صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۲۳:۰۸
کد خبر: 11365
گزارشگر: 213
۶۶۸
۰
۰
۳
سوءقصد در نیویورک رخ داد

حمله با چاقو به نویسنده «آیات شیطانی»/وضعیت سلامتی سلمان رشدی مشخص نیست+«ویدیوهای» لحظه حمله و انتقال به بیمارستان

حمله با چاقو به نویسنده «آیات شیطانی»/وضعیت سلامتی سلمان رشدی مشخص نیست+«ویدیوهای» لحظه حمله و انتقال به بیمارستان
سلمان رشدی قبل از شروع سخنرانی در موسسه شاتاکوا در غرب ایالت نیویورک، هدف حمله مهاجم مسلح به چاقو قرار گرفت؛ براساس گزارش آسوشیتدپرس وی در نشست ادبی وزمانی که مدیر برنامه در حال معرفی رشدی بود، مرد مهاجم در مقابل چشم شرکت‌کنندگان به جایگاه سخنرانان حمله کرد.

به گزارش آسیانیوز، سلمان رشدی قبل از شروع سخنرانی در موسسه شاتاکوا در غرب ایالت نیویورک، هدف حمله مهاجم مسلح به چاقو قرار گرفت.

خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس که در محل سخنرانی در این نشست ادبی، حاضر بود گفت که درست زمانی که مدیر برنامه در حال معرفی رشدی بود، مرد مهاجم در مقابل چشم صدها شرکت‌کننده در نشست، به جایگاه سخنرانان حمله کرد.شاهدان عینی گفتند که ضارب به آسانی به رشدی نزدیک شد و از پشت به او حمله کرد.

 


رشدی پس از آن بر زمین افتاد و گروه کوچکی از حاضران کنار بدن خونین او حاضر شدند و احتمالا برای هدایت خون بیشتر به سمت قلب، پاهایش را بالا گرفتند.

خبرگزاری فرانسه گفت که او در ناحیه گردن مورد اصابت چاقو قرار گرفته است. نیویورک‌تایمز به نقل از یک پزشک حاضر در میان مخاطبان جلسه نوشت که او هدف ضربات متعدد چاقو، از جمله در سمت راست گردن، قرار گرفته است. جزئیات بیشتری درباره وضعیت این نویسنده سرشناس اعلام نشده و انگیزه مهاجم نیز فعلا نامعلوم است.

موسسه شاتاکوا در یک محوطه محصور قرار گرفته و هر تابستان میزبان برنامه‌های فرهنگی و هنری است و در این دوره ۹ هفته‌ای، هر روز یک سخنرانی با حضور صدها شرکت‌کننده برگزار می‌کند.

 


سوزان ناسل، مدیر موسسه قلم آمریکا که یک سازمان مدافع آزادی بیان است، مدعی شد که حمله به سلمان رشدی «با هیچ حمله دیگری علیه یک نویسنده ادبی در خاک آمریکا، قابل مقایسه نیست.»
در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی و خبری منتشر شده، دیده می‌شود که ماموران امنیتی مرد مهاجم را بازداشت کرده‌اند.

کتی هوکل، فرماندار نیویورک گفت که دستور تحقیقات بیشتر درباره حمله را صادر کرده است. او گفت که نشست‌های موسسه شاتاکوا محلی برای گردهمایی نویسندگان، سیاستمداران و اندیشمندان بین‌المللی به منظور تبادل آزادنه افکاراست.

کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی، از سال ۱۳۶۶ در ایران ممنوع اعلام شد و برخی از مسلمانان آن را توهین به مقدسات خود تعبیر کردند.

یک سال بعد، در سال ۱۳۶۷ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، رشدی را به دلیل اهانت به قرآن و پیامبر اسلام مرتد اعلام و فتوای قتل او را صادر کرد.

همچنین گفته شده پیشتر بنیاد ۱۵ خرداد در ایران حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برای اجرای حکم اعدام رشدی پاداش تعیین کرده بود. مبلغ پاداش سپس به بیش از سه میلیون دلار افزایش یافت.

رشدی گفته بود که مدرکی که نشان دهد افراد به این جایزه علاقه‌ دارند، در دست نیست. او پس از این فتوا حدود ده سال تحت نظارت و حفاظت پلیس و در خفا زندگی می‌کرد./

https://www.asianews.ir/u/7t1
اخبار مرتبط
احمد گلشیری، مترجم آثار ادبی، پس از یک دوره بیماری شامگاه دوشنبه، ۱۰ مرداد، در ۷۶ سالگی درگذشت که سیامک گلشیری فرزند وی این خبر را تایید کرد.
احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و محقق پیشکسوت، در ۹۵ سالگی درگذشت.
پرویز قاضی سعید از نویسندگان عامه‌پسند ایران در سن خوزه ایالت کالیفرنیا رخ درگذشت؛ حدود ۵۰ عنوان کتاب او بارها تجدید چاپ شدند.
یاسین قاسمی بجد، نویسنده جوان با انتقاد شدید از وضعیت ممیزی و رد مجوز سه کتابش در دولت جدید به آسیانیوز گفت: هر بار کتاب هایم را برای اخذ مجوز به وزارتخانه می فرستم با انبوهی از اصلاحات و حذفیات مواجه می شوم، حتی برای کتابی گفتند یک فصل کاملش باید حذف شود.
یک جامعه زمانی هنر و علوم انسانی را مورد توجه قرار می دهد که از مسائل و نیازهای اولیه و روزمره خود فارغ شده باشد و بتواند به تعالی بعد غیر مادی خود بپردازد.
رضا براهنی شاعر و نویسنده صاحبنام ایرانی و از اعضای هیات موسس کانون نویسندگان ایران که در تورنتوی کانادا به‌ سر می‌برد، بامداد امروز درگذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید