صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۴
کد خبر: 11357
گزارشگر: 213
۵۲۱
۰
۰
۲
تجمع میلیونی بغداد در جهت تغییر ساختار سیاسی ادامه دارد

انقلاب در عراق

انقلاب در عراق
دور جدید اعتراضات مقتدی صدر و حامیانش که شکل انقلاب و حرکت به سوی ایجاد جامعه مدنی به خود گرفته است، از زمانی آغاز شد که احتمال نخست ‌وزیری محمد شیاع السودانی(متمایل به جمهوری اسلامی) به گوش رسید.

به گزارش آسیانیوز، هزاران تن از حامیان مقتدی صدر، روحانی شیعه، روز جمعه،‌ ۲۱ مردادماه، در پی فراخوان او در نزدیکی مجلس در داخل «منطقه سبز» بغداد گرد هم آمدند و نماز جمعه را بر پا کردند.

گرو‌های رقیب او ساعات عصر جمعه را برای تظاهرات در جاده منتهی به ساختمان مجلس در بغداد انتخاب کرده‌اند.

مقتدی صدر روز ۱۹ مرداد هواداران خود را به یک قدرت‌‌نمایی دیگر در جریان نماز جمعه فراخواند تا قوه قضاییه وادار شود که با انحلال دوره کنونی مجلس و تعیین موعد جدید انتخابات در عراق موافقت کند.

با این حال، او تاکید کرده که خواهان اقداماتی مسالمت‌جویانه «برای کمک به اصلاحات» در کشور است و همگان باید منافع عراق را در اولویت قرار دهند. گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد حاکی است که هزاران تن از حامیان او روز جمعه گرد آمدند و خواسته این روحانی شیعی را به‌حق دانستند.

طرفداران آقای صدر از دو هفته پیش پیاپی تظاهرات کرده و از جمله با حضور در مجلس، آن را همزمان با ایام محرم، به «حسینیه» مبدل کردند.

دور جدید اعتراضات مقتدی صدر و حامیانش از زمانی آغاز شد که احتمال نخست ‌وزیری محمد شیاع السودانی تحت حمایت ایران به گوش رسید. نام السودانی ده ماه پس از آخرین انتخابات در این کشور به عنوان نامزد احتمالی مقام نخست ‌وزیری مطرح شد.

گروه‌هایی که با اقدامات مقتدی صدر و جریان موسوم به صدری مخالف هستند، معتقدند که وضعیت ایجاد شده «آشوب» است و باید پایان یابد.

این گروه‌ها با عنوان ائتلاف «هماهنگی شیعیان عراق»، خود را مدافع ثبات و مخالف آشوب، توصیف می‌کنند.

در همین حال جناح رقیبان  صدر نیز در چارچوب کمیته‌ای زیر عنوان «سازماندهی تظاهرات برای حمایت از مشروعیت و حفاظت از سازمان‌های دولتی»، حامیان را به تظاهرات عصر جمعه در کنار «منطقه سبز» فرا خوانده‌اند.

اما هواداران آقای صدر غیر از بغداد، برگزاری تظاهرات در روز جمعه در چند شهر دیگر را نیز تدارک دیدند. نظر به حرمت محرم و نزدیک شدن اربعین، شهر مذهبی نجف که مقتدی صدر خود در آن زندگی می‌کند، از این اقدامات در امان است.

به دلیل نبود دولتی باثبات در عراق، تعیین تکلیف پست ریاست جمهوری نیز که از سوی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود، لنگ مانده است.

مقتدی صدر، روحانی ۴۸ ساله، فرزند آیت‌الله‌العظمی سید محمد صدر بود. پدر و شماری از روحانیون ارشد دیگر خاندان بانفوذ صدر به دستور صدام حسین در دهه ۹۰ میلادی ترور شدند. اکثر خاندان صدر از دست صدام به ایران گریخته و دهه‌ها در ایران زندگی کردند.

مقتدی صدر، که در حوزه علمیه قم درس خوانده است آخرین بار در زمان حیات قاسم سلیمانی به ایران رفت و در مراسم عاشورای اقامتگاه رهبری ایران شرکت کرد. اما او بعدا از جمهوری اسلامی ایران برید و به عربستان نزدیک شد.

مسئولان ایران در دوره اخیر تاکید کرده‌اند که دلایل صدر در اقدامات اخیر او، هنوز برای تهران روشن نیست.

همچنین صدر در پیام خود خواست تا «دخالت بیگانگان» در امور حشد الشعبی متوقف و صفوف این نیروها، از «افراد نالایق» پاک و دوباره ساماندهی شود.

این روحانی پرنفوذ شیعه همچنین از حشد الشعبی که نیروی شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، خواست تا از مناطق سنی‌نشین، عقب‌نشینی کند. او از فشار گروه‌های شبه‌نظامی بر ارتش و نیروهای پلیس انتقاد کرد و خواستار توقف اعمال چنین فشارهایی شد.

پیش از قرائت پیام مقتدی صدر به وسیله الجیاشی، نمازگزاران شهرک صدر در شعارهایشان اعلام کردند که «گوش به فرمان» صدر هستند نه کسانی که «از تهران هدایت می‌شوند». به درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، امروز صدها هزار تن از سراسر عراق برای پیوستن به نماز اتحاد، وارد شهرک صدر بغداد شده بودند./

https://www.asianews.ir/u/7ss
اخبار مرتبط
براساس گزارش های متعدد، هواداران مقتدی صدر و معترضان به نخست وزیری تخت حمایت ایران، پس از ورود به داخل پارلمان، بر تداوم تحصن تاکید کردند و گفتند تا زمانی که به خواسته‌هایشان پاسخ داده نشود، متفرق نخواهند شد.
صدها معترض عراقی در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیری توسط احزاب مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به پارلمان بغداد هجوم بردند؛ این در حالی است که به گفته برخی تحلیلگران مقتدی صدر، روحانی عراقی و رهبر جریان صدر، احتمالا جلو نخست‌وزیر شدن محمد السودانی را خواهد گرفت.
در حالی جمعیت کفن پوش یک میلیون نفری مقتدی صدر در عراق به خیایان های بغداد آمدند که پیش از قرائت پیام مقتدی صدر نمازگزاران شهرک صدر در شعارهایشان اعلام کردند که گوش به فرمان صدر هستند نه کسانی که از تهران هدایت می‌شوند!
مقامات عالی دولت عراق و مقتدی صدر از حمله به اربیل عراق شدیدا انتقاد کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید