صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۴۶
کد خبر: 11449
گزارشگر: 2
۱۲۶۰
۰
۰
۱
بخش جدیدی از سفر

بوم گردی یعنی چه؟ مقصد اصلی بومگردهای حرفه‌ای در کدام شهرهای ایران است؟

بوم گردی یعنی چه؟ مقصد اصلی بومگردهای حرفه‌ای در کدام شهرهای ایران است؟
این مطلب را با نقل قولی از یکی از بوم گردهای حرفه‌ای ایران شروع می‌کنیم: «اگر تا حالا در سفرهاتون اقامتگاه بومگردی رو تجربه نکردین باید بگم که هنوز مزه واقعی سفر و ماجراجویی رو نچشیدین». خیلی از مردم که اهل سفر هستند، به جای ویلا و خانه‌های مجلل ترجیح می‌ٔهند به جای ویلا و خانه‌های مجلل به سراغ خانه‌های ساده‌تر می‌روند.

بوم گردی چه‌طور به بخش جدیدی از سفر تبدیل می‌شود؟

 

بوم گردی در چند سال اخیر وارد فرهنگ فارسی شده. دلیل این موضوع هم بیشتر از هرچیزی به شکل‌گیری شکل جدیدی از سفر مربوط می‌شود. بومگردی یا اکوتوریسم، به معنای سفر به منطقه‌های روستایی و بعضا کمتر شناخته شده است.
یکی از ویژگی‌های مهم اقامتگاه‌های بومگردی این است که بر پایه سنت و معماری منطقه ساخته شده است.
از ویژگی‌های مهم اقامتگاه‌های بوم گردی ساخته شدن بر پایه سنت و معماری منطقه‌ میزبان است. مثلا اگر شما اقامتگاه بوم گردی کاشان یا اقامتگاه بوم گردی اصفهان را انتخاب کنید این اقامتگاه‌ها بر اساس همان شهر ساخته شده‌اند.
رونق گرفتن اقامتگاه‌های بومگردی باعث شده انتخاب مسافران بیشتر شده باشد. مثلا مناطق جنوبی ایران، مثل سیستان و بلوچستان و جزیره‌های گرمی که در این منطقه وجود دارند، به مقصد جدیدی برای مسافران تبدیل شده است.
بومگردی حالا در همه جای ایران قرار دارد؛ از شهرهای شمالی و اقامت در جنگل‌ها و روستاهای اطراف گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی کویری مثل أصفهان و کاشان و یزد و حتی جزیره‌های جنوبی مثل هنگام و هرمز.
اگر شما هم به دنبال تجربه‌ّای جدید در سفر علاقه دارید، اقامتگاه‌های بوم گردی برای شما جالب خواهند بود. معمولا این اقامتگاه‌ها توسط مردم بومی همان شهر اداره می‌شوند.
موقع ساکن شدن در اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانید با آداب و رسوم مردم محلی نیز آشنا شوید. افراد محلی جاهایی را می‌شناسند که احتمالا در هیچ سایتی ندیده‌اید و در هیچ جایی نشنیده‌اید..
یکی دیگر از بوم‌گردهای حرفه‌ای ایران می‌گوید: «رونق گرفتن بازار اقامتگاه‌های بوم گردی صرفا یک علاقه زودگذر نیست. اکوتوریسم یا همان بوم گردی یک مسأله جهانی برای حفاظت از محیط‌زیست است». نکته مثبت دیگری که این بوم گردی ها دارند این است که باعث رونق صنعت گردشگری افراد کمی از ساکنان منطقه نمی‌شود و با اشتغال‌زایی، به کل اوضاع اقتصادی مردم کمک می‌کنند.

 

بومگرد واقعی کیست؟

 

اینکه در اقامتگاه بوم‌گردی ساکن شوید الزاما شما را به یک بومگرد حرفه‌ای تبدیل نمی‌کند. بومگرد به کسی گفته می‌شود که موقع سفر از یک شهر و آثار دیدنی آن، کمترین اثر منفی را روی محیط زیست داشته باشد. پس ما وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که یک بومگرد حرفه‌ای هستیم آثار منفی حضورمان در شهر مقصد در کمترین حد ممکن باشد.

 

رونق اقامتگاه‌های بوم گردی در سرتاسر جهان

 

از ایسلند و کاستاریکا گرفته تا قطب جنوب، امروزه در خود اقامتگاه‌های بومگردی دارند و همین موضوع نشان می‌دهد که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سرتاسر جهان در حال رونق گرفتنند.
در خیلی از این اقامتگاه‌ها شما فقط ساکن یک خانه محسوب نمی‌شوید. معمولا در اطراف این خانه‌ها مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارند که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید.
اگر اهل معاشرت و ارتباطات اجتماعی هستید، بودن در چنین جاهایی فرصت خوبی در اختیارتان قرار می‌ٔهد که با کسانی مثل خودتان معاشرت کنید که به سفرهای بوم گردی علاقه دارند.

 

فایده اقتصادی اقامت بوم گردی برای شما چیست؟

 

از نظر اقتصاد فردی، اقامتگاه‌های بومگردی برای شما هم مناسبند. چون چنین اقامتگاه‌هایی معمولا قیمت بسیار کمتری نسبت به ویلاها دارند. قیمت نهایی خانه‌های بومی با توجه به اینکه از مصالح بومی استفاده می‌کنند و از تزئینات بیش از حد دورند، ارزان‌تر است.
«اگر دنبال خوردن غذاهایی هستید که اسم خیلی‌هاشون رو تا حالا نشنیدین یا می‌خواید طعم واقعی بعضی غذاها رو بچشید نه اونایی که تو رستوران‌های گرون قیمت سرو می‌کنن؛ اقامتگاه‌های بوم گردی بهترین جای ممکن هستن». این نقل قول به ما به صورت خلاصه می‌گوید که برای خوردن غذاهای شگفت‌انگیز، لازم نیست هزینه‌های بیش از حد زیاد بکنیم و در سفر بومگردی می‌توانیم آن‌ها را با قیمتی مناسب‌تر تجربه کنیم.

 

پینورست و اقامتگاه بومگردی

 

احتمالا قبلا در سایت ما خوانده‌اید که یکی از مهم‌ترین هدف‌های ما، جلوگیری از نابودی هرروزه دیدنی‌های طبیعی و محیط زیست است. یکی از قدم‌های بزرگ برای رسیدن به این هدف، سکونت در اقامتگاه‌های بومگردی است. برای انتخاب و اجاره اقامتگاه بومگردی در سراسر ایران می‌توانید از سایت پینورست استفاده کنید. اگر شما هم تجربه اقامت در این اقامتگاه‌های بومگردی را داشته‌اید، از تجربه‌های خود به ما بگویید.

https://www.asianews.ir/u/7va
اخبار مرتبط
رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در حاشیه نشست خبری «وبینار بین المللی گردشگری و اقتصادی» گفت: متاسفانه در معرفی گردشگری ایران با ضعف اطلاع رسانی مواجهیم و مردمان بسیاری از کشورها، ایران را کشوری فقط دارای سیاه چادرها تصور می کنند، ولی مدتی است که دوربین ها و تریبون ها در حوزه گردشگری ساکت و صامتند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید