صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۷ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۷
کد خبر: 11495
گزارشگر: 213
۱۲۵۰
۰
۰
۳
خبر سرپرست وزارت کار درباره ابلاغ مصوبه شورای عالی کار

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان از شهریور ۱۴۰۱

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان از شهریور ۱۴۰۱
سرپرست وزارت کار روز پنج‌شنبه، ۲۷ مرداد، از ابلاغ مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی مستمری بازنشستگان خبر داد.
به گزارش آسیانیوز، سرپرست وزارت کار روز پنج‌شنبه، ۲۷ مرداد، از ابلاغ مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی مستمری بازنشستگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدهادی زاهدی‌ وفا، سرپرست وزارت کار، اعلام کرد که مستمری بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت افزایش خواهد یافت و حقوق شهریور بر اساس ابلاغیه جدید عین مصوبه شورای عالی کار پرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش همچنین مقرر شده است که معوقات بازنشستگان از یکم فروردین سال جاری به تدریج از ماه شهریور پرداخت شود.

سرپرست وزارت کار در ادامه با اشاره به کسری بودجه ۳۲۵ هزار میلیاردی دولت تا پایان امسال گفت که درباره پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع وجود ندارد، اما چون منابع تامین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است «بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تاخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود».

در واکنش به خبر ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از پنج ماه حاکمیت اضطراب و استرس در میلیون‌ها خانه متعلق به شریف‌ترین‌ها، النهایه دولت به حق تمکین کرد.»

از زمان تصمیم دولت ابراهیم ‌رئیسی برای افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر، بازنشستگان تامین‌اجتماعی با برگزاری تجمع‌های گسترده در ده‌ها شهر خواستار لغو این مصوبه دولت، اجرای مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق خود، همچنین پرداخت بدهی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت‌های ایران، از نیمه دهه ۵۰ تاکنون شده بودند.

 بازنشستگان تامین اجتماعی معتقد بودند که مصوبه دولت مبنی بر افزایش تنها ده درصدی مستمری آن‌ها، الزامات ماده ۹۶ تامین اجتماعی را نادیده گرفته و با افزایش هزینه‌های زندگی در ماه‌های اخیر تطابق ندارد.

در پی این اعتراض‌ها هیئت «بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس» در یک جلسه فوق‌العاده در ۱۱ تیر، مصوبه دولت سیزدهم را مغایر با قانون دانست و به دولت یک هفته مهلت داد تا به اصلاح مصوبه خود اقدام کند.

در همان زمان قربانعلی مهری، دبیر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت، اعلام کرد که در صورت عدم وصول پاسخ مستند و مستدل از سوی دولت، نظر هیئت تطبیق قطعی شده و مصوبه دولت «ملغی‌الاثر» خواهد شد.

مصوبه دولت مبنی بر افزایش تنها ده درصدی حقوق کارگران و بازنشستگان در حالی از سوی دولت ابراهیم رئیسی به تصویب رسیده بود که بر اساس آمارهای رسمی، تورم سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده و رشد قیمت‌ها در سال جاری نیز شتاب بیشتری گرفته است.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش ماهانه خود از تورم ۹۰.۲ درصدی اقلام خوراکی در ماه تیر امسال نسبت به زمان مشابه پارسال خبر داده بود./
https://www.asianews.ir/u/7wk
اخبار مرتبط
رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران گفت: از امروز ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ تا سوم شهریور ماه وام بازنشستگان پرداخت خواهد شد.
حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به تبعیض‌ها در زمینه توجه دولت به حقوق افراد دولتی و غیر دولتی گفت: اقدام ارگان‌های دولت در این پیشنهاد مطلب جدیدی برای ما نیست زیرا ما در مجموعه خانه کارگر سند قانون بودجه ۱۴۰۱ را مشاهده کرده بودیم و می‌دانستیم دولت در نهایت این برنامه را دارد.
به گفته بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، بسته پیشنهادی افزایش حقوق کارمندان دولت و لشگری خصوصا کسانی که مبلغ کمی دریافت می‌کنند آماده شده است.
مجموعه مقرراتی که این روزها نمایندگان مجلس در حال بررسی و تصویب آن هستند، مربوط به در نظر داشتن سوابق بیمه ای آن دسته از شاغلانی است که سابقه آنها بر اثر تعدیل، اخراج، استعفا، تغییر محل خدمت و یا ادغام و انحلال آن به صورت اجباری یا اختیاری دستخوش تغییر می ‌شود.
سازمان‌های "امور اداری و استخدامی" و "برنامه و بودجه" در پیشنهادی مشترک، الگوی جدیدی از افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارایه کرده اند.
براساس رأی نمایندگان مجلس امکان درخواست «مستمری جمع» برای افرادی که رابطه استخدامی آن‌ها با دستگاه‌ها قطع شده، امکان‌پذیر شد و فرد بیمه شده بازنشسته بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال باشد می تواند با پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده کند.
در حالی که بانک‌های دولتی مکلف به پرداخت وام بدون ضامن به حقوق‌بگیران دولتی، خصوصی و بازنشسته‌ها است که در برخی بانک‌ها شرایط متفاوت و عجیبی نسبت به این تسهیلات اعلام شده است.
نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: انتظار داریم سرپرست وزارت تعاون کار هفته بعد تکلیف حقوق سایر سطوح را معلوم نماید در غیر این صورت مجلس ورود می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید