صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۹
کد خبر: 11433
گزارشگر: 213
۶۱۷
۰
۰
۳
بی نتیجه ماندن مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی و ایالات متحده

گرفتاری برجام در دور پایانی/آمریکا گفت در خواست های ایران نامربوط هستند!

گرفتاری برجام در دور پایانی/آمریکا گفت در خواست های ایران نامربوط هستند!
براساس گزارش ها مبنی بر اینکه متن نهایی برجام به دست طرف آمریکایی رسیده است، ایالات متحده اعلام کرد که برای رسیدن به توافق دو جانبه ایران باید از خواسته‌های غیرقابل پذیرش و فرابرجامی خود دست بردارد؛ ما از مدت‌ها قبل گفته‌ایم که این درخواست‌ها نامربوط هستند!

به گزارش آسیانیوز،  ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که پاسخ خود به «متن نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را به طور غیرعلنی به این اتحادیه خواهد داد، و تنها راه این است که ایران از درخواست‌های «نامربوط» خود دست بردارد.

براساس گزارش هایی از رویترز، ساعاتی پس از نشست خبری حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، پاسخ تهران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا نیز تسلیم این اتحادیه شده است.

لورا روزن، خبرنگار حوزه سیاست خارجی در واشینگتن، به نقل از مقامات اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که آنها پاسخ ایران را دریافت کرده‌اند.

 خبرنگار سیاست خارجی در روزنامه اعتماد، نیز بر اساس شنیده‌هایش در توییتر نوشت که «پس از جلسه عصر شورای عالی امنیت ملی به ریاست ابراهیم رئیسی و جمع‌بندی نهایی در تهران، ایران نظر خود نسبت به "متن نهایی" اتحادیه اروپا را به صورت مکتوب ارسال کرده‌است.»

همچنین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود وعده داده بود که ایران تا شامگاه دوشنبه پاسخ مکتوب خود را به اتحادیه اروپا خواهد داد.

 وی همچنین از موافقت «شفاهی و نسبی» آمریکا با دو درخواست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای برجام خبر داده و گفته بود که دولت ایالات متحده «در مورد یک موضوع هم باید انعطاف نشان دهد».

وزیر خارجه ایران اما مشخص نکرد که واشینگتن کدام درخواست‌های تهران را پذیرفته و درباره چه موضوعی نیز همچنان اختلافات باقی مانده است. امیرعبداللهیان اضافه کرده بود: «اگر نظرات ما پذیرفته شود آمادگی داریم که در نشست وزرای خارجه جمع‌بندی کرده و توافق را اعلام کنیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی نقش هماهنگ‌کننده را ایفا کرده است. اما فراتر از این نقش، متن پیشنهادی او جان دوباره‌ای به مذاکرات احیای برجام در زمانی بخشید که به نظر می‌رسید مذاکرات با بن‌بست مواجه شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که واشینگتن پاسخ خود را به صورت علنی اعلام نمی‌کند، بلکه آن را به‌طور مستقیم در اختیار آقای بورل خواهد گذاشت.

وی همچنین گفت: «تنها راه دستیابی به توافق برای بازگشت دوجانبه به برجام این است که ایران از خواسته‌های غیرقابل پذیرش و فرابرجامی خود دست بردارد. ما از مدت‌ها قبل گفته‌ایم که این درخواست‌ها نامربوط هستند.»

 روز یکشنبه نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده بود که آمریکا ظاهرا با متن پیشنهادی توافق موافقت کرده است.

میخائیل اولیانوف همچنین پیش‌بینی کرد اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، توافق نهایی بر سر احیای برجام و برنامه هسته‌ای ایران طی چند روز آینده به دست خواهد آمد./

https://www.asianews.ir/u/7uu
اخبار مرتبط
حسین امیرعبداللهیان گفت: تا ساعت ۱۲ امشب پیشنهادهای نهایی‌مان را در متن برجام را به‌صورت مکتوب می‌فرستیم.
هند بدون آنکه به تعهدات خود در بندر چابهار عمل کند، ۹۹ درصد از درآمد تخلیه و بارگیری کالا و کانتینرهای این بندر را صاحب شده؛ بندری که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، دولت آن را به حال خود رها کرده است.
دلار توافقی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد اما روند آن در مقایسه با روز گذشته افزایشی است؛ در حالی که دلار هرات هم در کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان دارد.
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع نیاز دارد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برخی گزارشات مبنی بر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد و تاکید کرد که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید