صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۲۱:۰۲
کد خبر: 11313
گزارشگر: 213
۶۷۹
۰
۰
۱
بی نتیجه ماندن دور آخر مذاکرات برجام در وین

اولتیماتوم اروپا به ایران و آمریکا درباره «اعلام نتیجه برجام»/ادعای فدرال در خصوص تهدید شهروندان ایالات متحده

اولتیماتوم اروپا به ایران و آمریکا درباره «اعلام نتیجه برجام»/ادعای فدرال در خصوص تهدید شهروندان ایالات متحده
در حالی که اداره فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در یک بیانیه‌ مدعی شد که جمهوری اسلامی از طریق اقداماتی زیرساخت‌های حیاتی این کشور را تهدید می‌کند، پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه انتظار دارد تهران و واشینگتن «بسیار سریع» به «متن نهایی» توافق احیای برجام پاسخ دهند!

به گزارش آسیانیوز، استانو روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد به خبرنگاران در بروکسل گفت: «دیگر مجالی برای مذاکره وجود ندارد. ما یک متن نهایی داریم. بنابراین زمان تصمیم‌گیری است: بله یا خیر. ما از همه شرکت‌کنندگان انتظار داریم که خیلی سریع این تصمیم را بگیرند.»

پیشتر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که این متن برای پایتخت‌های دخیل در این مذاکرات ارسال شده تا درباره پذیرش آن تصمیم سیاسی اتخاذ شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تاکید کرد واشینگتن آماده است تا بر اساس متن ارائه شده اتحادیه اروپا، به سرعت توافق احیای برجام را امضا کند و اکنون باید دید آیا تهران نیز آماده اجرای متقابل است.

اما در حالی که یک مقام اروپایی اعلام کرده اتحادیه اروپا «متن نهایی» توافق احیای برجام را در مذاکرات اخیر وین ارائه کرده، یک مقام وزارت امور خارجه ایران آماده شدن چنین متنی را رد کرد و گفت هنوز «بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده» است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز در یادداشتی اینستاگرامی نوشت در تماس تلفنی با بورل به او گفته است هیات مذاکره‌کننده ایرانی «ایده‌های سازنده» ارائه داده و «انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند».

پیشتر وال‌استریت ژورنال با اشاره به اینکه مذاکرات احیای برجام در وین رو به پایان است نوشت جمهوری اسلامی از خواسته قبلی‌اش درباره سپاه پاسداران کوتاه آمده، اما در این دور از مذاکرات متمرکز بر بسته شدن پرونده سایت‌های مشکوک است و طرفین در این باره به توافقی نرسیده‌اند.

دور اخیر مذاکرات وین در حالی آغاز شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران نصب سه آبشار «سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر-۶» را به پایان برده و علاوه بر غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژ آی‌آر-۱، در صدد راه‌اندازی شش آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۲ام است.

جمهوری اسلامی بر اساس برجام متعهد شده بود در سایت نطنز تعداد معدودی از نسل اول سانتریفیوژهای خود را حفظ کرده و سطح غنی سازی را در سقف زیر چهار درصد رعایت کند و در تأسیسات فردو نیز حداکثر ۱۰۴۴ سانتریفیوژ را برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار حفظ کند.

اما در حال حاضر تهران ضمن نصب و راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ پیشرفته، غنی ‌سازی را به سطح ۶۰ درصد رسانده است.

از سوی دیگر این در حالی است که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که جمهوری اسلامی از راه‌های گوناگون از جمله حملات سایبری، اقدامات اطلاعاتی و تروریسم، شهروندان آمریکا، امنیت و زیرساخت‌های حیاتی این کشور را تهدید می‌کند.

اف‌بی‌آی در این بیانیه که در وبسایت خود منتشر کرده، مدعی شده که تهدیدات جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به سراسر جهان برسد و این نهاد متعهد به شناسایی و ایجاد اختلال در همه عملیات‌های اطلاعاتی و نظامی ایران است.

در بیانیه اف‌بی‌آی ادعا شده که این سازمان «با همکاری با شرکای اطلاعاتی و نهادهای مجری قانون خود در سراسر جهان، با مجموعه‌ای از تهدیدهای ایران از جمله تلاش برای حملات تروریستی، عملیات‌های جاسوسی و نفوذ خارجی، حملات سایبری، فرار از تحریم‌ها، و خرید غیرقانونی فناوری‌های حساس برای حمایت از توان نظامی و برنامه هسته ای ایران مقابله کرده است.»

اف‌بی‌ای در ادامه ادعاهایش تاکید کرده که ایران از «تاکتیک‌های سرکوب در بازداشت خودسرانه آمریکایی‌ها در ایران به اتهامات جنایی غیرمستند استفاده کرده است.»

همچنین اداره تحقیقات فدرال آمریکا نوشت که جمهوری اسلامی، سرکوب را «از طریق آزار و اذیت و هدف قرار دادن ناراضیان ایرانی در سراسر جهان، از جمله آمریکایی‌های مقیم ایالات متحده، گسترش داده است».

نیکی هیلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دولت ترامپ نیز خواستار تعطیل شدن دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشینگتن شد./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/7rm
اخبار مرتبط
کاهش تولید در برابر افزایش تقاضا به صورت خودکار منجر به پدیده ای کاملا قابل درک و فهم به نام شکاف تورمی می شود.
یک کارشناس روابط بین الملل گفت: علت شکست اقتصادی ایران در سیاست های غرب است و غرب باید از سیاست تغییر رژیم در ایران دست بکشد!
همزمان با بی نتیجه ماندن مداکرات برجام، قیمت‌ دلار امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱، در بازار آزاد افزایشی شد.
پس از پنج روز، تازه‌ترین دور مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان ایران و اروپا به زودی این شهر را ترک می‌کنند؛ در حالی که منابع اتحادیه اروپا می‌گویند متن پیش‌نویس توافق، نهایی شده و حالا ایران باید تصمیم بگیرد.
به دنبال دو انفجار در پایگاهی متعلق به شبه‌نظامیان حوثی در یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، منابع آگاه اعلام کردند در این انفجارها شش کارشناس ایرانی و لبنانی و همچنین ده‌ها شبه‌نظامی حوثی کشته شدند.
توافق آتش‌بس جهاد اسلامی فلسطین و اسرائیل که با میانجی‌گری مصر به دست آمد از شامگاه یکشنبه به اجرا گذاشته شد تا به منازعه‌ای که شدیدترین درگیری در غزه از جنگ ۱۱ روزه سال گذشته بوده است، پایان داده شود.
همچنانکه درگیری‌های کنونی اسرائیل و غزه در حالی رخ می‌دهد که اسرائیل در یک بحران سیاسی طولانی گرفتار شده است و رای‌دهندگان در پاییز پیش رو برای پنجمین بار پای صندوق‌های رای می روند؛ حماس باید هم‌زمان هم آتش جهاد اسلامی را مهار کند و هم مراقب باشد تا با سرکوب جهاد اسلامی فلسطینی‌ها را خشمگین نکند.
برخی گزارش های رسانه های خارجی مدعی شدند در پی برگزاری دور پایانی مذاکرات برجامی آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان اطلاعات بیشتری از مراکز هسته‌ای اعلام نشده ایران است؛ در حالی که ایران اصرار دارد این تحقیقات باید خاتمه یابد و موضوع را به گفت‌‌وگوهای کنونی احیای برجام در وین کشانده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید