صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۸ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۹
کد خبر: 1152
گزارشگر: 49
۱۷۵۷
۰
۰
۰

وضعیت هدر رفت مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دنیا

یک‌سوم از کل مواد غذایی تولید شده در دنیا در سیستم‌های مصرف و تولید و توزیع غذا از بین می‌رود و هزینه زیادی را بر اقتصاد دنیا تحمیل می‌کند. برآوردهای فائو نشان می‌دهد سالانه ۱.۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۲.۷درصد در ایران دور ریخته می‌شود.
یک‌سوم از کل مواد غذایی تولید شده در دنیا در سیستم‌های مصرف و تولید و توزیع غذا از بین می‌رود و هزینه زیادی را بر اقتصاد دنیا تحمیل می‌کند. برآوردهای فائو نشان می‌دهد سالانه ۱.۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۲.۷درصد در ایران دور ریخته می‌شود.
بر اساس این آمار 30 درصد غلات، 20 درصد لبنیات، 35 درصد ماهی و غذاهای دریایی، 45 درصد میوه و سبزی، 20 درصد دانه‌های روغنی و 20 درصد گوشت تولیدی جهان به هدر می‌رود. 
گزارش های فائو تأکید می کند که درجهان 900 میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند که با ضایعات۱.۳ میلیارد تنی غذا می توان 800 میلیون نفر از گرسنگان را سیر کرد و تقریبا گرسنگی در جهان را ریشه کن کرد.
 
در سال 94، طبق آمار موسسه منبع جهانی ۶۷۰ میلیون تن در کشورهای صنعتی و ۶۳۰ میلیون تن غذا در کشورهای در حال توسعه دنیا هدررفت که بیشترین سهم از این غذاها را میوه‌ها و سبزی‌ها تشکیل داده بودند. طبق این آمار ۳۰ درصد از هدررفت مواد غذایی به غلات، ۴۰ تا ۵۰ درصد به محصولات ریشه‌ای و میوه و سبزی، ۲۰ درصد به روغن‌های گیاهی و گوشت و لبنیات و ۳۵ درصد به ماهی و غذاهای دریایی اختصاص داشت.
 غذاهای پخته‌شده کمترین هدررفت غذایی را دارند و بیشترین سهم از مواد غذایی هدررفته در دنیا به میوه و سبزی‌ها اختصاص داشته است.
 
ارزش مواد غذایی که هر‌ساله هدر می‌رود بالغ بر یک هزار میلیارد دلار آمریکاست که ۶۸۰ میلیارد دلار از آن در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته و بقیه در کشورهای در حال توسعه هدر می‌رود. میزان هدررفت مواد غذایی در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته دنیا در سال های اخیر به‌طور متوسط برابر با ۲۲۲ تا ۲۳۰ میلیون تن در هر سال بوده است. در آمریکا که در زمره بزرگ‌ترین هدر‌دهندگان مواد غذایی در جهان است هدررفت مواد غذایی ارگانیک بیش از مواد غذایی و کشاورزی غیر‌ارگانیک است.
سرانه هدررفت مواد غذایی در اروپا و آمریکای شمالی ۹۵ تا ۱۱۵ کیلو‌گرم در سال است در حالی که مصرف‌کنندگان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، جنوب و جنوب شرقی آسیا و دیگر کشورهای دنیا به‌طور متوسط ۶ تا ۱۱ کیلو‌گرم مواد غذایی در هر سال هدر می‌دهند.
 
بیشترین میزان هدررفت مواد غذایی در دنیا در فرآیند تولید تا رسیدن به دست خرده‌فروشان اتفاق می‌افتد و هدررفت مصرف‌کنندگان سهم بسیار کمی نسبت به هدررفت در فرآیند تولید و توزیع دارد.
 
در کشورهای در حال توسعه دنیا ۴۰ درصد از هدررفت مواد غذایی بعد از برداشت محصول و در دوره فرآوری اتفاق می‌افتد در حالی که در اقتصادهای صنعتی و توسعه‌یافته بیش از ۴۰ درصد از هدررفت مواد غذایی در فرآیند خرده‌فروشی و مصرف اتفاق می‌افتد. در کشورهای در حال توسعه هدررفت غذا در مراحل اولیه زنجیره ارزش غذایی اتفاق می‌افتد و دلیل اصلی این هدررفت را می‌توان محدودیت‌ها و ضعف‌های فنی و مدیریتی و مالی در این کشورها دانست.
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1eX
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید