صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۷ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۵۵
کد خبر: 11290
گزارشگر: 213
۶۱۵
۰
۰
۲
اتحادیه اروپا گفت پیش‌نویس توافق نیاز به تصمیم گیری دارد

بی نتیجه ماندن دور پایانی گفت و گوهای برجام/متن مذاکرات قابل تغییر نیست!

بی نتیجه ماندن دور پایانی گفت و گوهای برجام/متن مذاکرات قابل تغییر نیست!
پس از پنج روز، تازه‌ترین دور مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان ایران و اروپا به زودی این شهر را ترک می‌کنند؛ در حالی که منابع اتحادیه اروپا می‌گویند متن پیش‌نویس توافق، نهایی شده و حالا ایران باید تصمیم بگیرد.

به گزارش آسیانیوز، پس از پنج روز، تازه‌ترین دور مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان ایران و اروپا به زودی این شهر را ترک می‌کنند. منابع اتحادیه اروپا می‌گویند متن پیش‌نویس توافق، نهایی شده و حالا ایران باید تصمیم بگیرد.

وزارت امور خارجه ایران تایید کرده است که با پایان این دور از گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی «ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت».
این وزارت‌خانه در سایت رسمی خود نوشته است که «رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت». جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که متن مورد بحث، «نهایی» است.

به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا نیز گزارش شده است که معنای آن این است که مذاکرات بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا پایان یافته است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برای احیای برجام نیز در توییتی با عنوان «خبر فوری» نوشت: «هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا 'متن نهایی' پیش‌نویس تصمیم‌ها برای احیای برجام را ارائه کرده است. شرکت‌کنندگان مذاکرات وین اکنون باید تصمیم بگیرند که این پیش‌نویس برای آنها قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی نباشد، توافق هسته‌ای احیا می‌شود.»
همزمان نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این متن «بهترین و تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران است». این سخنگو گفته است که آمریکا آماده توافق سریع بر اساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است.

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که ایران بارها گفته است که آماده احیای توافق هسته‌ای است، مدعی شد باید «ببینیم که آیا رفتارشان با گفتارشان یکی است».
دور جدید مذاکرات وین، در غیبت نمایندگان سه کشور اروپایی امضا‌کننده برجام برگزار شد.

ایران از سوی کشورهای اروپایی تحت فشار بوده است است تا پیش‌نویسی که اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده، بپذیرد. اما ایران می‌گوید که هنوز مسایلی هستند که باید تغییر کنند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/7qx
اخبار مرتبط
به دنبال دو انفجار در پایگاهی متعلق به شبه‌نظامیان حوثی در یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، منابع آگاه اعلام کردند در این انفجارها شش کارشناس ایرانی و لبنانی و همچنین ده‌ها شبه‌نظامی حوثی کشته شدند.
همچنانکه درگیری‌های کنونی اسرائیل و غزه در حالی رخ می‌دهد که اسرائیل در یک بحران سیاسی طولانی گرفتار شده است و رای‌دهندگان در پاییز پیش رو برای پنجمین بار پای صندوق‌های رای می روند؛ حماس باید هم‌زمان هم آتش جهاد اسلامی را مهار کند و هم مراقب باشد تا با سرکوب جهاد اسلامی فلسطینی‌ها را خشمگین نکند.
برخی گزارش های رسانه های خارجی مدعی شدند در پی برگزاری دور پایانی مذاکرات برجامی آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان اطلاعات بیشتری از مراکز هسته‌ای اعلام نشده ایران است؛ در حالی که ایران اصرار دارد این تحقیقات باید خاتمه یابد و موضوع را به گفت‌‌وگوهای کنونی احیای برجام در وین کشانده است.
دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند فاصله بین ایران و آمریکا از زمان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر شده و اگر قرار باشد توافقی به‌دست بیاید، یا ظرف ۷۲ ساعت آینده حاصل می‌شود، یا دیگر توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، مانند برخی دیگر از مقامات آمریکا از جمله رییس‌جمهوری این کشور، در آستانه برپاشدن دور آخر مداکرات با ایران، از باقی‌ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد.
در حالی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران «از لحاظ بلندپروازی‌ و ظرفیت، بسیار بسیار سریع» در حال پیشرفت است، بازرسان آژانس بین‌المللی تاکید کردند که با «اظهارات خوب» مقامات ایران، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قانع نمی‌ شوند!
بنجامین فرانکلین معروف در سال در سال 1776 گفت: «ما باید همه با هم آویزان شویم، یا مطمئناً همه ما جداگانه آویزان خواهیم شد»؛ این در حالی است که با پیامدهای جنگ اوکراین که انسجام اروپا را تهدید می کند، هشدار فرانکلین اهمیت جدید و شدیدی پیدا کرده است.
در حالی که نفتکش حامل نفت ایران چند ماه پیش در آب‌های یونان توقیف شده؛ آمریکا بر تحریم شبکه حمل نفت جمهوری اسلامی ایران تمرکز کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید