صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۴
کد خبر: 11534
گزارشگر: 213
۵۷۷
۰
۰
۳
تلاش ایالات متحده برای دادن اطمینان به اسرائیل

آمریکا به اسرائیل گفت توافق با ایران در کار نیست؛ خیالتان راحت!

آمریکا به اسرائیل گفت توافق با ایران در کار نیست؛ خیالتان راحت!
در حالی که برخی خبرها در کشور از نزدیک شدن به توافق احیای برجام و مذاکره با آمریکا نشان دارند، مقامات آمریکایی و اسرائیلی روز شنبه گفته‌اند که دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده که به اسرائیل اطمینان دهد که با احیای توافق هسته‌ای و دادن امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده است!

به گزارش آسیانیوز، مقامات آمریکایی و اسرائیلی روز شنبه گفته‌اند که دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده که به اسرائیل اطمینان دهد که احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام قریب الوقوع نیست و با اعطای امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده است.

وب سایت آمریکایی اکسیوس و وب سایت اسرائیلی «والا نت» می‌گویند چنین پیام‌هایی باعث آرامش اسرائیل نشده است.

 یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به «والا نت» گفته است،«ممکن است نسبت به دو هفته پیش به توافق نزدیک‌تر شده باشیم، اما هنوز ابهاماتی در مورد راه‌حل وجود دارد و اختلافات با ایرانی‌ها باقی است».

این مقام اضافه کرده است، به هر حال، انتظار نمی‌رود توافق هسته‌ای در چارچوب زمانی کنونی قریب الوقوع باشد.

در همین زمینه، مقامات ارشد اسرائیلی به «والا نت» گفته‌اند، همزمان با افزایش احتمال توافق بر سر احیای برجام، گفت‌وگو بین اسرائیل و آمریکا دشوار شده است.

یک مقام اسرائیلی گفته است: « ما آرام نیستیم، بلکه برعکس بسیار نگرانیم.»

مقامات آمریکایی به وب سایت اکسیوس گفتند که مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که علیرغم ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها، هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه گفته بود، متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام از برخی از خط قرمزهای آمریکا عبور کرده است.

او مدعی شد، چنانچه آمریکا و اروپا از مذاکرات با ایران برای احیای برجام خارج نشوند، نشان دهنده «ضعف» آنها است.

در همین زمینه، سخنگوی شورای امنیت آمریکا گزارش ها در خصوص اعطای امتیازات جدید به ایران را رد کرد.

اکسیوس می‌گوید، مقام‌های آمریکایی کوشیده‌اند که نشان دهند این ایران است که از خواسته خود برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی عقب نشینی کرده است.

در همین زمینه، یک مقام ارشد دولت آمریکا هم روز گذشته به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته بود، ایران رسماً از یک خواست و شرط کلیدی «خط قرمز» خود که یک مانع بزرگ در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بود، صرف‌نظر کرده است.

در آخرین دور از مذاکرات احیای برجام در وین بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای این توافق گفت‌وگوهایی بین کشورهای حاضر در این توافق انجام شد و هیئت‌های مذاکرات کننده ۱۷ مرداد برای مشاوره به کشور خود بازگشتند. ایران دوشنبه پاسخ خود را به «متن نهایی» پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

آمریکا هنوز پاسخ خود را درباره «متن نهایی» و پاسخ ایران به اتحادیه اروپا ارائه نکرده است.

در همین زمینه، شبکه الجزیره روز گذشته از قول منابع آگاه گزارش داد که لغو تحریم‌های ایران در چهارچوب احیای برجام، دو مرحله‌ای و در چهار فاز خواهد بود. در مجموع روند لغو تحریم‌های در دو مرحله ۶۰ روزه و چهار فاز انجام خواهد شد.

منابع آگاه که نامی از آنها برده نشده است، جمعه به الجزیره گفته‌اند که آمریکا به ایران تضمین خواهد داد که طی ۱۲۰ روز، ۵۰ میلیون بشکه نفت خود را بتواند بفروشد. همچنین ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد و تحریم‌ها علیه ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی ایران برچیده می‌شود.

این در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز، یکشنبه 30 شهریور 1401 اعلام کرد بر اساس سند توسعه این سازمان، باید تا ۲۰ سال آینده، «فقط در بخش نیروگاهی حداقل ۳۰ هزار نیروی متخصص» هسته‌ای تربیت شوند.

اسلامی شنبه ۲۹ مرداد در یک سخنرانی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور بر گسترش مدارس انرژی اتمی در ایران تأکید کرد و در این زمینه ادامه داد که امسال «تصمیم گرفتیم در شهرهایی که دارای تأسیسات هسته‌ای هستیم نیز از مقطع دبستان این مدارس را تأسیس کرده و گسترش دهیم».

اکنون فقط در تهران، دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه انرژی اتمی برای پایه‌های متوسطه اول و دوم مشغول فعالیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از شهرهایی که قرار است مدارس هسته‌ای در آنها تأسیس شود نام نبرد، اما مراکز هسته‌ای معروف ایران در استان‌های بوشهر، اصفهان، مرکزی و قم قرار دارند.

در فروردین‌ماه امسال، اسلامی از تهیه سند توسعه راهبردی ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده بود.

پیشتر گزارش‌هایی از ممنوعیت تحصیل در رشته‌های مربوط به انرژی هسته‌ای در برخی از دانشگاه‌های جهان از بیم نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

ایجاد محدودیت برای دانشجویان ایرانی در این رشته‌ها، از سال ۲۰۰۶ و با تصویب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شد. در این قطعنامه، از همه کشورها خواسته شد که از آموزش شهروندان ایرانی در زمینه‌ها مرتبط به فن‌آوری هسته‌ای جلوگیری شود.

محمودرضا آقامیری عضو هیئت‌‌علمی دانشکده مهندسی هسته‌‌ای دانشگاه بهشتی تهران در سال ۱۳۹۷ بر تربیت پژوهشگران در حوزه هسته‌ای تأکید کرد و گفت: «در ۲۰ سال اخیر حدود ۸۰۰-۷۰۰ جوان وارد گود شدند و فعالیت‌‌های پژوهشی خود را در تکنولوژی هسته‌‌ای آغاز کردند»./

https://www.asianews.ir/u/7xl
اخبار مرتبط
در ادامه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، روز گذشته وزارت رفاه از سامانه جدیدی رونمایی کرد که به بازبینی دهک‌بندی خانوار مربوط می‌شود؛ در همین حال سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روز‌های زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روز‌های فرد به وبگاه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
در حالی که حذف ارز ترجیحی در ماه‌های گذشته موجب افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در ایران شده است و معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، اواخر اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی برخی کالاهای اساسی خبر داده است، طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه به شکل «پایلوت» اجرا می‌شود.
سی‌ان‌ان گزارش داده که در پاسخ ایران به نسخه نهایی توافق اتمی تهیه شده توسط اروپا، خواست حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا وجود ندارد و به گفته یک مقام آمریکایی توافق شاید نزدیک تر باشد!
مجلس خطاب به وزیران در خصوص اجرایی شدن چند موضوع اولتیماتوم و هشدار داد و گفت: از استیضاح وزرایی که استنکاف کنند دریغ نخواهیم کرد.
یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار پایان دادن به مذاکرات احیای برجام و خروج غرب از این گفت و گوها شده است.
وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد که درخواست‌های تهران برای دریافت تضمین از سوی ایالات متحده، واشینگتن و کشورهای اروپایی را در مورد امکان‌پذیر بودن توافق نامطمئن کرده و تلاش‌ها برای احیای برجام با مشکل مواجه شده است.
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.
اروپا اصرار دارد که برجام زودتر به نتیجه برسد و جمع‌بندی شود. آن‌ها قبل از شروع فصل سرد سال می‌خواهند ببیند که می‌توانند در حوزه انرژی روی ایران حساب کنند یا خیر؟
تد کروز، سناتور جمهوری خواه گفت: با کنترل جمهوری‌خواهان بر کنگره، فشار برای استیضاح بایدن بیشتر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید