صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۲
کد خبر: 11393
گزارشگر: 213
۸۰۸
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

با ایران در «کمربند خشکسالی»؛ چه بکنیم؟

با ایران در «کمربند خشکسالی»؛ چه بکنیم؟
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع نیاز دارد.

به گزارش آسیانیوز، مسئله کم آبی و خشکسالی چند سالی است که گریبان استان های مختلف کشور را گرفته و حوزه تولیدات کشاورزی را با چالش روبرو کرده است.

ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع  نیاز دارد.

-----------------------

بیشتر بخوانید

دلایل رخ دادن شکاف تورمی در ایران

--------------------------------------------------

از طرفی بحث امنیت غذایی و دسترسی کافی همه افراد جامعه به غذای سالم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این میان کشت فراسرزمینی می‌تواند راهکاری برای تأمین محصولات کشاورزی و مواد غذایی کشور در شرایط بحرانی باشد.

به ویژه سیاست های اقتصاد مقاومتی حکم می کند که ما توان تولید محصولات کشاورزی موردنیاز کشور را داشته باشیم و بر تولیدات داخلی متمرکز شویم و تا حد امکان از خروج ارز از کشور توسط واردات بی رویه جلوگیری کنیم. واردات بی‌رویه انواع غلات و دانه‌های روغنی سالیانه حداقل بالغ‌بر شش میلیارد دلار است که این موضوع وابستگی کشور را نشان می دهد.

بر این اساس بحث کشت فراسرزمینی طرحی است که در سال های اخیر مطرح شده و در دست بررسی است. اما انتخاب کشورهای مناسب برای اجرای این طرح موضوعی است که دقت لازم را می طلبد و بحث برانگیز شده است.

دیدگاه فعالان و کارشناسان این حوزه آن است که برخی از کشورها همچون عراق، افغانستان و پاکستان به سبب مشکلات امنیتی به راحتی کنار گذاشته می‌شوند. در اوکراین، گرجستان و ازبکستان نیز به سبب مشکلات داخلی به آسانی نمی‌توان وارد شد.

روسیه نیز به سبب وسعت بسیار زیاد و مشکلات حمل‌ونقل گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد، چراکه هزینه جابه‌جایی در کشت فراسرزمینی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. در میان کشورهای آسیایی چین، قزاقستان، هند و مالزی در صدر کشورهای فعال در زمینه کشت فرا سرزمینی قرار دارند.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اروپا نیز از سوی بخش دولتی مطرح شده ولی هزینه آن بالاست و بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری نیست. این چالش ها و بحث ها باعث شده تا مشکلاتی پیش روی فعالان اقتصادی برای فعالیت در این حوزه ایجاد شود که ایجاد مانع کرده و باعث شده از رقبا در این حوزه عقب بمانیم و فرصت ها را از دست بدهیم./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/7tq
اخبار مرتبط
یک متخصص منابع آب و خاک از سانسور آمار سدها پس از سیل سال ۱۳۹۸ خبر داد و نوشت که سدهای ایران به دلیل لایروبی نشدن پایین دست و مدیریت نامناسب رهاسازی آب، نمی توانند سیل را مهار کنند!
در حالی که در دهه های اخیر بحران مدیریت آب و مشکلات محیط زیست، به اساسی ترین دغدغه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کشورمان بدل گشته، قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» با رای ممتنع ایران مواجه شده است!
این روزها با توجه به گزارش ها و ویدیوهای وایرال شده درباره آسیب رساندن افراد به محیط زیست و کشتار حیوانات و با اشاره به کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ و جایگزین کردن مجازات های دیگر در این باب، این ایده که فرد آسیب زننده به حیوان(مانند افرادی که سگ ها را شکنجه می کنند یا می کشند) در مراکز نگهداری حیوانات به صورت رایگان به صورت دو یا یک سال کار کند، اتفاق جالبی است.
هلال احمر تهران همزمان با پیدا شدن جسد هفتمین قربانی سیل کَن در تهران که بامداد روز پنج‌شنبه، ششم مردادماه، رخ داد از احتمال افزایش شمار قربانیان و مفقودین خبر داد.
کامبیز مهدیزاده، کارشناس محیط زیست گفت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود تا زنجان باید تخلیه شود.
طبق تعریف کمیته امنیت غذایی جهانی سازمان ملل، امنیت غذایی به این معنا تعریف می‌شود که همه مردم در همه زمان‌ها دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی به غذای کافی، ایمن و مغذی داشته باشند که ترجیحات غذایی و نیازهای غذایی آن­ها را برای یک زندگی فعال و سالم برآورده کند.
هر چند که آب در هاون کوبیدن است، ولی باید بگوییم که این روزها شوربختانه خبرها نشان از ویرانی تکه‌ای دیگر از پیکرِ این کهن‌بوم دارد؛ مثلا باید بگوییم که به داد اصفهان برسید؛ فرونشست تاریخِ اصفهان را می‌بلعد؛ کاش به داد برسید، به داد وطن، به داد مردمی که نان ندارند و میراثی که جان ندارد!
گرد و غبار و ریزگردها که در هفته‌های اخیر از غرب وارد کشور شده شماری از مردم را راهی بیمارستان‌ها کرد؛ این در حالی است که طوفان‌های شن و گرد و غبار نه تنها تأثیری مخرب بر سلامتی انسان دارند که محیط زیست، بخش کشاورزی و به طور کلی زیرساخت‌ها را با مشکلی شدید مواجه می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید