صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۱
کد خبر: 11436
گزارشگر: 2
۴۵۳
۰
۰
۲
احداث سازه موقت داربست

راهنمای خرید لوله داربستی

راهنمای خرید لوله داربستی
در این مطلب ما تمام نکات کارشناسان صنعت را جمع آوری کرده‌ایم تا برای خرید داربست اطلاعات کافی را در اختیارتان بگذازیم تجهیزات مناسب داربست از جمله لوله داربستی برای کار نیاز به رعایت نکاتی دارند که همگی آن‌ها در این مطلب مرور می‌شوند؛ پس تمام نکات ایمنی را پا به پای ما علامت بزنید تا هیچ غافلگیری ناخوشایندی در کارگاهتان رخ ندهد.

لوله داربست یک نوع از لوله درز مستقیم است که بیشترین کاربرد را در احداث سازه موقت داربست، برای انجام عملیات‌های ساختمانی گوناگون دارد. لوله‌های داربست دارای طول‌های مختلفی هستند، بنابراین ساختار داربست می‌تواند متناسب با یک کار خاص سفارشی شود. آنها با استفاده از کوپلرها در کنار هم قرار می‌گیرند، که بسته به کاربرد مورد نظر می‌توانند از نظر اندازه و عملکرد نیز متفاوت باشند. لوله داربستی بسته به ضخامت به سه نوع زیر دسته‌بندی می‌شود:

. لوله سبک ۲ میلی‌متری
لوله متوسط ۲/۵ میلی‌متری
لوله سنگین ۳ میلی‌متری

قیمت لوله ‌داربست با توجه به این ضخامت‌ها و استاندارد‌های ورق سیاه به کار رفته در تولید آن تعیین می‌شود. طبیعتا وزن لوله‌ داربست هم با توجه به این ضخامت‌ها متفاوت‌ خواهد بود.
در این مطلب ما تمام نکات کارشناسان صنعت را جمع آوری کرده‌ایم تا برای خرید داربست اطلاعات کافی را در اختیارتان بگذازیم تجهیزات مناسب داربست از جمله لوله داربستی برای کار نیاز به رعایت نکاتی دارند که همگی آن‌ها در این مطلب مرور می‌شوند؛ پس تمام نکات ایمنی را پا به پای ما علامت بزنید تا هیچ غافلگیری ناخوشایندی در کارگاهتان رخ ندهد.

 

راهکارهایی برای احداث ایمن داربست

 

لوله‌های داربستی یکی از آشناترین مصالح ساختمانی در همه‌ شهرها هستند؛ آشناترین تصویری که از یک زمین در حال توسعه داریم، منظره‌ی کارگرانی است که بر بالای لوله‌های داربستی مشغول کارند. پس بدیهی است که امنیت، مهم‌ترین فاکتور در انتخاب و خرید لوله‌داربستی است چون با جان افراد و کارکنان سر و کار دارد.

 

به استانداردها پایبند باشید

 

قانون شماره یک این است که بدانید از چه استاندارد ملی در داربست در ایران استفاده می‌شود و بعد آن را خریداری کنید. در ایران لوله داربستی در استاندارد‌های EN10219، EN39، BS1387-1985، BS1139 و JIS G 3444 تولید می‌شود. در خرید آهن از نوع لوله داربستی باید تمام دقت به خرج داده شود که استاندارد مورد نظر روی محصول یا پلاک شناسنامه‌ای آن درج شده باشد.

 

به دنبال نمونه‌های تقلبی به خاطر قیمت پایینشان نروید

 

قیمت لوله نباید ما را وسوسه کند. نمونه‌های مشابه لوله‌های داربستی استاندارد در بازار وجود دارد که قیمت پایینی دارند اما استاندارد نیستند. در حقیقت قیمت لوله داربست دست دوم می‌تواند مقدمه یک حادثه در کارگاه شما باشد. همه چیز باید با کیفیت باشد. برای مثال خود لوله، اتصالات و پایه‌ها باید از مقاومت کافی برخوردار باشند. استفاده از بهترین داربست ممکن است ایده‌ی ساده‌ای به نظر برسد، اما بهره‌ای که به کل سیستم ساخت و ساز می‌رسانند اغلب مزایای پنهانی دارد که واقعا الزامی و حیاتی هستند.

 

شیوه دسترسی را ارزیابی کنید

 

یکی از جنبه هایی که هنگام خرید داربست نادیده گرفته می‌شود، الزامات دسترسی عمودی است. امروزه دیگر واضح است که نردبان‌ها خطرناک ترین قطعه تجهیزات در هر سایتی هستند، اما هنوز هم معمولاً در راه اندازی داربست استفاده می‌شوند. بهترین نوع داربست یک نردبان آلومینیومی سبک دارد که خارج از سازه موقت داربست قرار می‌گیرد تا همه چیز واضح باشد.

 

همه چیز باید شناسنامه داشته باشد

 

در صورت بروز مشکل در یک قطعه داربست، باید قابلیت ردیابی و پیگیری مشکل را داشته باشید. به این ترتیب، هر آیتم باید دارای علامت‌هایی باشد که زمان و مکان تولید آن را نشان دهد. برای مثال اگر یک قطعه لوله با عمر پنج سال ترک برداشته باید تمامی قطعات با عمر پنج سال از نمونه‌ی مشابه جمع‌آوری و جایگزین شوند.

 

سراغ پیمانکار خوش‌نام بروید

 

به تعداد بسیار زیادی پیمانکار داربست در وجود دارد و در ظاهر به نظر می‌رسد که همه آن‌ها خدمات مشابهی ارائه می‌دهند و قیمت اجاره داربست پایینی هم دارند. اما مشاهدات و تجربیات می‌گوید انجام کمی تحقیق در مورد دانش و تجربه‌شان قبل از این که کار را به آن‌ها محول کنید بسیار مفید فایده است.

 

از فروشنده یا تولید کننده گواهی مستقل آزمایش محصولش را بخواهید

 

هر تامین‌کننده خوب باید قبلاً گواهی‌های آزمایشی مستقل را همراه با محصولات خود ارائه کند. اگر نداشتند حتما شک کنید. لوله‌های داربستی معمولا تحت تست فشار قرار می‌گیرند.

 

هر روز بازرسی چشمی داشته باشید

 

با فرض اینکه تمام موارد بالا را هم در نظر گرفته باشید باید نظارت هر روزه را پیش از شروع کار در دستور کار قرار دهید.

لوله داربستی آیرومارت

انواع لوله داربستی پیشرفته در دنیا و ایران

 

امروزه در دنیا انواع مختلفی از لوله داربستی وجود دارد که مهم‌ترینشان در زیر فهرست شده‌اند:

داربست مستقل
داربست تک
داربست دوتایی
داربست اسکافولد با بست‌های مثلثی
داربست چکشی ستاره‌ای
داربست سوزنی

شیوه‌های دیگری نیز در دسته بندی لوله داربست وجود دارد؛ ماده اولیه در تولید آن، یکی از این‌هاست که در ادامه به آن پرداخته شده.

 

فلزات پرکاربرد در تولید لوله داربست

 

معمولاً برای ساخت لوله داربست از فولاد و آلومینیوم استفاده می‌شود. لوله‌های فولادی معمولاً سنگین‌تر هستند، اما از استحکام بالاتری برخوردارند. لوله‌های آلومینیومی بسیار سبک ترند، اما نمی‌توانند به اندازه لوله‌های فولادی وزن را تحمل کنند. از طرف دیگر، فولاد در هنگام ضربه خوردن تمایل به خم شدن دارد، اما به راحتی نمی‌توان آن را خم کرد.
گاهی اوقات از لوله‌های کامپوزیتی هم استفاده می‌شود، اگرچه این لوله ها نسبتاً گران هستند و تقریباً به اندازه لوله‌های فولادی استفاده نمی‌شوند.
لوله های داربست را می‌توان به راحتی برش داد اما معمولاً در طول خاصی فروخته می‌شود؛ اغلب شش متری‌اند و سپس بر اساس نیاز برش داده می‌شوند. عرض لوله معمولاً یک اندازه استاندارد است و ضخامت دیواره‌هایش می‌تواند تعیین کند که سازه تمام شده چقدر وزن را تحمل می‌کند.

 

فرآیند تولید لوله داربست

 

برای تولید لوله های داربستی باید ورق سیاه مراحلی را پشت سر بگذارد که خیلی خلاصه عبارتند از:

باز کردن رول
آماده‌سازی
شکل دهی
جوشکاری
کنترل کیفیت جوش
برشکاری
خنک‌کردن

نکته اینکه در مرحله جوشکاری حتما باید از ماشین‌های صنعتی جوش ورق استفاده شود وگرنه محصول غیرقابل اعتماد خواهد بود.

قیمت لوله

قیمت لوله‌ی داربستی چطور تعیین می‌شود

 

قیمت لوله داربست به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر لیست شده‌اند:

جنس لوله
قیمت ورق فولادی در بازار
برند تولیدکننده
سایز و ابعاد لوله داربست
میزان عرضه و تقاضا در بازار

اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات اضافی داشتید می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا هر روز تحلیل‌های جدید کارشناسان آیرومارت را از نظر بگذرانید. همچنین در وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com تحلیل‌های هفتگی بازار آهن و فولاد در تمامی مقاطع فولادی و استیل و پیش‌بینی قیمت‌ها قرار می‌گیرد که با کمک آن‌ها می‌توانید بهترین زمان و محصول را برای خریدتان انتخاب کنید.

 

کلام آخر

 

اگر به دنبال خرید لوله داربست در هر تناژی هستید، می‌توانید به آیرومارت اعتماد کنید. در مجموعه‌ی آیرومارت یکی از بهترین و کامل‌ترین سبد محصولات فولادی، استیل، گالوانیزه و ... ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید از خدمات انبارداری آیرومارت هم استفاده کنید که در کنار طرح‌های فروش اعتباری این مجموعه، یکی از بهترین تجربیات خرید شما را رقم خواهد زد.

https://www.asianews.ir/u/7ux
اخبار مرتبط
شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد: در برخی از واحدها امکان جایگزینی سوخت دیگری با گاز وجود ندارد، در اینصورت این واحدها ناچارا رو به تعطیلی می‌روند اما در برخی از واحدها مثل واحد ساخت گندله می‌توان با جایگزینی سوخت به فعالیت خود بپردازند. او با ابراز نگرانی درمورد قطعی گاز در واحد‌های فولادساز اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها سبب بازماندن از اهداف سالانه می‌شود، با کاهش تولید ۲.۵ میلیون‌تنی، در بهترین حالت حدود ۲۶ میلیون تن تولید خواهیم داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید