صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۵
کد خبر: 11516
گزارشگر: 213
۷۶۸
۰
۰
۴
زد و بند در واگذاری قراردادها به دولت روحانی و سپاه پاسداران

گزارش تکان دهنده مجلس از فساد گسترده در فولاد مبارکه

گزارش تکان دهنده مجلس از فساد گسترده در فولاد مبارکه
مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در این شرکت، شامل حیف و میل سرمایه‌ها و کمک به نهادها از جمله سپاه پاسداران خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در این شرکت، شامل حیف و میل سرمایه‌ها و پرداخت هدیه و کمک به سپاه پاسداران و همچنین چهره‌های سیاسی خبر داد.

بخشی از این گزارش نیز شامل زد و بند در واگذاری قراردادها به مقام‌های دولت حسن روحانی و چهره‌های سیاسی یا بستگان آن‌ها از جمله رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سابق است.

در این گزارش اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی همراه با محمد نهاوندیان و محمود واعظی، روسای دفتر رئیس‌جمهوری در دولت اول و دوم روحانی، به اعمال نفوذ در این شرکت و ایجاد تغییر در اعضای هیأت مدیره متهم شده‌اند.

این گزارش فهرست مفصلی از پرداخت‌های شرکت فولاد مبارکه به نهادهایی چون سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دفاتر امامان جمعه را ارائه کرده است.

هیأت تحقیق و تفحص مجلس همچنین اعلام کرد که این شرکت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حساب نیروی انتظامی استان و همچنین بیش از شش میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان به حساب سپاه استان اصفهان واریز کرده است.

بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه بین شرکت فولاد مبارکه، بانک قرض‌الحسنه رسالت و سپاه ناحیه مبارکه، در بانک رسالت سپرده‌گذاری شده و به افراد معرفی شده از سوی سپاه، ۱۵ میلیون تومان وام با بهره دو درصد داده شده است.

فولاد مبارکه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از دو میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان به حساب‌های معرفی شده از سوی اداره اطلاعات استان اصفهان واریز و ۱۳۰ میلیون تومان بن هاکوپیان به این نهاد پرداخت کرده است.

این شرکت همچنین یک خودروی خارجی النترا و دو خودروی توسان به اداره اطلاعات استان اصفهان هدیه کرده است.

بر اساس این گزارش همچنین ۵۰۰ میلیون تومان کارت به مدیر حراست شرکت تحویل شده که محل هزینه‌کرد آن مشخص نیست.

این شرکت همچنین بیش از یک میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان به حساب دفاتر امامان جمعه و جماعات و ۹۵۰ میلیون تومان به حساب حوزه علمیه و بنیاد بین‌المللی غدیر واریز کرده است.

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس این شرکت همچنین ۳۰۰ میلیون تومان برای تجهیز ساختمان دادگستری زرین‌شهر پرداخت شده است.

قرارداد با نزدیکان مقامات دولت حسن روحانی

بر اساس گزارش مجلس، شرکت فولاد مبارکه اقدام به عقد قرارداد با اشخاص یا مجموعه‌های وابسته به ذی‌نفوذان سیاسی و اجتماعی از جمله همسر محمود واعظی، رییس دفتر رئیس‌جمهوری وقت، عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی و قدرت‌الله نوروزی، شهردار سابق اصفهان کرده است.

در این میان قراردادی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به نمایندگی پروین داداندیش، همسر محمود واعظی نیز بسته شده است.

به گفته هیأت تحقیق و تفحص مجلس، شرکت فولاد مبارکه قرارداد نشریه با تیراژ ۵۰۰ نسخه با مینو هوشمندپور امضا کرده که مبلغ آن برای سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

این گزارش هوشمندپور را «فرد پوششی» و نزدیک به محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی خوانده است.

سفرهای خارجی و پرداخت هدیه 
بخشی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم مربوط به سفرهای خارجی است که بر اساس آن از جمله بابت مأموریت غیرضروری مدیرعامل آتیه فولاد نقش جهان به کشور عمان برای بازدید از یکی از شرکت‌های تراستی فولاد مبارکه، ۱۶۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

همچنین برای پیش پرداخت شش سفر خارجی ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت اما این سفرها لغو شده است.

بر اساس این گزارش، همچنین در تعدادی از شرکت‌های اقماری افراد و وابستگان کارمندان پرنفوذ شرکت فولاد مبارکه مانند احمدرضا عظیمیان، برادر مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه و فرزند مدیر حراست وقت شرکت به کار گرفته شده‌اند.

در این گزارش اعلام شده ۴۰۰ میلیون تومان از سوی شرکت توکا تولید و توکا رنگ، از شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه، بدون دریافت کالا و خدمات، به فردی پرداخت شده که در حقیقت پرداخت صورت گرفته «جنبه کمک» داشته است.

 حساب ارزی تسویه نشد

عدم تسویه حساب پرداخت‌های ارزی به میزان یک میلیون و ۱۶۷ هزار دلار و نیز ۴۴۰ هزار روپیه، از دیگر تخلفات این شرکت ذکر شده است.

در این گزارش به موارد متعدد سوء‌مدیریت نیز اشاره شده است؛ از جمله: «به علت اعمال نشدن کنترل کیفیت محصولات فولادی و روغن‌کاری نامناسب و عدم بسته‌بندی صحیح، محصولات صاداراتی به کشورهای اروپایی دارای ضایعاتی بوده که باعث حدود ۷۰۰ هزار دلار خسارت به شرکت شده است.»

در گزارش مجلس همچنین فولاد مبارکه به پول‌پاشی در سطح «رسانه‌های خاص» و توئیتر و تلگرام و پرداخت هدیه به افراد حقیقی متهم شده است.

شرکت فولاد مبارکه هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است./

https://www.asianews.ir/u/7x4
اخبار مرتبط
در ماه های اخیر هم مجددا بحث تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شده است؛ موضوعی که هر چند سال یک بار برای گریز از پرداختن به معضلات کشور و گره گشایی ریشه ای از مشکلات تولید، صنعت و اقتصاد بر سر میز بحث و مذاکره قرار می گیرد.
شرکت فولاد خوزستان صبح امروز، از حمله سایبری علیه این شرکت خبر داد و اعلام کرد به‌دلایل فنی قادر به ادامه فعالیت نیست و تا شرکت اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود؛ این در حالی است که یک گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» با ارسال پیام و ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت این حمله سایبری را برعهده گرفت.
یزد - مدیر کل بازرسی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران نقش رسانه‌ در هدایت‌گری مردم و ایجاد امید و امنیت در جامعه را یاداور شد و اظهار کرد: معتقدیم رسانه‌ همواره نقش فرهنگی، اجتماعی و امنیتی و اقتصادی در جامعه‌ی ما داشته است
برخی گزارش‌های مردمی، از جان باختن برخی مجروحان انفجار در مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد خبر می‌دهند.
براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس دو مجموعه «ایران خودرو» و «سایپا دیزل» حیات خلوتی برای رانت جویی برخی افراد شده است؛ این در حالی است که چینی ها نیز در این آشفته بازار با استفاده از وضعیت بازار ایران توانسته اند خودروهای بی کیفیت و از رده خارج و درجه دو خود را با چند برابر قیمتی که در چین هست، در ایران به فروش برسانند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید