صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۳
کد خبر: 11512
گزارشگر: 213
۵۸۶
۰
۰
۲
اعطای کالابرگ در ایران از مهرماه ۱۴۰۱

تورم افسارگسیخته در ایران/ اجرای طرح کوپن از پائیز؛ قطع یارانه ها؟

تورم افسارگسیخته در ایران/ اجرای طرح کوپن از پائیز؛ قطع یارانه ها؟
در حالی که حذف ارز ترجیحی در ماه‌های گذشته موجب افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در ایران شده است و معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، اواخر اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی برخی کالاهای اساسی خبر داده است، طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه به شکل «پایلوت» اجرا می‌شود.

به گزارش آسیانیوز، به گفته معاون وزیر اقتصاد ایران، درآمد سرانه کشور در یک دهه گذشته «٣٢ درصد» کاهش یافته و به این ترتیب از قدرت خرید هر ایرانی به شکل قابل توجه کاسته شده است.

ایلنا نوشت محمدهادی سبحانیان روز شنبه، ۲۹ مرداد، همچنین با اشاره به نرخ رشد اقتصادی «یک درصدی» کشور در فاصله سال‌های ١٣٩١ تا ١۴٠٠ مدعی شد که نیمی از این نرخ رشد اقتصادی در سال ١۴٠٠ رخ داده است.

درآمد سرانه کشور از مجموع درآمدهای کشور در یک سال و تقسیم آن به تعداد جمعیت مشخص می‌شود. در ایران درآمد سرانه بدون ارزش افزوده حاصل از نفت محاسبه می‌شود.

این در حالی است که پیشتر موسی شهبازی‌ غیاثی، کارشناس اقتصادی، در دی‌ماه ۱۳۹۹ گفته بود که درآمد سرانه کشور از سال ۹۰ تا ۹۸ کاهشی ۳۴ درصدی داشته و با وجود افزایش درآمد اسمی خانوارها، قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال ۹۰ حدود یک‌سوم کاهش یافته است.

 شهبازی‌ غیاثی در ادامه افزوده بود که در صورت تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی از سال ۹۹ به بعد، حداقل به شش سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد سرانه سال ۹۰ بازگردیم.

بانک مرکزی ایران پیشتر رشد اقتصادی کشور را در سال ۱۴۰۰، ۴.۴ درصد و مرکز آمار ۴.۳ درصد اعلام کرده بود.

طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه به شکل «پایلوت» اجرا می‌شود

با وجود اعلام مقامات مختلف در دولت ابراهیم رئیسی مبنی بر اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی از ماه شهریور، محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد، روز شنبه اعلام کرد که اجرای این طرح به دلیل «مباحث فنی به‌ صورت پایلوت از اول مهرماه با نفع حداکثری انجام می‌شود».

دولت سیزدهم از اردیبهشت ۱۴۰۱ پرداخت یارانه نقدی به ۹ دهک جامعه را حذف کرد.

در همان روزها، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که قرار است ارائه کالاهای ضروری معیشتی به «مردم» با کالابرگ الکترونیک و به قیمت شهریور سال گذشته انجام شود.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، درباره بلاتکلیفی لایحه دولت درخصوص حذف بند مربوط به بازگشت قیمت‌ها به شهریور سال ۱۴۰۰ با اشاره به افزایش دو مرحله‌ای قیمت کالاها در سال گذشته گفت که «ملاک عمل» برای تعیین قیمت‌ها باید اسفند ۱۴۰۰ یعنی زمان بسته شدن بودجه باشد.

مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس پیشتر اعلام کرده بودند که طرح کالابرگ الکترونیک از ماه شهریور اجرا خواهد شد. حتی یک نماینده مجلس ایران پیشتر احتمال داده بود که از ماه مرداد فروش چند کالا به برخی شهروندان با قیمت شهریور ۱۴۰۰ از طریق یک نرم‌افزار انجام شود و «مشمولان» مبلغ شش تا هشت قلم کالا را در فروشگاه‌های تعیین‌شده از طریق یک نرم‌افزار بپردازند و مابه‌التفاوت مبالغ این کالاها را دولت به فروشنده پرداخت کند.

حذف ارز ترجیحی در ماه‌های گذشته موجب افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در ایران شده است. معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، اواخر اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی برخی کالاهای اساسی خبر داده بود.

مرکز آمار ایران نیز در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از تورم ۹۰.۲ درصدی اقلام خوراکی در ماه تیر امسال در مقایسه با زمان مشابه سال قبل خبر داده است./

https://www.asianews.ir/u/7x0
اخبار مرتبط
در مرحله جدید یارانه‌های نقدی به حساب خانوار واریز می شود که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند و اعطای کالابرگ در دست بررسی است.
قرار بود یارانه نقدی جدید دو ماه نقدی باشد و پس از آن به صورت کالابرگ توزیع شود. اما حالا به نظر می‌رسد یارانه های تابستان نقدی واریز شوند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین سیاست دولت در حمایت بازار سرمایه، اجرای همان بسته ١٠ گانه است و همان کارت های بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد.
براساس برخی گزارش ها قرار است وام ۲۰۰ میلیونی یارانه پرداخت شود؛ ولی آیا یارانه‌بگیران می‌توانند با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی، وام ۲۰۰ میلیونی بگیرند؟
اجرای طرح بنزینی دولت بر مبنای اختصاص ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به هر کد ملی، نیاز به اختصاص سهمیه یارانه‌ای بیشتری به افراد نسبت به وضع کنونی دارد و همین مسئله نه‌تنها «امنیت انرژی» و «کسری بودجه» ناشی از فروش بیشتر بنزین یارانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مخاطرات «درگیرکردن ۸۵ میلیون ایرانی با «تشدید جریان قاچاق سوخت» را در پی خواهد داشت.
در حالی که در شرایط جدید، پرداخت یارانه برای ٧٨ میلیون نفر طبق ۹ دهک در دستور کار قرار گرفت؛ با وجود بررسی‌های صورت گرفته و تعیین‌تکلیف اعتراض‌ها و درخواست‌های جدید، متقاضیان یارانه معیشتی و نقدی فرصت دارند برای ثبت‌نام اعتراض نسبت به حذف یارانه خود از طریق سامانه‌های تعیین شده اقدام کنند.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افرادی مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ -۴۰۰ هزار تومان برای ثبت نام اقدام کنند.
تمامی سرپرستان خانواری که تا ۱۵ خرداد ماه جهت دریافت یارانه کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشمول دریافت یارانه شناخته شده‌اند، تا پایان هفته یارانه و معوقات خود را دریافت می‌کنند.
براساس اطلاعیه جدید سازمان هدفمندی یارانه ها برای تیرماه، شماری از جاماندگان و معترضان به نیز به فهرست یارانه بگیران اضافه می شوند؛ در حالی که یارانه معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فردا؛ ۲۱ تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید