لایروبی نشدن پایین دست و مدیریت نامناسب رهاسازی آب، نمی توانند سیل را مهار کنند!
به گزارش آسیانیوز، روزنامه شرق در گزارشی به نقل از یک متخصص منابع آب و خاک از سانسور آمار سدها پس از سیل سال ۱۳۹۸ خبر داد و نوشت که سدهای ایران به دلیل لایروبی نشدن پایین دست و مدیریت نامناسب رهاسازی آب، نقشی در مهار سیل ندارند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: «تنها تجربه‌ای که مسئولان از سیلاب ۹۸ کسب کردند، نه تلاش برای پیشگیری بلکه سانسور اطلاعات بوده است.»

در همین حال حسین اسدی، متخصص منابع آب و خاک، گفت: «بعد از آن سال آمار و ارقام خروجی سدها منتشر نمی‌شود و دسترسی به داده‌های این سدها هم سخت شده است. در حالی که پیش از این می‌شد از طریق دانشگاه با شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها ارتباط برقرار کرد و درخواست اطلاعات داد.»

اسدی همچنین از مدیریت رهاسازی آب سدها در زمان سیلاب انتقاد کرد و گفت که رهاسازی آب باید به صورت تدریجی و پیش از وقوع سیل انجام شود.

با این حال هدایت فهمی، مدیر‌کل سابق دفتر منابع آب وزارت نیرو، گفت که سدهای خوزستان در سیل اخیر تا حدودی جلوی سیل را گرفته‌اند و اگر این سدها وجود نداشتند، قطعا خسارت و پیامدهای سیل برای کشور سنگین‌تر بود.

حسین اسدی همچنین گفت که در ۳۰ سال گذشته لایروبی مناطق پایین‌دست بسیاری از سدها و رودها رها شده است.‌

او اضافه کرد: «بنابراین با بازشدن سدها، سیل ایجاد می‌شود اما رودی نیست که آن را به دریا تخلیه کند و در نتیجه آب سر از دشت و روستا در‌می‌آورد و خسارات سنگین بر جای می‌گذارد.»

روزنامه شرق در گزارش خود همچنین نوشت که بسیاری از سدها در جاهایی احداث شده که نیاز نبوده است.

در همین حال شرکت مدیریت منابع آب ایران روز ۱۳ مرداد اعلام کرده بود که با وجود بارش‌ها و سیلاب‌های دو هفته اخیر ذخیره آب سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد کمتر شده و در حاضر بیش از ۵۴ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است.

سیل‌ از ابتدای مرداد ماه تاکنون ۲۴ استان کشور را تحت تاثیر قرار داد که بنابر آمار رسمی اعلام شده دست‌کم ۹۵ نفر در جریان این سیلاب‌ها در مناطق مختلف ایران جان باختند، شماری از افراد مفقود شدند و دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی نیز در اثر این سیلاب‌ها آسیب دیدند./
https://www.asianews.ir/u/7q3
اخبار مرتبط
سیل در میانه تابستان! یک غافلگیری بزرگ؛ سیلی که تاکنون بیش از ۶۹ کشته و ده ها مفقودی داشته و بیش از بیست استان را درگیر کرده است؛ به گفته کارشناسان این سیل نتیجه باران‌های موسمی یا «مونسان» است که آخرین بار سال ۶۶ در تهران رخ داده است؛ در این باره «آسیانیوز» با سعید آگشته، کارشناس مسکن و شهرسازی گفت و گویی انجام داده است.
براساس گزارش سازمان هواشناسی، سامانه بارشی از روز شنبه، ۱۵ مرداد، تا روز دوشنبه، ۱۷ مرداد، موجب سیلاب‌های ناگهانی و آب‌گرفتگی معابر در بیشتر استان های کشور خواهد شد.
یزد - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در دیدار با ريیس امور نظام فنی و اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور به تشریح وضعیت و میزان خسارات وارده ناشی از سیل اخیر به شهر میراث جهانی یزد پرداخت و خواستار مساعدت این سازمان در جبران خسارات به مردم و استان شد
یزد - سرپرست شرکت آبفای یزد از خسارت 4000 میلیاردی به تاسیسات شرکت آبفای یزد در سیل اخیر تا این لحظه خبرداد
در حالی که در دهه های اخیر بحران مدیریت آب و مشکلات محیط زیست، به اساسی ترین دغدغه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کشورمان بدل گشته، قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» با رای ممتنع ایران مواجه شده است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید