صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۲
کد خبر: 11455
گزارشگر: 213
۶۷۳
۰
۰
۳
تحلیل سی‌ان‌ان از متن پیش نویس توافق هسته ای

آمریکا باید در صورت خروج از برجام غرامت بدهد!

آمریکا باید در صورت خروج از برجام غرامت بدهد!
سی‌ان‌ان فاش کرد یک منبع دیپلماتیک گفته است ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین‌هایی شده است که در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از این توافق، غرامت دریافت خواهد کرد.
به گزارش آسیانیوز، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد از قول یک منبع دیپلماتیک در منطقه گزارش داد که ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین‌هایی شده است که در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از این توافق، غرامت دریافت خواهد کرد.

ایران دوشنبه شب به متن نهایی پیشنهاد اتحادیه اروپا پاسخ کتبی داد. هر چند این پاسخ به صورت علنی منتشر نشده است ولی مشاور ارشد هیت مذاکره کننده ایران در توئیتی نوشت: «توافق هنوز نهایی نشده ولی بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم».

یک دیپلمات ارشد کشورهای منطقه که از «تازه‌ترین تحولات» در این مذاکرات اطلاع دارد به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: یکی از نگرانی‌های اصلی ایران احتمال خروج مجدد دولت آمریکا از برجام، همچون تصمیم دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۹۷ و از سرگیری تحریم‌های شدید علیه آن کشور است.

این دیپلمات افزود: «به نظر می‌رسد که در حل اختلافات طرفین به خصوص موضوع تحریم‌های غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی که در خارج از آن کشور فعالیت می‌کنند پیشرفت‌هایی صورت گرفته است».

او می‌گوید: «مهمترین مانع بر سر راه احیای توافق، شرط ایران برای دریافت غرامت در صورت خروج مجدد دولت آمریکا از برجام و عدم ارائه یک راه حل موثر برای حل چنین معضلی است».

محمد مرندی، یکی از مشاوران ارشد تیم مذاکره کننده ایران در وین، نیز به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته که ایران به دنبال دریافت تضمین‌هایی است که در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام، «آن کشور مجبور شود هزینه این تصمیم را بپردازد».

 مرندی روز دوشنبه نیز در توئیتی نوشته بود که اختلافات در دو زمینه دیگر حل نشده‌اند ولی حاضر نشد در این مورد توضیح دهد.

در حال حاضر اتحادیه اروپا و قطر نقش میانجی در گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا را ایفا می‌کنند. معاون وزیر خارجه قطر روز شنبه برای ملاقات با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران، به تهران رفت.

دولت آمریکا تاکنون در مورد پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اظهار نظر نکرده است ولی سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه گفت: «اگر ایران می‌خواهد که تحریم‌ها لغو شوند باید رفتار خود را که باعث وضع این تحریم‌ها شد تغییر دهد».

 حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه گفت اگر آمریکا به پیشنهاد ایران واکنش واقع‌بینانه و منعطفی نشان دهد «دو طرف در آستانه توافق نهایی خواهند بود».

او افزود که در صورت پذیرفته شدن این پیشنهاد ایران آماده است در جلسه‌ای در سطح وزیران خارجه توافق نهایی را امضا کند. او خاطر نشان کرد که روزهای آینده بسیار مهم هستند.

هفته گذشته یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: «واشینگتن آماده است براساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به سرعت به توافق برسد».

متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام در آخرین دور از مذاکرات وین به هیئت‌های مذاکره‌کننده ارائه شده بود و این هیئت‌ها روز ۱۷ مرداد به پایتخت‌های خود بازگشتند تا درباره این متن با رهبران کشورهای خود مشورت کنند.

مقام‌های اتحادیه اروپا قبلاً گفته بودند که متن تدوین‌شده در مذاکرات وین «نهایی» است و طرف‌های حاضر می‌بایست درباره آن تصمیم بگیرند./
https://www.asianews.ir/u/7vg
اخبار مرتبط
دونالد ترامپ به مناسبت اولین سالگرد تصرف دوباره افغانستان از سوی شبه نظامیان طالبان عملکرد جو بایدن در خارج ساختن نیروهای آمریکایی را "شرم‌آورترین، ناشایست‌ترین و خفت‌بارترین رویداد در تاریخ آمریکا" خواند و در این باره توضیحاتی داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: به اعتقاد بنده هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت، نه برجام و نه غیر برجام، این را من از روز اول گفتم!
براساس گزارش ها مبنی بر اینکه متن نهایی برجام به دست طرف آمریکایی رسیده است، ایالات متحده اعلام کرد که برای رسیدن به توافق دو جانبه ایران باید از خواسته‌های غیرقابل پذیرش و فرابرجامی خود دست بردارد؛ ما از مدت‌ها قبل گفته‌ایم که این درخواست‌ها نامربوط هستند!
حسین امیرعبداللهیان گفت: تا ساعت ۱۲ امشب پیشنهادهای نهایی‌مان را در متن برجام را به‌صورت مکتوب می‌فرستیم.
هند بدون آنکه به تعهدات خود در بندر چابهار عمل کند، ۹۹ درصد از درآمد تخلیه و بارگیری کالا و کانتینرهای این بندر را صاحب شده؛ بندری که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، دولت آن را به حال خود رها کرده است.
دلار توافقی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد اما روند آن در مقایسه با روز گذشته افزایشی است؛ در حالی که دلار هرات هم در کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان دارد.
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع نیاز دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید