صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۲۲:۲۴
کد خبر: 11382
گزارشگر: 213
۶۳۰
۰
۰
۳
حاشیه های حمله به نویسنده «آیات شیطانی» در آمریکا

آخرین وضعیت سلمان رشدی در بیمارستان/افشای هویت اصلی ضارب

آخرین وضعیت سلمان رشدی در بیمارستان/افشای هویت اصلی ضارب
براساس گزارش های خبری رویترز، در خصوص آخرین وضعیت سلمان رشدی در بیمارستان؛ دادستان‌ها روز شنبه ۲۲ مرداد مدعی شدند که عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیات شیطانی»، به‌طور رسمی به تعرض و اقدام به قتل متهم شده است.

به گزارش آسیانیوز، دادستان‌ها روز شنبه ۲۲ مرداد مدعی شدند که عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی، نویسنده رمان جنجالی «آیات شیطانی»، به‌طور رسمی به «تعرض» و «اقدام به قتل» متهم شده است.

جیسن اشمیت، بازپرس قضایی ناحیه شتوکوآ، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هادی مطر، ضارب ۲۴ ساله سلمان رشدی، به‌طور رسمی به «قتل درجه دوم» و نیز «تعرض از نوع درجه دوم» متهم شده است.

بر اساس این بیانیه، ضارب همان شب گذشته تفهیم اتهام و سپس بدون صدور «قرار وثیقه» بازداشت شد.

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار، اندکی قبل از ساعت ۱۱ بامداد روز جمعه ۲۱ مرداد پیش از آغاز سخنرانی خود در شهری در غرب ایالت نیویورک با «ضربات متعدد» چاقو از ناحیه شکم و گردن مورد حمله قرار گرفت.

پلیس ایالت نیویورک عامل حمله به سلمان رشدی را فردی به نام هادی مطر، ۲۴ ساله، اهل فیرویو در ایالت نیوجرزی، اعلام کرده است.

در همین حال، علی تحفه، از مقام‌های محلی روستای «یارون» در جنوب لبنان، روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته است که هادی مطر «اصالتا اهل لبنان است و خانواده او به یارون تعلق دارند».

به گفته این مقام محلی، والدین مطر پیش از تولد فرزند خود به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند و او متولد و بزرگ‌شده آمریکا است.

به نوشته رویترز، علی تحفه در پاسخ به این پرسش که آیا مطر یا والدین او به حزب‌الله وابسته یا حامی آن‌ها هستند، گفته که او «به‌هیچ‌وجه هیچ‌گونه اطلاعاتی» در مورد دیدگاه‌های سیاسی والدین یا خود مطر در خارج از کشور ندارد.

 برخی رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام پلیس گفته‌اند که بررسی فعالیت‌های هادی مطر در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او از حامیان گروه‌های شیعه و جمهوری اسلامی است.

همزمان با افشای «تبار لبنانی» و گرایش‌های سیاسی متهم، در شرایطی‌که سوءقصد به جان سلمان رشدی واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی به دنبال داشته است، حزب‌الله لبنان، گروه شیعی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه اعلام کرد که این گروه «مطلقا از موضوع بی‌خبر است».

یک مقام حزب‌الله لبنان که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که «ما درباره این موضوع چیزی نمی‌دانیم و بنابراین اظهار نظر نخواهیم کرد».

گزارش‌ها حاکی است که سلمان رشدی پس از جراحی هنوز «قادر به تکلم نیست» و «از طریق دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشد».

اندور وایلی، سخنگوی سلمان رشدی، عصر جمعه و پس از جراحی این نویسنده گفت که خبرها «خوب نیست». او افزود که «سلمان احتمالاً یک چشم خود را از دست خواهد داد. عصب بازویش قطع شده و کبدش آسیب دیده است».

این نویسنده در سال ۱۹۸۸ رمان «آیات شیطانی» را منتشر کرد که خشم مسلمانان را در پی داشت. به دنبال این اعتراضات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، نیز در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوریه ۱۹۸۹) طی فتوایی حکم ارتداد و قتل سلمان رشدی را صادر کرد./

https://www.asianews.ir/u/7ti
اخبار مرتبط
شبکه آمریکایی ان.بی‌.سی‌نیوز به نقل از یک مقام پلیس مدعی شد که ضارب سلمان رشدی در رسانه‌های اجتماعی حامی سپاه پاسداران بوده است!
سلمان رشدی قبل از شروع سخنرانی در موسسه شاتاکوا در غرب ایالت نیویورک، هدف حمله مهاجم مسلح به چاقو قرار گرفت؛ براساس گزارش آسوشیتدپرس وی در نشست ادبی وزمانی که مدیر برنامه در حال معرفی رشدی بود، مرد مهاجم در مقابل چشم شرکت‌کنندگان به جایگاه سخنرانان حمله کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید