صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۴
کد خبر: 11506
گزارشگر: 213
۶۸۰
۰
۰
۲
گفت و گوی هسته ای بی نتیجه دولت های غربی با جمهوری اسلامی ایران

ادامه بازی دولت بایدن با احیای برجام

ادامه بازی دولت بایدن با احیای برجام
سی‌ان‌ان گزارش داده که در پاسخ ایران به نسخه نهایی توافق اتمی تهیه شده توسط اروپا، خواست حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا وجود ندارد و به گفته یک مقام آمریکایی توافق شاید نزدیک تر باشد!

به گزارش آسیانیوز، سی‌ان‌ان گزارش داده که در پاسخ ایران به نسخه نهایی توافق اتمی تهیه شده توسط اروپا، خواست حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا وجود ندارد. یک مقام آمریکایی گفته امروز از دو هفته پیش به توافق نزدیکتریم.

 یک مقام ارشد آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته ایران از "خط قرمز" کلیدی‌اش که مانع اصلی بر سر راه رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام بود، دست کشیده است.

این مقام دولت آمریکا گفته در پاسخی که ایران روز دوشنبه گذشته (۱۵ اوت) درباره نسخه نهایی توافق به اتحادیه اروپا تحویل داده، درخواست برای برداشتن سپاه پاسداران از لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا را مطرح نکرده است.

او گفته است: «نسخه کنونی متن و آنچه که آنها [ایران] درخواست کرده‌اند شامل این موضوع [برداشتن سپاه او لیست تروریستی] نیست. بنابراین به این دلیل ما امروز به توافق نزدیکتریم.»

مقامات ایران همچنین از درخواست برای برداشتن نام چندین شرکت‌ مرتبط با سپاه پاسداران از لیست تحریم نیز چشم‌پوشی کرده‌اند.

 
این مقام دولت آمریکا همچنین افزوده است که جو بایدن، رئیس جمهوری، بارها تاکید کرده که سپاه پاسداران را از لیست تروریستی حذف نخواهد کرد. به گفته او با اینکه امروز "به توافق نزدیکتریم تا دو هفته پیش" اما برخی موضوعات حل‌نشده همچنان باقی است.

او همچنین تاکید کرده که بایدن تنها توافقی را تایید می‌کند که "مطابق منافع ملی ما باشد".

موضوعات حل نشده باقی‌مانده

یک مقام دیگر دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته از این نقطه به بعد، پیشرفت در توافق ممکن است آهسته‌تر باشد اما به نظر می‌رسد شتاب نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

با اینکه آمریکا معتقد است یک مانع بزرگ برای رسیدن به توافق برداشته شده، اما هنوز موضوعات مورد مناقشه دیگری باقی مانده‌اند. از جمله اینکه تهران خواهان تضمین برای این است که رئیس جمهوری آینده امریکا نتواند مانند ترامپ از توافق خارج شود و اگر خارج شد باید غرامت بپردازد و نیز خواستار برداشته شدن تحقیقات سه‌ ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای‌اش است.

بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا: در حال بررسی پاسخ ایران به متن توافق اتمی هستیم

مقامات امریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند موضع دولت بایدن درباره این دو موضوع تغییر نکرده است. ایران هنوز درباره منشأ ذرات اورانیوم پیداشده در سایت‌های اتمی این کشور در سال ۲۰۱۹ توضیح نداده است و موضوع دیگر اینکه دولت بایدن نمی‌تواند در صورت خروج دولت آینده آمریکا از برجام خسارتی به ایران پرداخت کند.

مخالفت جمهوری‌‌خواهان

سی‌ان‌ان نوشته از نظر سیاسی این بدان معناست که با وجود ماندن نام سپاه پاسداران در لیست تحریم، اما جمهوری‌خواهان آمریکا همچنان به شدت مخالف توافق با ایران هستند. در هفته‌های اخیر این مخالفت بیشتر هم شده است و دلیل آن اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا علیه فردی است که ادعا شده از اعضای سپاه پاسداران است و قصد ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ را داشته است.

دلیل دیگر افزایش مخالفت‌های جمهوری‌خواهان با توافق، موضوع حمله به سلمان رشدی است . جمهوری‌خواهان همچنان مصرانه قصد دارند تلاش کنند تا جلوی برداشتن هر تحریمی را که می‌تواند منجر به بازگشت به برجام شود بگیرند.

تد کروز سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس در این باره مدعی شد «توافق شما تحریم‌های ایران را برمی‌دارد و اقتصاد رژیم ایران را با صدها میلیارد دلار شکوفا می‌کند، در حالی که ایران سعی می‌کند مقام سابق آمریکایی را در خاک آمریکا به قتل برساند.»

تد کروز تاکید کرده که "مصمم" است "جلوی این توافق فاجعه‌بار را بگیرد".

یک مقام دیگر دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته ایالات متحده آمریکا تا کنون تنها یک پاسخ خصوصی درباره نسخه نهایی توافق به اتحادیه اروپا داده اما به طور رسمی به این نسخه پاسخ نداده است.

یکی از مقامات دولت ایالات متحده نیز گفته است: «ما داریم تکالیفمان را در دولت بایدن انجام می‌دهیم و با کارشناسان‌ درون سازمانی‌مان مشاوره می‌کنیم. هروقت جواب آماده شد آن را برای اروپا می‌فرستیم./

https://www.asianews.ir/u/7wu
اخبار مرتبط
یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار پایان دادن به مذاکرات احیای برجام و خروج غرب از این گفت و گوها شده است.
وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد که درخواست‌های تهران برای دریافت تضمین از سوی ایالات متحده، واشینگتن و کشورهای اروپایی را در مورد امکان‌پذیر بودن توافق نامطمئن کرده و تلاش‌ها برای احیای برجام با مشکل مواجه شده است.
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.
اروپا اصرار دارد که برجام زودتر به نتیجه برسد و جمع‌بندی شود. آن‌ها قبل از شروع فصل سرد سال می‌خواهند ببیند که می‌توانند در حوزه انرژی روی ایران حساب کنند یا خیر؟
تد کروز، سناتور جمهوری خواه گفت: با کنترل جمهوری‌خواهان بر کنگره، فشار برای استیضاح بایدن بیشتر شده است.
سی‌ان‌ان فاش کرد یک منبع دیپلماتیک گفته است ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین‌هایی شده است که در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از این توافق، غرامت دریافت خواهد کرد.
دونالد ترامپ به مناسبت اولین سالگرد تصرف دوباره افغانستان از سوی شبه نظامیان طالبان عملکرد جو بایدن در خارج ساختن نیروهای آمریکایی را "شرم‌آورترین، ناشایست‌ترین و خفت‌بارترین رویداد در تاریخ آمریکا" خواند و در این باره توضیحاتی داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: به اعتقاد بنده هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت، نه برجام و نه غیر برجام، این را من از روز اول گفتم!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید