صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۷
کد خبر: 11466
گزارشگر: 213
۶۹۷
۰
۰
۱
ارتباط دیپلماتیک و بازگشت سفیران دو کشور

آغاز دوباره روابط مثبت ترکیه و اسرائیل

آغاز دوباره روابط مثبت ترکیه و اسرائیل
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.

به گزارش آسیانیوز، ترکیه و اسرائیل عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند و بر این اساس سفیران دو کشور به محل ماموریت خود بازخواهند گشت. عادی سازی روابط پس از گفتگوی تلفنی رییس جمهور ترکیه با نخست وزیر اسرائیل اعلام شد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، عادی‌سازی روابط دو کشور را یک اقدام مهم برای ثبات منطقه خواند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اما گفت با وجود عادی سازی روابط «به حمایت از حقوق فلسطین ادامه خواهیم داد.»

در اسفند ماه سال گذشته، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، به آنکارا سفر کرد. سفر قبلی یک رئیس جمهوری اسرائیل به ترکیه در سال ۲۰۰۷ انجام شد و از سال ۲۰۰۸ هیچ مقام ارشدی از اسرائیل به این ترکیه نرفته بود.

روابط دو کشور پس از حمله اسرائیل به کشتی گروهی از فعالان ترک هوادار فلسطین و کشته شدن ۱۰ نفر از آن‌ها در ماه می سال ۲۰۱۰ دچار تنش شد و پس از آن نیز مقام‌های دو کشور چندین بار درگیری لفظی شدید داشتند.

با این حال از چند سال پیش اقدامات دو کشور برای بهبود روابط آغاز شد و در جنگ سال گذشته میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، هر دو کشور از حامیان اصلی جمهوری آذربایجان بودند.

در ماه‌های گذشته و پیش از اعلام عادی‌سازی روابط دو کشور، ترکیه از بازداشت مأموران ایرانی برای قتل شهروندان اسرائیلی در ترکیه خبر داد.

روز دوم تیر و همزمان با سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به آنکارا، رسانه‌های ترکیه مدعی شدند مأموران امنیتی این کشور هفته قبل از آن یک گروه هشت نفره وابسته به جمهوری اسلامی ایران  را همراه تعدادی اسلحه به اتهام تلاش برای ترور شهروندان اسرائیل در استانبول بازداشت کرده‌اند./ 

https://www.asianews.ir/u/7vq
اخبار مرتبط
مقام‌های اسرائیلی بامداد یکشنبه از تیراندازی مرگبار در اورشلیم خبر دادند.
سدا سایان، خواننده‌ی معروف و قدیمی ترکیه پس از چند ازدواج این بار با مجری و خواننده‌ی نه چندان معروف ترک با نام چاغلار اوکتان که ۲۵ سال از او کوچکتر است، ازدواج کرد.
گشت‌وگذاری ساده در سایت‌ها و بررسی تبلیغات آژانس‌‌های مسافرتی حاکی از آن است که حداقل هزینه یک سفر داخلی برای یک خانواده‌ چهارنفره پنج میلیون تومان است؛ سفر خارجی سه یا چهار روزه به کشورهای همسایه نیز برای چهار نفر دست‌کم ۴۰ میلیون تومان آب می‌خورد.
در حالی که روسیه و ایران با حملات ترکیه به شمال سوریه مخالفت کردند، وزیر امور خارجه این کشور روز پنج‌شنبه، ۳۰ تیرماه، اعلام کرد که آنکارا برای حمله به شبه‌نظامیان مظنون کرد به اجازه کسی نیاز ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید